InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Lege cartridges navullen, werkt dat?

Lege cartridges navullen, werkt dat?

Sinds enkele jaren bestaat er de mogelijkheid om lege cartridges te laten navullen. Een methode die volgens voorstanders een pure win-win-situatie is. De lege cartridges komen niet bij het afval terecht en de prijs is vele malen beter t.o.v. nieuwe cartridges aanschaffen. Toch is niet iedereen enthousiast over deze kostenbesparende methode, hoe kan dat? Werkt een nagevulde cartridge niet goed? kan de cartridge lekken in de printer? Wijken de kleuren af van nagevulde cartridges?

Is elke cartridge navulbaar?

In theorie is elke cartridge navulbaar, maar in de praktijk blijken sommigen toch niet meteen te werken nadat ze zijn gevuld. Deze niet -werkende cartridges zijn uitgerust met een chip die aangeeft of de cartridge leeg of vol is. Zijn deze cartridges eenmaal leeg dan leest de printer dit en zal niet meer printen. Enkele van deze cartridges zijn eenvoudig te resetten met een zogeheten chipresetter en zullen nadat ze zijn gevuld en gereset gewoon weer werken. Canon heeft ook één serie cartridges uitgerust met een chip, maar deze zijn eenvoudig zelf te resetten door de cartridges in de printer te plaatsen en enkele handelingen met de printer uit te voeren. Deze resettips vind je op de site van www.inkstation.nl of www.videoland.nl. Ook HP heeft sinds kort één serie op de markt gebracht met een chip die (nog) niet te resetten is. De 363-serie. Het antwoord op deze vraag is: Op de Epson T0711 t/m T0714, T0801 t/m T0806 en de HP 363 serie ná zijn alle cartridges navulbaar.

Kan een gevulde cartridge lekken?

De cartridges met een printkop kunnen niet lekken. Dit omdat in deze cartridges een spons zit die de inkt dosseert. Mits de cartridge niet te vol wordt gevuld zal de spons de inkt 'vasthouden' en kan dus niet lekken. Andere cartridges hebben geen printkop op de cartridge zelf. (alle Epson en Brother cartridges, ook de Canon BCI-6 en CLI-8 kennen dit systeem, evenals de 363-serie van HP). Deze cartridges zijn in dit geval alleen inktcontainers, de inkt zit vloeibaar in de cartridges. Bij een beschadiging van deze cartridges bestaat er dus wel het risico dat de inkt uit de cartridges zal lopen en in de printer terecht komt. Daarom kun je dit type cartridges het beste door proffesionals laten vullen. Zij kunnen constateren of er een risisco kleeft aan jouw cartridges.

Wijken de kleuren van nagevulde cartridges af t.o.v. Originele cartridges?

Er zit altijd verschil tussen de ' originele' en ' navul-inkt'. Dit omdat de printerfabrikanten patent hebben op de inkt die zij in de cartridges stoppen en navulinkt MOET afwijken van het originele. Het verschil in inkt kan zich uitten in langere droogtijd, verschil in verkleuring door UV-licht en vanzelfsprekend afwijking in kleuren (feller of matter). Voor mensen die zelf willen vullen bestaan er zogeheten navulsets. Deze zijn bij grote warenhuizen te koop. Deze navulsets pretenderen vaak voor meerdere cartridges en meerdere merken geschikt te zijn. Trap hier niet in! Elk merk kent verschillende cartridges en dus ook verschillende soorten inkt. Koop deze sets bij de specialisten. Dat is misschien wat duurder maar dan weet je zeker dat je de juiste inkt voor jouw cartridge hebt. Elk jaar voert de consumentenbond enkele tests uit met betrekking tot het navullen van cartridges. Hier lees je welke refillshops goed zijn en welke minder uit de tests komen.

Gaat in nagevulde cartridges meer inkt?

