InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Toetsenbord symbolen: leestekens en meer

Toetsenbord symbolen: leestekens en meer

Toetsenbord symbolen: leestekens en meer Op het toetsenbord van je computer zitten allerlei symbolen, met name boven de cijfertoetsen en rechts van de lettertoetsen. Hoe noemen we deze symbolen in het Nederlands en Engels? Waar worden ze voor gebruikt? Behalve de naam en gebruik van de symbolen, wordt ook de ASCII-code gegeven. ASCII staat voor American Standard Code for Information Interchange. Op de computer kun je deze codes gebruiken door de alt-toets ingedrukt te houden terwijl je het nummer intoest op het nummertoetsenbord aan de rechterkant.

De bovenste rij

~
  • Nederlands: tilde
  • Engels: tilde
  • Gebruik: In woordenboeken om aan te geven dat het trefwoord opnieuw moet worden gelezen. In o.a. het Spaans en Portugees boven de n (als in senor) voor een "nj" klank. In de logica om aan te geven dat het negatief is. Bij Google kun je een tilde voor een woord gebruiken om op synoniemen te zoeken. In chat- of sms-berichten wordt soms een tilde gebruikt om sarcasme aan te duiden. Verder wordt de tilde gebruikt in computertalen, wiskunde, spellen en oude bestandsnamen van Microsoft.
  • Positie op toetsenbord: links van 1, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 126
  • Andere tekens met tilde: Ã (195), Ñ (209), Õ (213), ã (227), ñ (241), õ (245)
  • Kleine tilde ASCII: 152

`
  • Nederlands: accent grave
  • Engels: grave accent, back quote, back tic
  • Gebruik: Als markeerder van toon in toontalen (bijvoorbeeld Vietnamees). Als aanduiding in het Nederlands voor een andere uitspraak dan normaal van de betreffende klinker (ook in andere talen). Voor verschillende operaties in computertalen.
  • Positie op toetsenbord: links van 1
  • ASCII: 96
  • Andere tekens met accent grave: À (192), È (200) Ì (204), Ò (210) Ù (217) à (224), è (232) ì (236) ò (242) ù (249)

!
  • Nederlands: uitroepteken
  • Engels: exclamation mark, exclamation point, bang, pling
  • Gebruik: Om een uitroep of waarschuwing an te duiden. In de taalwetenschap geeft een ! aan dat de klank een klikklank is. In strips worden extreem veel uitroeptekens gebruikt in plaats van punten. Het kan ook verrassing aanduiden.
  • Positie op toetsenbord: boven 1, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 33

@
  • Nederlands: apenstaartje, at, amfora, amfoor, ad-teken, slinger-a, alfa, adres, per adres
  • Engels: at sign, asperand, commercial at
  • Gebruik: In e-mailadressen en in het Engels om aan te geven waar iets is of hoeveel het kost. In SAMPA (fonetisch schrift op de computer) staat de @ voor een schwa, oftewel een stomme e. In Spaans en Portugees wordt @ soms gebruikt om geslachtsneutraal te zijn: amig@s. Officieel moet het amigos zijn voor aan groep mannelijke vrienden en amigas voor vrouwen. De @ biedt dus een combinatie van beiden, hoewel dit gebruik niet altijd evenzeer wordt gewaardeerd.
  • ASCII: 64

#
  • Nederlands: hekje, kardinaalteken, hashtag (Twitter)
  • Engels: number sign, hash (Brits), pound sign (Amerikaans), crosshatch, sharp, octthorp
  • Gebruik: Om aan te geven dat het om een nummer gaat. Op Twitter staat het hekje bekend als de hashtag waarna de gebruiker het onderwerp van het bericht aan kan geven waarbij alle woorden aan elkaar geschreven moeten worden. Dit geeft gebruikers ook de kans om via de hashtag te zoeken naar alle berichten daarvoor van Twitteraars. Op de telefoon wordt hekje gebruikt om aan te geven dat de invoer voorbij is. In het Engels wordt # gebruikt om een zeker gewicht aan te duiden. In muzieknotatie wordt een hekje gebruikt om aan te geven dat het om een verhoogde toon gaat (sharp in het Engels). In de Taalwetenschap geeft hekje aan dat de uiting grammaticaal is, maar geen zinnige betekenis heeft.
  • ASCII: 35

$
  • Nederlands: dollarteken
  • Engels: dollar sign, peso sign
  • Gebruik: Om aan te geven dat het om geld gaat (niet per se dollars of peso's). In programmeertalen geeft het dollarteken een variabele aan.
  • ASCII: 36

%
  • Nederlands: procentteken
  • Engels: percent sign
  • Gebruik: Om aan te geven dat iets een bepaald deel van honderd is. In sommige URL geeft % een haakje aan: ( of ). In de Taalwetenschap wordt % gebruikt om aan te geven dat de uiting door sommige sprekers wordt gezien als grammaticaal, maar door anderen niet. Verschillende programmeertalen gebruiken % om een operatie uit te voeren.
  • ASCII: 37

  • Nederlands: euroteken
  • Engels: euro sign
  • Gebruik: Om een bedrag in euro's weer te geven.
  • Positie op toetsenbord: boven 5, houd shift +alt ingedrukt of de rechter alt (alt gr). Voor sommige tekensets is de combinatie alt e of ctrl-alt e nodig.
  • ASCII: 128

^
  • Nederlands: accent circonflexe, circumflex, caret, dakje
  • Engels: circumflex, caret, carat
  • Gebruik: In het Nederlands op woorden van Franse afkomst. Om aan te geven dat er iets mist in een tekst. In de wiskunde kan een ^ aangeven dat het om een macht gaat als superscript moeilijk is: 3^5 (drie tot de vijfde macht). In de statistiek geeft het een geschatte waarde aan. Ook programmeertalen gebruiken ^.
  • ASCII: 94
  • Andere tekens met circumflex: Â (194), Ê (202), Î (206), Ô (212), Û (219), â (226), ê (234) î (238) ô (244) û (251)
  • Kleine circumflex ASCII: 136

