InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Voorkom oververhitting van je laptop

Voorkom oververhitting van je laptop

Voorkom oververhitting van je laptop Laptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blazende ventilator. Wat kan je doen om dit te voorkomen?

Een laptop of notebook gebruiken

Een laptop of notebook is gemakkelijk in het gebruik onderweg. Ook wanneer men in huis geen ruimte heeft voor een desktop computer, is een laptop een handige uitkomst. Een laptop is compact, makkelijk op te bergen en eenvoudig mee te nemen.Het lastige van een laptop is dat deze, zeker wanneer deze wat ouder is of erg veel wordt gebruikt, kan uitvallen door oververhitting.

Oververhitting van je laptop of notebook

Een laptop of notebook beschikt over een ventilator. Deze ventilator dient ervoor om de laptop af te koelen. Doordat een laptop zo compact mogelijk is gemaakt, zijn de onderdelen binnenin de laptop erg dicht op elkaar gemonteerd. Dit maakt het afkoelen van het apparaat moeilijker dan van grotere apparaten zoals een desktop computer. Daarnaast is, om de laptop zo klein mogelijk te houden, ook de ventilator niet zo groot en krachtig, waardoor het optimaal koelen van de laptop computer lastiger is. Op gegeven moment kun je dan merken dat je laptop plotseling uitvalt, terwijl je aan het werk bent. Dit is vanzelfsprekend erg vervelend. Het kan zijn dat je laatste werkzaamheden net niet zijn opgeslagen en door het uitvallen van je laptop weg zijn. Daarnaast kan het zijn dat de ventilator van je laptop constant staat te blazen, om het apparaat voldoende te koelen. Dit geluid kan heel irritant zijn, wanneer je bijvoorbeeld rustig wilt werken. Wat kun je nu doen om te voorkomen dat je laptop oververhit raakt?

Ruimte

Zorg voor voldoende ruimte rondom je laptop, wanneer deze aanstaat. Wanneer je je laptop op een rommelige tafel met veel spullen erop plaatst, dan kan de warmte van de laptop niet voldoende weg. De ventilator heeft dan veel moeite de laptop koel te houden en zal bijna voortdurend staan blazen.

Een laptop of notebook coolingpad

Een laptop coolingpad is een onderblad waar je je laptop op zet. De coolingpad heeft een ingebouwde ventilator. Door je laptop op de coolingpad te plaatsen, zorgt de ventilator in de coolingpad ervoor dat er koele lucht onder de laptop wordt geblazen. De coolingpad wordt aangesloten op de laptop via een USB-kabeltje en haalt zijn energie via de laptopaansluiting. Het energieverbruik van zo'n coolingpad is gering. Er zijn coolingpads verkrijgbaar voor op tafel, maar ook speciaal voor op schoot.

Het laten schoonmaken van de ventilator

De laptopventilator kan vervuild raken, waardoor deze niet meer goed werkt. Door een slecht werkende ventilator kan de laptop regelmatig uitvallen. Meestal is stof de oorzaak hiervan. Laat je laptop bij een computerwinkel schoonmaken. Daar is men gespecialiseerd in het openmaken en schoonmaken van laptops. Maak nooit zelf je laptop open, wanneer je geen kennis hebt over hoe deze in elkaar zit. Je kunt de laptop onbedoeld beschadigen en voor hoge kosten komen te staan, omdat dit niet onder de garantie valt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom oververhitting van je laptop"

Reactie

Brecht, 02-01-2013 08:46 #1
Mijn acer aspire 7741g wordt veel te warm en ik denk als ik hem opstuur dat hij niet meer gemaakt kan worden. Wat kan ik doen?

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!