InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Gedeelde budgetten in Google AdWords

Gedeelde budgetten in Google AdWords

Gedeelde budgetten in Google AdWords Google introduceerde enige tijd geleden een nieuwe mogelijkheid in het online advertentieprogramma AdWords: gedeelde budgetten. Als adverteerder is het mogelijk om met gedeelde budgetten te werken in een AdWords account. Het ingestelde dagbudget wordt verdeeld over alle campagnes in het account. Het grootste voordeel van deze functie is dat je het uitgavenpatroon per campagne kunt optimaliseren.

Voorbeelden van budgetten in AdWords

Een voorbeeld verheldert dit een stuk. Stel je voor dat je in je AdWords account drie campagnes hebt lopen: één die gericht is op bezoekers via desktop, één die gericht is op bezoekers via mobiele apparaten en één remarketing campagne. Als totaal dagbudget heb je 50,- staan. De desktop en de mobiele campagne hebben allebei 20,- dagbudget en de remarketing campagne heeft 10,- dagbudget.

In tabelvorm:
Desktop campagneDagbudget: 20,-
Mobiele campagneDagbudget: 20,-
Remarketing campagneDagbudget: 10,-

Het kan zo zijn dat je ziet dat de ene campagne meer geld verbruikt dan de andere campagne. Het kan zo zijn dat de desktop campagne dagelijks 20,- verbruikt, terwijl in de mobiele campagne maar 15,- per dag verbruikt. Als je dit als adverteerder opmerkt, moest je voorheen handmatig de budgetten aanpassen. Je kan dan bijvoorbeeld de desktop campagne op een dagbudget van 25,- zetten en het budget van de mobiele campagne naar 15,- verlagen.

In tabelvorm:
Desktop campagneDagbudget: 25,-
Mobiele campagneDagbudget: 15,-
Remarketing campagneDagbudget: 10,-

Gedeelde budgetten instellen

Het keer op keer aanpassen van je campagnebudget is een tijdrovende bezigheid. Je moet namelijk periodiek gaan controleren hoe je budget verbruikt is, en vervolgens een nieuwe verdeling voor je advertentiebudget instellen. Met de nieuwe functie die Google AdWords introduceerde, kun je het systeem van Google de verdeling van het budget laten bepalen. Hiervoor zul je eenmalig wat in moeten stellen, en vervolgens bepaalt Google de ideale verdeling van je budget. Het overschot van de ene campagne zal als extra budget naar een campagne worden gezet die vaak de budgetlimiet bereikt.

Wil je gedeelde budgetten in gaan stellen, dan moet je eerst naar de campagne gaan waarvoor je dit wilt instellen. In het menu aan de linkerkant kun je kiezen voor Gedeelde bibliotheek. Kies vervolgens voor Budgetten en klik op Nieuw budget. Je krijgt dan een klein formuliertje waarin je de benodigde gegevens in kunt vullen. Je kunt zelf kiezen voor welke campagnes je de gedeelde budgetten in wilt stellen. Uitgaande van het bovenstaande voorbeeld, is het dus mogelijk om bijvoorbeeld de remarketing campagne er niet in op te nemen. Zodra je hebt gekozen voor Opslaan gaat je nieuwe budgetregeling in.

Wanneer wel/geen gedeelde budgetten gebruiken?

In sommige gevallen kunnen gedeelde budgetten erg handig zijn, maar het kan ook zo zijn dat het juist niet handig is voor jouw advertentiecampagnes. In het beste geval zet je de gedeelde budgetten in voor campagnes die gemiddeld genomen hun dagbudget behalen. Als je de kosten per conversie weet per campagne, is het verstandig als deze ook ongeveer aan elkaar gelijk zijn. Als dit niet het geval is, dan is het waarschijnlijk beter als je geen gebruik maakt van deze functie. Een minder goed presterende campagne die meer bereikt genereert kan dan ten koste gaan van de campagne die juist wel goed presteert.
© 2012 - 2017 Loraine91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met Google AdwordsGeld verdienen met Google AdwordsVoor veel mensen is Google nog steeds enkel en alleen een degelijke en overbekende zoekmachine. Toch betekent Google voo…
Google AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense en Google AdWords, twee termen die veel internetters wel kennen. Zeker mensen met een eigen website kenne…
Hogere omzet? Adverteren met Google AdWordsGoogle AdWords staat voor effectief reclame maken via Internet. Deze methode maakt het mogelijk om gericht te adverteren…
Getrouwd met GoogleGetrouwd met GoogleElke zichzelf respecterende, moderne organisatie is tegenwoordig online te vinden. Online zijn betekent 9 van de 10 keer…
Google Adwords: online adverteren op GoogleGoogle Adwords: online adverteren op GoogleOm meer klanten en omzet te bereiken is online adverteren tegenwoordig een must. Een manier om tegen geringe kosten veel…

Reageer op het artikel "Gedeelde budgetten in Google AdWords"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Loraine91
Gepubliceerd: 25-11-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!