&
  • Nederlands: ampersand, en-teken, et-teken
  • Engels: ampersand, and sign
  • Gebruik: In plaats van "en" in bijvoorbeeld films, referenties, op enveloppen, of in bedrijfsnamen. In sms-berichten wordt & gebruikt als "en" of als rebus: b&de (bende). In HTML geeft & een specifiek karakter aan: &euro wordt het euro-teken. In een URL geeft het toegevoegde waarden aan: www.iets.nl/login.php?username=ik&password=geheim. Computertalen gebruiken & voor verschillende operaties.
  • ASCII: 38

*
  • Nederland: sterretje, asterisk
  • Engels: asterisk, splat, star
  • Gebruik: De asterisk wordt gebruikt om aan te geven dat er een voetnoot is, hoewel daar tegenwoordig vaker een nummer in superscript voor wordt gebruikt. In programmeertalen wordt * gebruikt om vermenigvuldiging aan te geven. In zoekfuncties is de asterisk een joker voor opvolgende tekens of woorden. Wie een wachtwoord intypt, ziet vaak sterretjes verschijnen zodat niemand eenvoudig over je schouder mee kan kijken. Een asterisk wordt gebruikt om woorden te censureren (bijvoorbeeld f*ck). In de Taalwetenschap geeft een asterisk aan dat een uiting grammaticaal incorrect is. Iets vergelijkbaar gebeurt in MSN, waar een asterisk wordt gebruikt om een woord te corrigeren: je typt per ongeluk "neit" en typt dan op de volgende regel "*niet". Ook geven sterretjes emoties, geluiden of acties aan in chatberichten zoals *lacht*, *zucht* en *schudt zijn hoofd*. Een hele rij sterretjes duidt applaus aan. Soms kan het schuingedrukte tekst aangeven, hoewel tegenwoordig de meeste systemen dit probleemloos kunnen. Sterren geven verder aan hoe goed de kwaliteit van een restaurant, hotel of film is. Op telefoons wordt het sterretje gebruikt om een menu door te komen van een gesproken systeem. KPN heeft ook codes met sterretjes, zoals het automatisch doorverbinden van een nummer via *21*. Verder speelt de * een rol in cricket, paardenraces, computerspellen, economie en sportstatistieken.
  • ASCII: 42

()
  • Nederlands: haakjes, haakje openen, haakje sluiten, soms: ronde haakjes om verwarring met andere haakjes te voorkomen.
  • Engels: brackets, left parenthesis, right parenthesis, parentheses, round brackets, curved brackets, oval brackets, parens, fingernails
  • Gebruik: Om extra informatie toe te voegen. In smileys laten haakjes de vorm van de mond zien, zoals in :-(. In de wiskunde en in computertalen geven haakjes aan welk deel van de formule eerst moet worden opgelost.
  • Positie op toetsenbord: boven 9 en 0, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 40 (links) en 41 (rechts)

-
  • Nederlands: liggend streepje, divisie (ook: koppelteken, afbreekstreepje en weglatingsstreepje), gedachtestreepje (ook: kastlijntje), minteken
  • Engels: hyphen, minus, dash
  • Gebruik: Dit toetsenbordteken is officieel een divisie, maar wordt regelmatig gebruikt voor andere, vergelijkbare streepjestekens. In het Engels heet dit een hyphen. Een divisie heeft in het Nederlands drie functies: koppelteken, afbreekstreepje en weglatingsstreepje. Het koppelteken verbindt twee woorden met elkaar en is het kortste streepje. Koppeltekens verbinden de twee achternamen van een getrouwde vrouw. Andere voorbeelden van koppeltekens zijn staakt-het-vuren en co-worker. Het afbreekstreepje breekt een woord af aan het einde van de zin. Weglatingsstreepjes laten zien dat een deel van het woord nog volgt of al is geweest, zoals in boek- en kledingkast of handschoen en -doek. Het kastlijntje wordt gebruikt als gedachtestreepje, bij sportuitslagen (3-1), bij geldbedragen (7,-) en om een bereik aan te duiden (1975-1979, pagina 4-8, 13.00-16.00 uur). Een kastlijntje is langer dan een divisie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een half (Engels: en dash, n dash, n-rule) en een heel kastlijntje (Engels: em dash, m dash, m-rule). De Engelse termen verwijzen naar de lengte van het lijntje; te vergelijken met de lengte van een n of m. Voor gedachten wordt vaak het langere lijntje geprefereerd. In boeken met veel dialoog geeft het kastlijntje directe rede aan. Talen verschillen in hun regels en voorkeuren of een kastlijntje voorafgegeaan moet worden door een spatie of niet. In het Engels wordt verder nog onderscheid gemaakt met de figure dash, die gebruikt moet worden voor getallen die geen bereik aanduiden. Als laatste kan de divisie ook gebruikt worden als minteken. Dit geeft dan aan dat de twee getallen van elkaar afgetrokken moeten worden of dat het negatief getal is.
  • Positie op toetsenbord: rechts van 0
  • ASCII: 45

_
  • Nederlands: liggend streepje, underscore, laag streepje
  • Engels: underscore, low line, low dash, understrike, underbar
  • Gebruik: E-mailadressen, computertalen en URLs gebruiken de underscore om een spatie aan te geven.
  • Positie op toetsenbord: rechts van 0, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 95

=
  • Nederlands: is-teken, gelijkteken
  • Engels: equals sign, equal sign
  • Gebruik: In de wiskunde geeft het aan dat twee kanten van een vergelijking gelijk zijn aan elkaar.
  • Positie op toetsenbord: rechts van -
  • ASCII: 61