Er wordt vaak beweert dat in nagevulde cartridges meer inkt zit als in originele. Dit is gedeeltelijk waar. In een aantal originele cartridges wordt de capaciteit niet volledig benut. De spons die in de cartridge zit wordt dan maar voor een gedeelte gevuld en wanneer je deze laat navullen kan de capaciteit inderdaad vergroot worden. In sommige gevallen zelfs verdubbeld. Voor andere cartridges zoals de meeste van Epson geldt dit niet. In deze cartridges zal minder inkt gaan t.o.v. de originele omdat wanneer deze fabrieksmatig worden gevuld geen lucht in de cartridge komt en met handmatig vullen wel.

Wat is uitdroging precies?

Wanneer een cartridge eenmaal is gebruikt (dus zowel originele als nagevulde) bestaat het risico van indroging. Dit houdt in dat de inkt in de cartridge droogt en daardoor dikker wordt. deze ingedroogde inkt verstopt de spuitmond en de afdruk zal in kwaliteit afnemen. Meestal uit zich dat in strepen in de afdruk, maar soms komt er helemaal geen inkt meer door de spuitmond en komt de afdruk blanco uit de printer rollen. In een enkel geval is dit probleem zelf op te lossen door de printer een 'dieptereiniging' te laten toepassen. Tijdens dit proces wordt de inkt krachtiger door de printkop gestuwt en kan daardoor de verstopping naar buiten duwen.

Hoe vaak kun je een cartridge navullen?

Alle cartridges met een printkop op de cartridge zelf zijn tussen de 4 en 7 keer navulbaar. Dan zal de slijtage dermate groot zijn òf de printkop zal ingedroogd zijn dat een nieuwe cartridge kopen noodzakelijk is.

De cartridges waar geen printkop op zit zijn vele malen vaker navulbaar, ongeveer tussen de 10 -20 keer.

Wil je het beste resultaat behalen? neem dan de volgende aandachtspunten in acht:

  1. Wacht niet te lang met vullen wanneer de cartridge leeg is. Vul een lege cartridge bij voorkeur binnen drie weken nadat hij leeg is geraakt.
  2. Stop een lege cartridge nooit zonder beschermkap in een plastic zakje. Ook al geeft de printer aan dat de cartridge leeg is er zal altijd nog een paar druppels inkt inzitten en deze worden door de capilaire(zuigende) werking van het plastic uit de cartridge worden gezogen waardoor de kleuren elkaar zullen aantasten.
  3. Gebruik een cartridge minimaal eens per 2 weken. Dit om uitdroging te voorkoming.

Wat is beter? Nieuwe kopen of navullen?

Koop je een originele nieuwe cartridge dan weet je precies wat je krijgt, maar daarvoor moet je vaak diep in de buidel tasten. Laat je een cartridge navullen onthoud dan goed dat er verschil kan zitten in de kwaliteit van de afdrukken. En dat er grote verschillen zit in inkt tussen de verschillende refill-winkels. Het is ook niet gezegd dat inkt van de originele cartridges op alle fronten beter is, getuige het onderzoek van de consumentenbond van 5 Januari 2007. Daaruit bleek dat de inkt van een refillshop beter bestand was tegen verkleuring door UV-licht dan de inkt van een originele cartridge.
© 2008 - 2014 Darasa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vullen van een Canon PG 40, PG 50, CL 41 en CL 51 cartridgeEr wordt op diverse fora beweerd dat de Canon Cartridges type: PG-40, PG-50 en CL-41 en CL-51 niet navulbaar zijn. Dat i…
Kan ik mijn Epson cartridge navullen?Epson cartridges zijn (bijna) allemaal navulbaar. Je moet alleen wel weten welke inkt en wat voor cartridge je gebruikt…
Navullen lege HP cartridges, welke inkt?De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jou…
Slechte afdrukken? gebruik een reinigingscartridgeWanneer de afdrukken van uw printer achteruit gaan of gewoonweg niet meer zichtbaar zijn dan is de kans groot dat de pri…
Mijn printer drukt niet meer goed af! Hoe komt dat?U heeft een printer en de afdrukken zijn (ineens) niet meer om aan te zien? Elke afdruk vertoont strepen of de pagina ko…
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl www.inkstation.nl www.videoland.nl

Reageer op het artikel "Lege cartridges navullen, werkt dat?"

