De geschillencommissie Internet (telecommunicatiediensten)
De Geschillencommissie Internet, voluit de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten, behandelt klachten van particulieren tegen bedrijven die de consument voorziet van bijvoorbeeld internet, telefonie, digitale televisie of een alles-in-eenpakket. Deze geschillencommissie voor het internet is relatief goedkoop. Leg uw geschil aan de commissie voor.
Geschillencommissie Internet, de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten
De geschillencommissie Internet heet voluit: de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. De Consumentenbond heeft er jaren voor gevochten dat de commissie er zou komen. Het werkterrein van de commissie is:
- De werking van het netwerk.
- De kwaliteit van de telefoon, internetverbinding en/of tv-aansluiting.
- Afsluiting van internet, telefonie en/of televisie (terecht of niet).
- De dienstverlening van de provider.
- Hoogte van rekeningen en facturen.
De Geschillenbehartiging
Er zijn nog al wat klachten te noteren, maar vele consumenten zien begrijpelijkerwijze af van een gang naar de rechter in verband met de relatief hoge kosten. Het is bovendien tijdrovend en ingewikkeld. De onafhankelijke geschillencommissie Internet wil vooral snel en goedkoop zijn en eenvoudig een bindende uitspraak geven. Over geen andere sector komen bij de Consumentenbond zoveel klachten binnen als over de markt van telefonie en internettoegang. Dat onderstreept nog eens hoe belangrijk het is dat de gehele internetmarkt met de geschillencommissie wordt afdekt. Het zal er ook toe leiden dat het speelveld en de spelregels voor de internetaanbieders hetzelfde worden.
De kosten als u een klacht indient
Hulp van een advocaat of een andere rechtshulpverlener is niet nodig. Het klachtengeld bedraagt € 50. Andere kosten hoeven niet te worden gemaakt. De aangesloten provider moet u het klachtengeld vergoeden, als u volledig in het gelijk wordt gesteld. Als u toch een rechtshulp inschakelt, zijn deze aanvullende kosten voor eigen rekening. Tenzij u verzekerd bent van een goede
rechtsbijstand. Wanneer de geschillencommissie om bepaalde redenen geen inhoudelijke uitspraak kan doen, ontvangt u het klachtengeld minus een bedrag van € 25 weer terug. Daarna staat het u vrij om het conflict alsnog aan de rechter voor te leggen. Wordt u in het gelijk gesteld door de commissie, dan krijgt u dus uw 50 euro volledig terug.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Een klacht kunt u schriftelijk maar ook digitaal (via een speciaal formulier) indienen. Het proces verloopt als volgt:
- 1-2 weken: uw klacht wordt geregistreerd.
- gemiddeld 8 weken: bekeken wordt of de klacht bij de commissie thuis hoort, eventueel worden er aanvullende vragen gesteld en na betaling wordt uw klacht in behandeling genomen.
- gemiddeld 8 weken: gevraagd wordt naar de visie van de tegenpartij.
- gemiddeld 10 weken: eventueel een deskundigenonderzoek, inplannen van de zitting, zitting en daarna uitspraak.
- gemiddeld 4 weken: na de uitspraak kunnen aanvullende vragen van uw kant worden beantwoord.
Werkwijze van de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten
De werkwijze is een gebruikelijke bij
geschillencommissies als het Kifid. Hoofdregel is dat u eerst zelf moet proberen een conflict op te lossen met de provider. In de leveringsvoorwaarden van het bedrijf staan de termijnen genoemd waarbinnen u de klacht bij het bedrijf moet melden. Wordt de klacht niet opgelost, dan kunt u het geschil aan de Commissie voorleggen. Dit moet binnen de dertig dagen na ontvangst van de schriftelijke reactie van de internetprovider, dan wel binnen dertig dagen na het verstrijken van de datum waarop de internetprovider aangegeven heeft te zullen reageren.
Lees verder