+
  • Nederlands: plusteken
  • Engels: plus sign
  • Gebruik: In de wiskunde geeft dit aan dat de twee getallen opgeteld moeten worden. Het wordt soms ook voor een positief getal gezet (+4: plus vier) met name in contrast met een negatief nummer. Positief geladen ionen krijgen ook een plusteken. In zoekmachines kan + gebruikt worden als vervanger van AND. Een plusteken vervangt de twee nullen in een internationaal telefoonnummer, want de verschillende telefoonsystemen in de wereld hebben andere methodes voor internationale nummers.
  • Positie op toetsenbord: rechts van -, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 43

Tweede rij

[]
  • Nederlands: vierkante haken, bijbelhaken, blokhaken, spekhaken
  • Engels: (left, right) square brackets, box brackets
  • Gebruik: In citaten worden rechte haken gebruikt als woorden van de oorspronkelijke auteur worden vervangen, als woorden worden toegevoegd of als er commentaar wordt gegeven. Als er enkel drie punten tussen de haken staan [...] dan betekent het dat er woorden zijn weggelaten. De toevoeging [sic] betekent dat de oorspronkelijke tekst is overgenomen ondanks eventuele spelfouten. Als er een toevoeging is binnen een toevoeging dan worden rechte haken gebruikt: (zo ziet dit [de toevoeging] er dan uit). Rechte haken in documenten kunnen ook aangeven dat de woorden verplaatst moeten worden of dat de informatie nog gecontroleerd moet worden. In ubb-codes worden rechte haken gebruikt voor bijvoorbeeld dikgedrukt [ b ] waarvoor in HTML de <> tekens gebruikt worden.
  • Positie op toetsenbord: rechts van p en rechts van [
  • ASCII: 91 (links) en 93 (rechts)

{}
  • Nederlands: accolades
  • Engels: (left, right) braces (vooral Brits), (left, right) curly brackets, accolade (voor muziek)
  • Gebruik: Met een accolade verbind je meerdere regels, zowel in teksten als in muzieknotatie. In programmeertalen geeft een accolade op vergelijkbare manier een blok aan. In chatberichten geeft {} een omhelzing aan. Accolades kunnen gebruikt worden als er een toevoeging is binnen een toevoeging aan een toevoeging: (zo ziet dit [de toevoeging {van mij}] er dan uit).
  • Positie op toetsenbord: rechts van p en rechts van [, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 123 (links) en 125 (rechts)

  • Nederlands: backslash, terugschrap, omgekeerde schuine streep, schuine streep naar links of achter en terugstreep
  • Engels: backward slash, reverse solidus
  • Gebruik: In Windows scheidt de verschillende mappen. Zo kan de locatie van een map zijn: C:Mijn documentenMijn muziek.
  • Positie op toetsenbord: rechts van ]
  • ASCII: 92

|
  • Nederlands: rechte lijn, verticale lijn, pipe
  • Engels: vertical line, vertical bar, pipe, verti-bar, vbar, vertical slash, divider line
  • Gebruik: In de wiskunde wordt | gebruikt om een absoluut cijfer aan te geven en om waarschijnlijkheden te scheiden.
  • Positie op toetsenbord: rechts van ], houd shift ingedrukt
  • ASCII: 124

Derde rij

;
  • Nederlands: puntkomma, kommapunt
  • Engels: semicolon
  • Gebruik: Twee sterk gerelateerde zinnen kun je met een puntkomma verbinden. Dit komt sterker over dan twee aparte zinnen, maar overdaad komt verheven over. Soms wordt een puntkomma gebruikt om verschillende e-mailadressen van elkaar te scheiden.
  • Positie op toetsenbord: rechts van l
  • ASCII: 59

:
  • Nederlands: dubbele punt, dubbelepunt, dubbelpunt
  • Engels: colon
  • Gebruik: In schrift kan het een opsomming of omschrijving aanduiden. Een dubbele punt verschijnt na inleidende woorden of voor een aanhaling. Het is een Protestants gebruik om met de dubbele punt bijbelverzen te scheiden (bijv. 13:5). De dubbele punt geeft ook scheiding aan tussen de titel en ondertitel van boeken of films (The Lord of the Rings: The Two Towers). De wiskunde gebruikt de dubbele punt als "delen door" symbool of om een ratio aan te geven zoals in 1:5 (een op vijf). In het fonetisch alfabet IPA geeft een bijzondere vorm van : aan dat de klank verlengd wordt. Op internet wordt soms een dubbele punt gebruikt om acties aan te geven i.p.v. woorden (zoals de asterisk) of als de ogen van een emoticon.
  • Positie op toetsenbord: rechts van l, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 58

'
  • Nederlands: apostrof, weglatingsteken
  • Engels: apostrophe
  • Gebruik: In het Nederlands heeft de apostrof verschillende functies. In afgeleiden van letterwoorden hoort officieel een ' thuis (sms'en) en het kan ook bezit of meervoud aanduiden als het woord eindigt met een klinker: Anna's (van Anna) en auto's (meer dan een). Een apostrof geeft weglating aan in jaartallen ('80), aan het begin van woorden ('n, 's), in het midden van woorden (m'n, R'dam) of als samentrekking (zo'n: zo een). In het Engels wordt de apostrof gebruikt voor bezit, maar niet voor meervoud. Dit is niet alleen lastig voor Nederlanders, want ook moedertaalsprekers doen dit geregeld fout. De "greengrocer's apostrophe" is het gebruik van de ' als meervoud, bijvoorbeeld banana's. De apostrof geeft ook de minuten van een boog aan. In de taalkunde wordt het soms gebruikt om een glottisslag aan te duiden zoals voorkomt in be'amen (hiervoor worden ook een vraagteken of uitroepteken gebruikt).
  • Positie op toetsenbord: rechts van ;
  • ASCII: 39

