Hoe werkt pay per click bij een internet advertentie
De internet advertentie die volgens het systeem van "pay per click" afgerekend wordt, kan zeer lucratief zijn. Maar je kan er ook een hoop geld mee laten liggen. Succesvol adverteren met PPC-advertenties is niet eenvoudig. Hoe werkt pay per-click eigenlijk?
Internet advertentie
Een van de inmiddels belangrijkste vormen van adverteren op het internet is adverteren volgens het principe "pay per click". Wat schuilt er achter deze term en zijn dergelijke advertenties lucratief voor bedrijven, zelfstandigen of freelancers? Zijn ze geschikt om bekendheid te geven aan je activiteiten op internet?
Wie enigszins met reclame bekend is, weet vermoedelijk dat je geen eensluidend antwoord op deze vragen kan geven. Daarom alvast één belangrijke vaststelling: ja, betalen per klik kan een zeer effectieve vorm van reclame zijn. Dat kan je afleiden uit het feit dat zeer grote en succesvolle bedrijven als Amazon, veel van dit soort advertenties plaatst. Maar vooral beginners kunnen met dit soort advertenties ook veel geld laten liggen.
Hoe werkt pay per click?
Bij pay per click betaalt men alleen wanneer de advertentie ook bezoekers oplevert. De Engelse uitdrukking "
pay per click" (afgekort PPC) betekent strikt genomen gewoon "
betalen per klik". Voor een krantenreclame betaalt men meestal een vast bedrag. Men weet weliswaar hoeveel lezers de krant ongeveer heeft, maar men weet niet hoeveel van hen daadwerkelijk de advertentie lezen.
Bij een “pay per click-systeem” daarentegen betaalt men voor de weergave van een advertentie op een vreemde website in eerste instantie helemaal niets, totdat er iemand op de advertentie klikt en je automatisch doorgeleid wordt naar de website van de adverteerder. Voor elke klik op de advertentie betaalt men een vooraf vastgesteld bedrag. De adverteerder heeft dus de zekerheid dat hij alleen betaalt wanneer zijn advertentie daadwerkelijk gezien wordt.
Klikfraude een probleem
Maar daarmee beginnen ook de problemen. Het bekendste is
klikfraude, in Engels "click fraud”. Degene die de reclameruimte beschikbaar stelt, heeft er uiteraard belang bij dat zo vaak mogelijk op de advertentie wordt geklikt. Hij verdient per slot van rekening bij elke klik. Een zeer brutale vorm van fraude is natuurlijk als hij zélf herhaaldelijk op de advertenties klikt en zich daarvoor laat betalen. Een dergelijk optreden wordt echter snel gedetecteerd. De adverteerder kan immers zonder veel moeite op zijn eigen website vaststellen van hoeveel verschillende computers de bezoekers op zijn website afkomstig zijn.
Daarom gebruiken sommige aanbieders van reclameruimte een andere methode: ze
nodigen hun
bezoekers nadrukkelijk
uit om op de advertenties te klikken. Veel bezoekers geven aan dat verzoek gevolg, in de veronderstelling daarmee de webmaster financieel te steunen zonder dat het hen iets kost. De adverteerder krijgt op die manier veel bezoekers, maar die zijn absoluut niet in zijn aanbod geïnteresseerd. Grote ondernemingen die van pay-per-click advertenties leven, met name
Google, bestrijden dergelijke clickfraude natuurlijk met alle middelen.
De advertentie moet bij de aanbieding passen
Een veel groter probleem van adverteerders heeft een andere oorzaak: men ontvangt door zijn advertenties daadwerkelijk geïnteresseerde bezoekers op de website, maar die kopen niet en keren ook niet terug. Dat gebeurt regelmatig als de tekst van de advertentie niet goed aansluit bij de pagina waarheen de lezers doorgeleid worden. Stel dat de titel van de advertentie luidt: "De beste lijnvluchten." Aangeklikt wordt deze advertentie vermoedelijk door mensen die zich interesseren voor vluchten naar andere steden of landen, die misschien zelfs op zoek zijn naar speciale aanbiedingen. Welnu, wanneer de adverteerder op de site potentiële gegadigden voor ruimtereizen ad $ 200.000 elk zoekt, dan zijn vermeende geïnteresseerden zeer snel weer verdwenen.
De beste advertentieruimtes worden geveild
Een ander probleem vloeit voort uit de
beperkte ruimte voor dergelijke advertenties. Het resultaat is dat deze ruimte meestal geveild wordt. Hoewel de minimale inschrijfprijs voor een klik op een paar cent ligt, drijft de concurrentie de prijzen voor begeerde plekken vaak op tot meerdere euro's. En daarvoor heeft de adverteerder nog steeds niet de garantie dat de aldus gelokte bezoeker daadwerkelijk iets koopt.
Internetmarketeers lachen in hun vuistje. Lacht u mee?
En dan nog dit....... Critici doen het allemaal af met uitspraken als "Niemand kan een inkomen verdienen zonder te werken..." of "Niemand wordt slapend
rijk ..." . Uiteraard kloppen die beweringen voor een deel, want natúúrlijk gaat het allemaal niet zonder inspanning, maar sommige mensen verdienen dag na dag op een eerlijke manier hun geld op Internet. Internetmarketeers lachen in hun vuistje bij het horen van die sceptische geluiden.