InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Zoekmachine Google

Zoekmachine Google

Zoekmachine Google De grootste zoekmachine ter wereld is Google. De internetgigant is opgericht in 1997 door Larry Page en Sergey Brin. Hoewel het begon met een zoekmachine, is het merk uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven ter wereld: Google Inc. Onder dit bedrijf vallen nu onder andere YouTube, Android, AdSense en Gmail.

Google

In 1997 waren Larry Page en Sergey Brin aan het promoveren aan de Stanford University. Zoekmachines richtten zich tot dan toe vooral op het zoeken aan de hand van het aantal relevante zoekwoorden. Page en Brin bedachten echter een systeem waarbij er gekeken werd hoe vaak er naar een bepaalde website gelinkt werd (en de relevantie van de pagina's waarvandaan er gelinkt werd). Ze besloten hun zoekmachine Google te noemen. Deze naam is afgeleid van het woord googol dat gelijk staat aan een 1 met 100 nullen.

Googleplex

Als kleine zoekmachine huisvestte Google zich eerst in de garage van een mede-PHD student genaamd Susan Wojcicki (CEO van YouTube). In 1999 werd de garage echter te klein en vestigde het bedrijf zich in dé technologiehoofdstad: Silicon Valley, waar het langzaam de grootste zoekmachine ter wereld werd. Na nog twee andere complexen te zijn ontgroeid, vestigde het hoofdkantoor van Google Inc. zich in wat ook wel Googleplex wordt genoemd. Dit hoofdkantoor omvat meer dan 600.000 vierkante meter en kan gezien worden als een soort grote campus.

AdSense

Toen het bedrijf in 1999 naar Californië verhuisde, begon de echte groei van de zoekmachinegigant. Al snel werd er besloten om de zoekmachine door middel van advertenties te financieren. Daarbij worden de advertenties gekoppeld aan zoekwoorden. Adverteerders kunnen op een soort virtuele veiling bieden op de zoekwoorden. De adverteerder met het hoogste bod komt bovenaan de pagina die hoort bij het betreffende zoekwoord te staan. Daarnaast kunnen beheerders van sites zich aanmelden bij AdSense. Daarbij kunnen ze advertentieblokken plaatsen op hun website. Google zoekt de geschikte adverteerder die het best bij het onderwerp van de website past. Daarna krijgt de beheerder van de website geld van de adverteerder op basis van een CPC-systeem (cost per click).

Youtube, Gmail en Google Earth

Vanaf 2001 begon Google met het overnemen van (kleine) innovatieve internetbedrijven om hiermee hun imperium uit te bouwen. Zo nam Google het bedrijf Keyhole Inc. over dat de basis legde voor Google Earth. Daarnaast werd videobedrijf YouTube overgenomen voor 1,65 miljard dollar (ruim 1,2 miljard euro) waarna ook AdSense voor video's werd geïntroduceerd. Verder werd Gmail opgezet, waardoor gebruikers beschikking hadden tot een mailbox met een opslagruimte van één gigabyte. Mede door al deze overnames en ontwikkelingen heeft Google meer dan 1 miljard unieke bezoekers per dag, heeft het bedrijf bijna 50.000 medewerkers en maakt het een winst van ruim 27 miljard euro per jaar.

Google X

Een apart onderdeel binnen het miljardenbedrijf is Google X. Dit project is opgezet met als doel om grote technologische ontwikkelingen te bevorderen. Binnen Google X wordt onderzoek gedaan naar producten die eigenlijk niet voor mogelijk worden gehouden. Zo is er, zonder resultaat, geprobeerd om een gebruiksvriendelijke jetpack te ontwikkelen en geëxperimenteerd met het teleporteren van mensen. Enkele tot de verbeelding sprekende projecten die wel succesvol uit Google X voorkwamen, zijn de Google Glass en de zelf rijdende auto.

Producten

De belangrijkste producten die Google Inc. aanbiedt zijn:
  • Google: De zoekmachine die gebaseerd is op PageRank, een gepatenteerd systeem om pagina's te rangschikken.
  • AdSense: De advertentieservice waar adverteerders, de zoekmachine en beheerders van websites bij elkaar worden gebracht.
  • YouTube: Een website waar door gebruikers geüploade filmpjes bekeken kunnen worden.
  • Android: Een besturingssysteem dat gebruikt kan worden op onder andere mobiele telefoons en tablet-pc's.
  • Chrome: De webbrowser van Google Inc.
  • Blogger: Een service die het gebruikers mogelijk maakt een eigen weblog bij te houden.
  • Google Earth: Een programma waarin vrijwel alle plekken van de wereld bekeken kunnen worden met behulp van satellietfoto's.
  • Google Analytics: Een service die beheerders van websites in staat stelt om hun bezoekers te analyseren.
  • Google Maps: Een online kaartendienst waar locaties opgezocht kunnen worden.
  • Google Books: Een dienst waarin gedigitaliseerde boeken doorzocht kunnen worden.
  • Google Images: Een zoekmachine voor afbeeldingen.
  • Google Scholar: Een zoekmachine voor wetenschappelijk publicaties.

Succesverhaal

Kortom kan gesteld worden dat het verhaal van de oprichters van de zoekmachine Google één groot succesverhaal is.
© 2014 - 2017 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De diensten van Google in een notendopDe diensten van Google in een notendopGoogle, één van de grootst groeiende bedrijven ter wereld staat bij vele bekend als louter een zoekmachine. Waar veel me…
De duurste woorden in Google AdSenseDe duurste woorden in Google AdSenseGoogle is een machtige partij op het internet. Bijna honderd procent maakt voor het zoeken op het web gebruik van Google…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Wat is Google VoiceWat is Google VoiceGoogle breidt zijn diensten steeds verder uit. Op internet is Google al onmisbaar. Nu lijkt ook de telefonie en spraakhe…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Google
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Googleplex
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Google_X

Reageer op het artikel "Zoekmachine Google"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 29-06-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!