"
  • Nederlands: aanhalingsteken (openen, sluiten)
  • Engels: quotation mark, double quote, quote, dirk, double mark, literal mark, double-glitch, inverted commas
  • Gebruik: Voor het letterlijk citeren van andermans woorden. Het kan ook ironie aan duiden (hij had het "te druk") of een verwijzing naar zichzelf (het woord "woord"). Waar de apostrof de minuten van een boog aangeeft, worden aanhalingstekens gebruikt voor de seconden. Soms worden aanhalingstekens gebruikt voor titels van magazines, boeken, hoofdstukken, albums, liedjes, etc. Het kan ook een bijnaam weergeven als in Curtis "50 Cent" Jackson.
  • Positie op toetsenbord: rechts van ;, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 34

Vierde rij

,
  • Nederlands: komma
  • Engels: comma
  • Gebruik: Om twee zinnen of zinsdelen aan elkaar te verbinden die een nevenschikkende relatie hebben of tussen de onderdelen van een lijst. In het Nederlands gebruiken we een punt om grote getallen op te delen in drieën en een komma voor de decimalen (9.876.543,21) maar in het Engels is het precies andersom (9,876,543.21).
  • Positie op toetsenbord: rechts van m
  • ASCII: 44

<>
  • Nederlands: minderdanteken, meerdanteken
  • Engels: (left, right) angle brackets, cevrons, less-than sign, more-than sign
  • Gebruik: In de wiskunde om aan te duiden dat binnen een vergelijking iets meer of minder is. In een chatomgeving geeft het de status van de bezoeker aan, bijvoorbeeld <offline>. Deze tekens worden ook gebruikt om een link of e-mailadres aan te duiden, zoals <http://www.infonu.nl>. In html staan alle codes tussen deze twee tekens, bijvoorbeeld links <a> en nieuwe regel <br>. De minderdan en meerdan tekens worden vaak gebruikt als vervanging van haakjes die minder breed zijn en hoger (de officiële "angle brackets" 〈〉), omdat deze niet standaard op het toetsenbord zitten. Angle brackets worden gebruikt in de taalwetenschap om spelling aan te duiden, in woordenboeken om voorbeelden aan te geven, in boeken om gedachten weer te geven en in de literatuurwetenschap om woorden aan te geven die verloren zijn gegaan en gereconstrueerd door de huidige auteur. In Chinees en Koreaans geven angle brackets boektitels aan.
  • Positie op toetsenbord: rechts van m en rechts van <, houd shift ingedrukt
  • ASCII: 60 (minderdan) en 62 (meerdan)

.
  • Nederlands: punt
  • Engels: period (Amerikaans), full stop (Brits), dot (computer), decimal point
  • Gebruik: Om het einde van een zin aan te duiden. In webadressen scheidt een punt de onderdelen van een link: www.infonu.nl. Computers gebruiken de punt om een extensie aan te duiden, zoals .doc, .pdf of .mpg. Afkortingen hebben soms ook punten: i.p.v. en m.i.v. In het Nederlands gebruiken we een punt om grote getallen op te delen in drieën en een komma voor de decimalen (9.876.543,21) maar in het Engels is het precies andersom (9,876,543.21) en de punt heet dan ook een decimal point.
  • Positie op toetsenbord: rechts van ,
  • ASCII: 46

/
  • Nederlands: schuine streep, slash, schrap, Duitse komma of forward slash
  • Engels: slash, stroke, slant, forward slash, forward stroke, diagonal, solidus, virgule
  • Gebruik: In webadressen scheidt de schuine streep verschillende mappen. Zo is infonu.nl de homepage en kun je vanaf daar verschillende pagina's bekijken in andere mappen, zoals infonu.nl/infoteurs. In UNIX geldt dit ook voor mappen op de computer, waar Windows de backslash gebruikt. Sommige chatprogramma's gebruiken de slash als indicatie dat er een commando volgt, bijv. /enter room. Het Nederlands gebruikt de schuine streep voor keuzes (hij/zij), breuken (3/4), in afkortingen (t/m) of als einde regel-aanduiding in poëzie. Soms zie je ook slashes als scheiding tussen de cijfers van een datum: 7/8/1999. In de taalwetenschap wordt een losse transcriptie van spraak tussen slashes gezet: /slasjus/.
  • Positie op toetsenbord: rechts van .
  • ASCII: 47

?
  • Nederlands: vraagteken
  • Engels: question mark, interrogation point, question point, query, eroteme
  • Gebruik: Aan het eind van een zin om een vraag aan te duiden. In de taalwetenschap wordt een vraagteken gebruikt om aan te geven dat de grammaticaliteit van een uiting twijfelachtig is. Op internet kom je vraagtekens tegen in zoekopdrachten zoals: http://www.vertalen.nu/vertaal?van=eng&naar=nl&vertaal=
  • Positie op toetsenbord: rechts van ., houd shift ingedrukt
  • ASCII: 63
© 2008 - 2014 Jantrao, gepubliceerd in Communicatie (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overzicht van het Mac toetsenbordHeb je je oude pc omgeruild voor een nieuwe Apple Imac? Dan ben je er zeker net zo blij mee als ik. Alleen een aantal za…
Emoticons of SmileysEmoticons of SmileysIedereen kent ze wel, de kleine lachende gezichtjes die veel worden gebruikt in onder andere msn gesprekken, in sms'jes…
Hoe kun je de taalinstelling toetsenbord veranderen?Hoe kun je de taalinstelling toetsenbord veranderen?Qwerty, dat is de normale toetsenbord indeling zoals we dat in ons land gewend zijn. Er zijn echter veel landen waarbij…
Duitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingDuitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingAls je Duits wil leren, dan kan je best beginnen met de basisprincipes van spelling en uitspraak. Deze ga je nodig hebbe…
Braille, schrift voor blinden en slechtziendenBraille, schrift voor blinden en slechtziendenVoor blinden en slechtzienden is het niet zo maar weggelegd om even een boek te gaan lezen. Daarom is het brailleschrift…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/ASCII_%28tekenset%29
  • http://en.wikipedia.org/wiki/ASCII
  • http://unix01.sac.edu/s2007spr/punc.htm

