InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Fotodieven opgepast!

Fotodieven opgepast!

Fotodieven opgepast! Een watermerk in je foto’s maken kan heel belangrijk zijn, om het kopiëren tegen te gaan op het internet. Er zijn verschillende programma’s die hierbij kunnen helpen die ook meteen een juist formaat maken om foto’s op het internet te plaatsen. Je foto's beveiligen en fotodieven zijn dan kansloos. Het plaatsen van een foto op het internet is leuk voor je zelf (eigen porfolio) en voor de bezoeker geeft het een goed beeld van wat je wilt laten zien. Nu vinden fotodieven dit ook een mooie kans om zelf geen foto’s te maken maar door een simpele rechter muisklik een foto te kopiëren, en vervolgens weer te plaatsen zonder naam van herkomst.

Wat kun je doen!

Er zijn een paar mogelijkheden waaronder, een tekst schrijven in je foto wat een foto er niet mooier op maakt, en dus niet het meest voor de hand liggend. Wel kun je programma’s gebruiken die een watermerk kan plaatsen in je foto, zodat het plaatje intact blijft en er toch een kenmerk is aangebracht met gegevens die van de rechtmatige eigenaar afkomstig zijn. De volgende programma’s zijn geschikt voor het tegen gaan van diefstal, maar zijn niet gratis.

Iwatermark
Een van de goedkoopste wat ook nog simpel in gebruik heet iwatermark. Het heeft veel opties en het filtert bestanden op grootte, trefwoord en bestandsformaat. Het kan thumbnails creëren wat handig is bij een eigen fotosite. Voor professional gebruik is iwatermark ook geschikt want het kan een directory in de gaten houden, op het moment van een foto plaatsen wordt deze meteen verwerkt. Als een watermerk in een foto geplaatst is, kan iwatermark ook de foto voorzien van iptc-informatie en ook de naam van de fotograaf.

  • Website:: http://plumamazing.com/
  • Besturingssysteem: 95/98/NT/2000/Me/XP/Vista/Mac Os
  • Bestandsformaten invoer: bmp, jpg, psd en tiff
  • Bestandsformaten uitvoer: bmp, jpg en tiff

AIS watermark pictures protector
Helaas is dit programma niet te gebruiken met Windows Vista en kan ook de grootte van de foto’s niet aanpassen. Daar in tegen kan het programma wel een html galerij creëren en foto’s met watermerk versturen via e-mail.

Voordelen

Het voordeel van deze programma’s zijn dat je het kunt uitproberen voor een aantal dagen/weken/maanden, en op die manier een goede keuze te maken. Succes met het merken van foto’s door water (visueel).
© 2008 - 2019 Artline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • PCM
  • Scriptsoftware.com
  • Watermarker.com
  • Photowatermark.com

Reageer op het artikel "Fotodieven opgepast!"

Infoteur: Artline
Gepubliceerd: 04-03-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!