InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > SEO teksten, optimaal voor bezoekers en zoekmachines

SEO teksten, optimaal voor bezoekers en zoekmachines

SEO teksten, optimaal voor bezoekers en zoekmachines Search Engine Optimization wordt steeds belangrijker voor schrijvers van webteksten. Daarom is het erg handig om te weten hoe je nou SEO-teksten schrijft en wat hiervan het effect is. Het effect kan namelijk veel groter zijn dan jij van tevoren gedacht had. Als jij nu een schrijver van webteksten bent moet je zeker proberen om de besproken onderwerpen toe te passen in jouw webteksten.

Wat is het belang van Search Engine Optimization?

Search Engine Optimization (SEO) is erg belangrijk om bezoekers voor jouw website te genereren. Als je een website hebt is het aantrekken van bezoekers een van de belangrijkste doelen. Het maakt niet uit of je een eigen website hebt of voor een organisatie een website beheert, je wilt altijd bezoekers krijgen. Met de komst van het internet is het voor mensen veel makkelijker geworden om informatie op te zoeken. Je geeft een zoekopdracht door aan een zoekmachine en je klikt zo door naar de door jou gewenste informatie. Als website beheerder moet je er dus voor zorgen dat jouw informatie goed te vinden is voor zoekmachines. Dit doe je door middel van het SEO schrijven. Door op deze manier te schrijven maak je gebruik van sleutelwoorden, kopjes en dergelijke. Het resultaat hiervan is dat jouw artikelen beter gevonden worden door zoekmachines hierdoor krijg je meer bezoekers.

Beter vindbaar bij Google

Search Engine Optimization is iets waar alle website beheerders tegenwoordig rekening mee moeten houden. Als je hier niet in mee gaat zakt de website al snel weg in de zoekresultaten van zoekmachines met als gevolg dat je minder bezoekers krijgt. Het goed toepassen van SEO in jouw webteksten levert een aanzienlijke verbetering op de positie van jouw website in zoekresultaten. Door de hogere positie krijg je meer bezoekers en daarmee een nog hogere positie. Natuurlijk zijn er erg veel verschillende factoren die allemaal samen een rol spelen op jouw positie binnen Google. Het gaat natuurlijk nog altijd om de inhoud van de website in de eerste plaats. Het is daarom dus erg belangrijk om SEO in te passen in jouw webteksten. Het best is om te proberen om aan alle SEO-eisen te voldoen.

Het schrijven van teksten voor het web

Het is aan te raden om voordat je begint met het schrijven van webteksten eerst een zoekwoordenlijst opstelt. Je kijkt dan naar welke sleutelwoorden passend bij jouw tekst erg vaak gezocht wordt. Nu je weet welke woorden erg populair zijn kun je deze gaan inpassen in de tekst. Op deze manier weet je zeker dat er mensen op het artikel afkomen. Je hebt immers van tevoren al gezien waarop mensen zoeken en daar rekening mee gehouden.

Balans

Je moet niet doorslaan in het SEO schrijven. Een tekst moet nog altijd leesbaar en duidelijk zijn. Zorg dus voor een goede balans en een goede tekststructuur. Let er bij het schrijven van webteksten op dat deze vorm van schrijven ontzetten anders is dan op papier. Het lezen van beeldschermen gaat vele malen sneller dan op papier, houdt hier rekening mee. Zorg er daarom voor dat de teksten niet te lang worden en erg duidelijk zijn. Een ander verschil is dat de bezoekers van de webteksten vaak niet lezen maar de tekst alleen scannen naar de benodigde informatie. Bezoekers nemen snel een kijkje wat de website te bieden heeft en vertrekken als de informatie niet naar hun zin is. Zorg dus dat de bezoeker direct kan zien waar de tekst over gaat. Let er op dat bezoekers scannen in een soort van F-patroon. Maak hier dus handig gebruik van zodat bezoekers blijven hangen. Hierbij moet de structuur van de tekst ook voldoen aan het scannen dus deze moet erg overzichtelijk zijn.

Wat zijn de eisen voor goede webteksten:

  • De teksten moeten goed en snel te scannen zijn. Je doet dit door het gebruik van koppen, tussenkoppen, alinea’s, vet gedrukte en cursieve woorden.
  • De artikelen moeten niet te lang zijn maar wel alle essentiële informatie bevatten. Probeer dus kernachtig te zijn.
  • De teksten moeten helder en duidelijk geschreven zijn. Een onderdeel hiervan is om echt voor een bepaalde doelgroep te schrijven.
  • Zoals besproken moet er SEO toegepast worden op de teksten voor een optimaal zoekmachine resultaat.
  • Een andere belangrijke factoor is dat de teksten relevant zijn. Ze moeten dus bij het onderwerp van de website horen. Google kan hier anders op afknappen met als gevolg dat je positie in de zoekresultaten daalt.
Teksten moeten zeker niet alleen worden geschreven voor zoekmachines, maar ook niet alleen voor bezoekers. Het is dus zaak om zelf een goede balans tussen deze twee factoren vast te stellen.
Gerelateerde artikelen
SEO, is dat een ziekte?SEO, is dat een ziekte?SEO, wat is dat? SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO teksten zijn teksten die uw positie in zoekmachines verb…
Termen uit de online marketing nader toegelichtTermen uit de online marketing nader toegelichtBedrijven leggen steeds meer de focus op internet om hun doelgroep te bereiken. Bij online marketing is een slimme manie…
SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?SEO: hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?Indien u graag een goed lopende website zou willen beginnen, is het zeer belangrijk om rekening te houden met de manier…
SEO in jip-en-janneketaalAls ondernemer wil je graag goed gevonden worden in Google. Je hebt ontdekt dat je hiervoor SEO moet toepassen op je web…
Mooie teksten nodig? Huur een tekstschrijver in!Mooie teksten nodig? Huur een tekstschrijver in!Mooie teksten kan iedereen schrijven. Althans, dat denken sommige mensen. Iedereen leert tenslotte op school welke lette…
Bronnen en referenties
  • http://www.i-marketeer.com/internet-marketing-artikels/search-engine-optimization-basis.html
  • http://www.renegreve.nl/seo/seo-teksten-om-hoger-in-zoekmachines-te-eindigen/

Reageer op het artikel "SEO teksten, optimaal voor bezoekers en zoekmachines"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!