Reageer op het artikel "Toetsenbord symbolen: leestekens en meer"

Reacties

Paul Ehmann, 05-02-2014 22:20 #36
Hallo iedereen,
Op mijn azerty laptop en PC zie ik boven lks (onder Esc) een toets met een 3 en een 2 onder mekaar. Deze toets reageert op geen enkele actie!
Bij voorbaat dank.
Paul. Reactie infoteur, 09-02-2014
Paul,

Wat is je vraag nou? So kan niemand je helpen.

Als een toets niet werkt, dan moet je hiermee naar een reparateur.

Jantrao

Arne, 09-01-2014 16:04 #35
Mijn leestekens doen het niet. Hoe krijg ik die weer aan? Reactie infoteur, 15-01-2014
Arne,

Je vraag is onbegrijpelijk zonder meer informatie!

Jantrao

Anneke, 22-11-2013 16:54 #34
Door alt-toets ingedrukt te houden terwijl je het nummer intoest op het nummertoetsenbord aan de rechterkant.
dat heb ik gedaan maar dan krijg ik niet de letter e met een streepje erboven wat kan ik doen om dat te verbeteren.
Alvast bedankt Reactie infoteur, 24-11-2013
Beste Anneke,

Het numerieke toetsenbord moet wel ingeschakeld zijn. Staat de "num lock" aan?

Jantrao

John Silvertand, 10-09-2013 10:36 #33
Hoe krijg ik her 'registerd'-teken? = rondje met de letter 'r' erin? Reactie infoteur, 12-09-2013
John,

In Word lukt het vaak automatisch door (R) in te tikken. Zo niet, dan kun je het altijd van een website kopiëren en plakken.

Jantrao

Hubert Meeuwissen, 06-07-2013 22:19 #32
Maak gebruik van een azerty toetsenbord.
Op de bovenste rij, bij het cijfer het paragraafteken en het cijfer 6, staat een teken ^
Dit is geen circonflexe, want deze staat op de tweede regel, bij het trema en open haak
Kunt u mij zeggen wat voor teken dit is, de naam en het juiste gebruik ervan.
Bij voorbaat hartelijk dank Reactie infoteur, 08-07-2013
Beste Hubert,

Als het teken ^ is, is het toch echt een circonflexe.

Jantrao

Marlen Schets, 27-06-2013 16:17 #31
Als ik op mijn laptop het IS GELIJK AAN teken intypt en ook alle andere tekens, dan krijg ik steeds andere tekens. Bij het is gelijk teken krijg ik een klein rondje ( een graad) dus.
Bij het min teken een schuine streep etc. etc. Ik heb ook de ASCII code 61 al ingetypt, maar helaas, zonder resultaat. Waarschijnlijk heb ik op een verkeerde knop geduwd, maar ja, welke? Kunt u mij helpen? Reactie infoteur, 29-06-2013
Beste Marlen,

Dit klinkt alsof het toetsenbord staat ingesteld voor de verkeerde taal. In de taakbalk onderin staat de taal aangegeven. Zet deze op Nederlands en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Jantrao

Potma, 24-03-2013 19:04 #30
En nu nog even alle f toetsen want daar gaat het mij om
bedank Reactie infoteur, 25-03-2013
Sorry, dit artikel gaat niet over welke functie de toetsen hebben, maar wat al die symbolen betekenen en hoe ze gebruikt worden. Bovendien "De werking van de functietoetsen (F1 t/m F12, soms nog meer) worden op andere besturingssystemen vaak door elk computerprogramma apart bepaald; hierdoor is het nodig de documentatie van elk programma afzonderlijk te raadplegen om de functie te achterhalen." (Wikipedia "Sneltoets")

Jantrao

Hidde, 06-03-2013 13:35 #29
Hoi,

Hoe krijg ik de letters TM in het klein bovenaan?
Bedankt Reactie infoteur, 07-03-2013
Hallo Hidde,

Je kunt dit mogelijk ergens van internet kopiëren-plakken. Als dat niet werkt, moet je de superscript functie gebruiken. Je kunt deze aanvinken in Word 2007 en later. Klik op het knopje x2 (waarbij die 2 dus hoger staat) in de tab Start > Letterype. Typ dan TM. In oudere versies van Word, moet je via Opmaak > Lettertype > superscript selecteren.

Succes,
Jantrao

Marion Monté, 03-03-2013 10:57 #28
Lezer,

Hoe krijg ik een hoofdletter R met een rondje eromheen. Dit wordt gebruikt op recepten in de farmacie.
Ik hoor graag van u.
Marion Reactie infoteur, 03-03-2013
Marion,

Dit is het teken voor "registered trademark".
1. Je zou het kunnen kopiëren van internet en dan plakken: ®.
2. Je zou in Word via "symbool invoegen" het kunnen vinden.
3. In de meeste Word zit ook als sneltoets dat (R) automatisch verandert in ®.

Jantrao

Bjørn, 09-01-2013 23:21 #27
Heel erg handig en duidelijk. Heb je ook zo iets met uitleg van de blauwe symbolen op het toetsenbord van een laptop? Reactie infoteur, 10-01-2013
Hallo,

Sorry, dat heb ik niet.
Misschien dat je dit ergens anders kan vinden.