Reacties

Jurjen Bakker, 23-04-2013 20:12 #6
Begin hier NOOIT aan. Hier spreekt een ervaringsdeskundige! Er kan zoveel mis gaan. Een inktcartridge kan je maar een beperkt aantal keren navullen, de meeste ongeveer 5 keer, maar dat varieert per merk. Verder kan je na het vullen het gemaakte vulgaatje in de cartridge per ongeluk niet goed dicht hebben geplakt, waardoor de cartridge net zo snel weer leegloopt in de printer. En als die op een plank staat (zoals bij mij) zit je toetsenbord en je buro onder de inktsmurrie. Enzovoort, enzovoort. De moraal van dit verhaal; koop gewoon goede huismerkcartridges met chip en bespaar je een hele boel ellende!

Lieke Peeters, 08-10-2012 15:01 #5
Ik heb mijn inktpatronen nagevuld, 15 goede prints en daarna weer leeg. Toen ik onder de printer keek lag er een inktplas. Ik heb de 2e keer goed opgelet dat ik ze niet te vol vulde. zelfde probleem maar nog minder goede prints. Ik heb een hp f4580. We gebruiken de printer heel veel omdat mijn vriendin studeert en de printer is onmisbaar. Hoe kan ik dit oplossen? Iedere keer nieuwe patronen kopen is te duur. Heb ik te diep gestoken met de naald? Wat zou het probleem kunnen zijn? bvd Lieke P

Viergever, 16-04-2012 11:53 #4
Ik heb een vraag over het resetten van mijn cartridges van mijn canon pixma mp 270. U schrijf dat het resetten moet gebeuren met de ruitvormige knop met het verticale streepje,
Op mijn printer is dit zwart afdruk knopje? Terwijl u schrijft dat dat dit de PAPIER TOEVOER KNOP is? Hoe gaat het in zijn werk bij mijn printer? Welke knop moet ik gebruiken om te resetten?

S. Olthof, 04-04-2011 13:17 #3
Ik heb nagevulde cartridges geplaatst in een CANON PIXMA 550. Signalering geeft aan dat de inktniveaus maximaal zijn, maar hij print sindsdien geen kleur meer. Heb de gele vervangen door een originele CANON cartridge, maar dat helpt niets. Wie weet raad? Reactie infoteur, 09-11-2011
Het kan zijn dat de printerkop is verstopt. Dit gebeurt wanneer een printer een tijd niet gebruikt wordt. Als u op tijd bent dan wil een reinigingscartridge nog wel eens helpen. Indien de printerkop niet meer is te redden dan rest u niets anders dan een nieuwe printerkop of een geheel nieuwe printer aan te schaffen. Soms liggen die prijzen erg dicht bij elkaar.

H. Alberts, 23-03-2011 09:43 #2
L.S. Ik heb het geprobeerd bij de HP F4208 van 15-01-2010, maar hierbij lukt ook het e.e.a. niet. De printer geeft niet alle tinten correct door. Is hier ook sprake van een chip die niet is te resetten.

G., 08-04-2008 13:47 #1
De HP 363 is nu wel navulbaar! Er is nu een chip. die moet je erop doen nadat je hem hebt gevuld… gebruik hem, en nadat hij leeg is moet je vullen en dan chip resetten die je erop hebt geplakt… dus als klant kom bijvoorbeeld of men wilt bij vullen moet hij chip resetter hebben en chip (voor laag of hoog percentage kwa inkt) eerste keer dat je die chip erop zet, NIET resetten, pas nadat hij is gebruikt en leeg is

Infoteur: Darasa
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!