Succes,
Jantrao

Renee, 05-11-2012 10:42 #26
Kun je me vertellen hoe ik 10 tot de derde macht of 8 tot de vijfde macht moet typen? Reactie infoteur, 05-11-2012
Beste Renee,

Hiervoor moet je het superscript aanzetten. In Word 2007 en verder, is dit een eigen toets: Tabblad Start, Onderdeel Lettertype en dan klikken op het symbooltje x².

Succes,
Jantrao

Elke, 11-09-2012 16:25 #25
Hey,
Hoe plaats ik een oplopend streepje op de i? Dit wordt in het spaans gebruikt, maar ik kan dit niet plaatsen als ik een tekst ingeef. Kan jij mij helpen.

Bedankt, Elke Reactie infoteur, 11-09-2012
Elke,

Ik denk dat je deze í bedoelt. Dat is alt +161. Je kunt in Word ook de symbool toevoegen optie gebruiken.

Jantrao

John, 18-08-2012 06:36 #24
Ik wil een symbool toevoegen aan mijn toetsenbord.
In dit geval (Wordperfect) "Math/Scientific Ext. 7.159.
Hoe kan ik dit doen? Reactie infoteur, 18-08-2012
Beste John,

Ik heb geen idee wat het symbool is waar je het over hebt. Toevoegen aan het toetsenbord kan niet echt, maar je zou wel een sneltoetscombinatie in kunnen stellen voor het symbool. Ik durf niet te zeggen of zoiets in WP kan, want het is minstens 15 jaar geleden dat ik daarmee heb gewerkt.

Succes,
Jantrao

Patty, 25-06-2012 23:03 #23
Hoe krijg ik de numerieke toets uitgeschakeld op mijn laptop? Telkens als ik een letter O wil typen, verschijnt er een 6. Reactie infoteur, 26-06-2012
Beste Patty,

Ik denk dat je op de verkeerde toets drukt. Met shift krijg je een hoofdletter, maar met de functietoets fn zet je het numerieke toetsenbord in werking.

Als dat het niet is, ga dan op zoek naar de "num lock" toets en schakel deze uit door er één keer op te drukken.

Groeten,
Jantrao

Theo Ramaekers, 29-04-2012 23:31 #22
Was er erg blij mee, was totaal onkundig gebruikte eerder de ipad.nu een notebook
Maar had geen kennis van de tekens, begin pas ben 82 jaar.

Succes. En bedankt.

Claudiananette (infoteur), 29-03-2012 17:07 #21
Terwijl ik een artikel voor infonu aan het schrijven ben, zocht ik naar het dakje boven de e, dus ê. Ik kon het zo snel niet vinden en typte op google de zoekterm 'tekens boven de e', in. Meteen kwam daar jouw artikel opduiken. Waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Bedankt Jantrao voor dit uiterst handige artikel ;-)
ClaudiaNanette Reactie infoteur, 30-03-2012
Graag gedaan!

Er is een symboolfunctie in Infonu voor dit soort dingen, he? :)

Jantrao

J. Böttcher, 15-03-2012 23:17 #20
Gaarne de umlaut op de a, o, u. Hoe kan ik die vinden? eerst kon ik met shift de umlaut aanslaan en dan de klinkers, maar dat werkt niet meer. Ik heb een XP xomputer. Reactie infoteur, 16-03-2012
Hallo,

Er zijn een aantal mogelijkheden.
1. Blijkbaar staat het toetsenbord niet meer ingesteld op Nederlands, maar op een andere taal. Druk eenmaal op crtl+spatie om te kijken of dit verandert en het nu weer wel werkt om umlauts te krijgen via :+letter.
2. De ASCII codes zouden moeten werken. Zet Num lock aan. Houd dan alt ingedrukt terwijl je de code invoert op het numerieke toetsenbord. Voor ä is dat alt+132, voor ö is dat alt+148 en voor ü is dat alt+129.
3. Symbool invoegen kan ook. Ga hiervoor in Word naar Invoegen > Symbool en kies de juiste uit de lijst.

Hopelijk lukt het nu.

Groeten,
Jantrao

Cor Stoop, 12-01-2012 16:03 #19
Hallo, ik probeer al enige tijd een e-mail te versturen naar een franse kennis. Zijn e-mail adres is fréderic.chartier etc. Het probleem is als ik het e-mail adres invoer met accent aigue gewoon of d.m.v. de ASCI code dat windows mail dat niet accepteert, Laat ik het accent aigue weg dan komt de e-mail niet aan. Heeft U misschien een tip. Bedankt. Reactie infoteur, 12-01-2012
Beste Cor,

Ik zou niet weten hoe je dit probleem kunt oplossen. Neem contact op met je email provider, msschien dat die een antwoord hebben.

Succes,
Jantrao

Corina, 05-01-2012 14:06 #18
Ik ben op zoek naar het symbool Ƶ. Ik weet dat het in het Latijnse/Koerdische alfabet zit, maar hoe maak ik het symbool op het toetsenbord. Ik heb het teken nodig om een produktcode in te vullen en simpelweg kopieren van een andere site lukt niet! Reactie infoteur, 05-01-2012
Beste Corina,

Deze letter zit niet op het standaardtoetsenbord in Nederland, dus dat gaat niet met een knopje indrukken. Volgens sommige websites zouden 437 en 438 de ASCII codes moeten zijn van dit symbool, maar dat klopt op mijn computer niet. Ik kan geen andere codes vinden voor dit symbool, dus ik ben bang dat ik verder niet kan helpen.

Veel succes,
Jantrao

Loes, 07-11-2011 14:25 #17
Ik krijg een plusminus teken als ik een dubbelpunt wil hebben. Hoe moet ik dat oplossen? Het is lastig om iedere keer invoegen symbool te doen…

Bedankt! Reactie infoteur, 13-11-2011
Beste Loes,

Het klinkt alsof je toetsenbord niet staat ingesteld op Nederlands, maar een andere taal. Mogelijk dat deze site je daarbij kan helpen http://www.conversationexchange.com/resources/keyboard-language.php.
Tot die tijd kun je misschien eenvoudiger de ASCII code gebruiken voor de dubbele punt alt+58.

Succes,
Jantrao

Dorine, 06-11-2011 16:45 #16
Omdat wifi met usb conflicteert en het toetsenbord uitvalt heb ik opgezocht hoe dat te verhelpen! Een van de dingen die ik moest doen was op mijn qwerty toetsenbord was onder op mijn toetsenbord de toets verbinden indrukken. Tot mijn schande weet ik niet welke knop dat is! Wie kan mij helpen Reactie infoteur, 06-11-2011
Hallo,

Dat geldt voor draadloze toetsenborden. Ik raad aan om even de handleiding erbij te pakken, want die knop zal op elk model wel ergens anders zitten.

Succes,
Chantal

E. de Lange, 01-11-2011 15:15 #15
Beste,
Hoe krijg je 2de, maar dan de de omhoog naast de 2? Reactie infoteur, 01-11-2011
Hallo Erika,

Vaak doet Word het automatisch als je Nederlands typt, maar mocht dat niet lukken, gebruik dan superscript. Dit moet je instellen in Word via "Opmaak" en dan "Lettertype." Superscript staat dan in de lijst van effecten. Vink het vakje aan en druk op OK. Je kunt dan alles typen wat je wilt.

Groeten,
Jantrao

'j F. R. Clignett, 30-09-2011 10:44 #14
Hallo
Ik ben blij dat er zulke websites bestaan die dat uitleggen, Althans voor mij is het nuttig dat ik weet hoe de speciale tekens heten, Ik zal ze wel niet allemaal kunnen onthouden maar een stuk of drie/vier en natuurlijk ook in het engels natuurlijk.

Afz. j.f.r. Clignett

Rt, 21-09-2011 00:27 #13
Ik vraag mij af hoe ik een i met twee stipjes kan intoetsen, wanneer je geen numerieke toetsen hebt. Ik weet dat het dan alt 139 (ï) is. Is deze letter ook in te toetsen zonder de numerieke toetsen? Reactie infoteur, 21-09-2011
Hallo,

Er zijn een aantal mogelijkheden:
1. Wie Word instelt voor Nederlands kan meestal de toetsencombinatie : i gebruiken. Je kunt dit overigens ook handmatig instellen.
2. Een andere optie is via "Invoegen" en dan "Symbool." Dat duurt wat langer, maar werkt zeker.
3. Gebruik de spellingcontrole. Wie bijvoorbeeld ruine typt, hoort automatisch rode lijntjes daaronder te krijgen. Rechtermuisknop en je kunt het woord veranderen naar het juiste met ï. Mocht het een naam zijn of niet in woordenboek staan, typ het dan een keer goed in en weer rechtermuisknop, optie toevoegen aan woordenboek.

Hopelijk lukt het nu,
Jantrao

Hugo Mariën, 26-07-2011 09:50 #12
Ik ben mijn site aan het "vernederlandsen", maar wat is de goede Nederlandse naam voor de "Enter"-toets? "Teruglooptoets"? of "Invoertoets" of…? Reactie infoteur, 26-07-2011
Beste Hugo,

De Stichting Nederlands is een clubje dat onnodig Engels tegen gaat door volledig Nederlandse alternatieven aan te bieden. Niet geheel logisch wetenschappelijk gezien want talen zijn altijd mengelmoesjes van elkaar, maar ze geven wel een antwoord op jouw vraag: zij stellen "invoer(toets)". Mag ik op dit moment echter persoonlijk voorstellen om "enter" gewoon "enter" te laten? Ik vermoed dat er nogal wat mensen zullen zijn die niet snappen welke toets bedoeld is met "invoertoets", terwijl "enter" zo is ingeburgerd en ook gewoon op het toetsenbord als zodanig te vinden is.

Veel succes,
Jantrao

Yvonne, 03-07-2011 11:07 #11
Doordat mijn toetsenbord tekens in de "war" waren is een internet pagina die ik veel gebruik vele malen verkleind. Welke toepassing moet ik gebruiken om dit weer te herstellen? Wie kan mij hierbij helpen? Reactie infoteur, 03-07-2011
Yvonne,

Je kunt het proberen met de sneltoetsen: houd Ctrl ingedrukt en druk een of meerdere keren op +.
Als dat niet werkt zou je via de "Beeld" optie in de browser moeten kunnen inzoomen of de tekst groter moeten kunnen instellen.

Succes,
Jantrao

Phil, 18-05-2011 18:50 #10
Graag zou ik een brief willen versturen aan een Duitse cliënt. Helaas moet ik telkens een ss schrijven i.p.v. een ringel ss die zij gebruiken. Kan iemand mij vertellen of ik met een nederlands toetsenbord ook de ringel ss kan schrijven? Reactie infoteur, 19-05-2011
Beste Phil,

Er zijn verschillende opties:
1. ASCII-code. Houd de alt-toets ingedrukt terwijl je op het numerieke toetsenbord 223 intoetst.
2. Ga in Word naar "Invoegen" dan "symbool" en selecteer de ringel-s in de lijst.

Groeten,
Jantrao

Paupere Jan, 08-02-2011 18:08 #9
[quote]Gebruik: In woordenboeken om aan te geven dat het trefwoord opnieuw moet worden gelezen. In o.a. het Spaans en Portugees boven de n (als in senor) voor een "nj" klank[/quote]
Dit stukje tekst klopt niet. In het Portugees wordt de tilde gebruikt op de letters o en a om aan te geven dat deze nasale klanken hebben bij de uitspraak. Het Spaanse señor is in het Portugees dan ook senhor (vervangbaar met ieder woord dat gebruik maakt van de Spaanse letter n+tilde).

Clarie Wohl-Morks, 28-12-2010 11:13 #8
Hoe krijg ik de tilde boven een letter op mijn computer? Reactie infoteur, 28-12-2010
Beste Clarie,

Er zijn een paar mogelijkheden:
1. Gebruik de ASCII code die hoort bij de betreffende letter. Houd de alt ingedrukt terwijl je het nummer intoetst op het numerieke toetsenbord.
2. Ga in Word naar Invoegen en dan Symbool. Selecteer de letter met tilde in de lijst.

Veel succes,
Jantrao

Miep, 14-06-2010 20:14 #7
Wil graag van u weten hoe een ( = overleden)- tekentje te maken
met Ctrl… en dan een cijfer? Reactie infoteur, 17-06-2010
Hallo,

Ik meen niet dat dit mogelijk is met Alt-cijfer.
Kopieer dit teken van een website die het gebruikt.

Jantrao

Eleni, 25-01-2010 20:48 #6
Weet iemand hoe ik de c met een streepje naar rechts kan maken?
Zoals bij deze é… kan het nergens vinden!
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-01-2010
Hallo Eleni,

Ik kan geen ASCII code vinden voor dit karakter. En als dit karakter niet in te voegen is in Word met de symbolen, is misschien de enige mogelijkheid om het te kopieren, bijvoorbeeld van de wikipedia pagina hierover: http://en.wikipedia.org/wiki/%C4%86

Veel succes,
Jantrao

Frauke, 18-01-2010 15:31 #5
Wqat betekend het '¥' teken dan?
mvg Frauke Reactie infoteur, 19-01-2010
Hallo Frauke,

Ik zie het teken dat jij geeft als een Y met 1 streepje. Ik herken dat niet, maar ik ken wel de Y met 2 streepjes: de Chinese munteenheid. Officieel heet deze Renminbi (geld van het volk), maar wordt ook vaak yuan genoemd.

Jantrao

J. Luppens, 13-01-2010 17:04 #4
Hoe typ ik, plus minus?"" bestaat er een lijst van leestekens voor de computer?
kan ik deze copiéren? Reactie infoteur, 16-01-2010
Hallo,

Er zijn twee manieren om een plusminus te typen:
1. Ga in Word naar "Invoegen" en klik dan op "Symbool". Je krijgt dan een lijst te zien waar de plusminus tussen hoort te staan.
2. Gebruik de ASCII code. Google op ASCII en je vindt hele lijsten. Alle tekens (dus ook leestekens) hebben een ASCII code. Hiervoor moet je de alt-toets ingedrukt houden terwijl je de driecijferige code toets op het numerieke toetsenbord intoetst. De code voor het plusminus teken is 241. Als je de codes kent, is dit sneller dan via symbool invoegen in Word.

Hopelijk helpt dit!
Jantrao

Eduard Selleslagh, 11-01-2009 11:15 #3
Er staan enkele onnauwkeurigheden in het artikel over de tilde in het Spaans en Portugees: in het Spaans is de tilde een palatalisatie-teken boven de n (nj); in het Portugees is de tilde een nasalisatie-teken boven klinkers a, e en o (Frans equivalent: an, en, on); geen u met tilde.
In het Portugees (en in Gascon-Catalaans/Occitaans) wordt palatalisatie van n en l aangeduid door er een h aan toe te voegen: nh (=Sp. ñ) en lh (=Sp. ll), bv. senhor = señor. In het Galicisch, eigenlijk een Portugees dialect in Spanje, wordt de Spaanse spelling gebruikt.

Het at-teken @ in het Engels is gewoon een contractie van a en t, net zoals de ampersand (Amper's AND) voor e en t (Latijns 'et'). Maar in Spanje was dit teken een gewichts-/inhoudsmaat (arroba) gegraveerd op amphoras, zoal liter bij ons. Daarom heet @ in Spanje, en bij uitbreiding de ganse Spaanssprekende wereld, 'arroba'. Een arroba is 25 pond water-equivalent of ongeveer 10,75 liter. Op een amphora van 107,5 liter staat dus ' X @'.

ASCII staat voor American Standard Code for Information Interchange, en bevatte oorspronkelijk (toen nog enkel hoofdletters werden gebruikt) 128 tekens, dus 7 bits in binair. Later werd een 8e bit toegevoegd (dus 256 tekens) hoofdzakelijk om kleine letters toe te laten, maar de overige tekens zijn niet genormaliseerd. De toewijzing ervan aan bepaalde tekens kan licht verschillen naargelang van de 'code page' gebruikt in je computer. Meest bekende zijn 437 (IBM) en 850 (Latin-1). Voor hiëroglyfische talen (zoals Chinees) wordt een code gebruikt met veel meer bits: bv. 24 vanwege het grote aantal tekens.

Tot slot: alle toetsenborden zijn technisch identiek (behalve wat er op gedrukt staat), alleen de toewijzing van de toetsen, via software, kan verschillen. Bv. in Windows XP kan men 'een ander klavier' gebruiken, wat gewoon neerkomt op een andere karakterset-toewijzing (via Control Panel). Ikzelf 'toggle' tussen US QWERTY en Spaanse QWERTY, omdat die allerlei accenten en andere diacritische tekens toelaat. Reactie infoteur, 12-01-2009
Bedankt voor de correctie, verduidelijking en uitgebreide uitleg!

Jantrao

Ruud Essenberg, 27-11-2008 14:27 #2
De meeste wist ik maar ik kan ze nu met mijn kleinkinderen bespreken :-)

Elmas (infoteur), 04-11-2008 11:34 #1
Jantrou, een geweldig artikel! Reactie infoteur, 05-11-2008
Dank je *bloost*

Jantrao

Infoteur: Jantrao
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 36
Schrijf mee!