Wat je kunt met AdWords Ad Extensions
Google AdWords heeft sinds een tijdje een nieuwe functie die je als adverteerder kunt gebruiken: de ad extensions. Deze kunnen gebruikt worden om - zoals de functienaam eigenlijk al aangeeft - je advertenties uit te breiden. Je geeft potentiële bezoekers zo meer redenen om op jouw advertentie te klikken. Het is namelijk mogelijk om extra bedrijfsgegevens toe te voegen, zoals je adres en telefoonnummer of links naar relevante productinformatie. Welke ad extensions zijn beschikbaar en wat kun je ermee?
Het tabblad van ad extensions heeft een eigen tabblad binnen AdWords, naast onder andere Campaigns, Ad Groups en Keywords. Als je daarop klikt, kom je terecht bij waar je de ad extensions kunt instellen. In de kleine, grijze balk waar
View: staat kun je selecteren welke ad extension je wilt gaan aanmaken. Voor al het onderstaande is gebruik gemaakt van de Engelstalige instellingen van Google AdWords. De termen laten zich echter gemakkelijk vertalen naar het Nederlands.
Location extensions
De locatie extensie dient om je adres zichtbaar te maken onder je advertentie. Zo kun je aan potentiële bezoekers laten weten waar je bedrijf zich bevindt. Heb je een Google Places profiel, dan kun je kiezen voor Adresses from Google Places, heb je dit niet dan kun je kiezen voor een Manually Entered Addres. Je voert dan handmatig de vereiste gegevens in. Stel je voor dat je een restaurant hebt, dan kunnen mensen eenvoudig zien waar dat dan precies zit.
Call extensions
Deze oproep extensie kun je gebruiken om je telefoonnummer weer te geven onder je advertenties. Wanneer mensen met hun smartphone zoeken, zal onder je advertentie een aanklikbaar telefoonnummer staan. Handig dus als je graag mensen wilt laten bellen. Stel dat je in je restaurant ook afhaalmaaltijden verzorgd, dan is het een goede optie om je telefoonnummer weer te geven onder je advertenties. Mensen kunnen dan direct bellen en bestellen, en hoeven niet eerst zelf op zoek naar een telefoonnummer.
Sitelinks extensions
Sitelinks zijn links naar onderdelen van je website. Weer uitgaande van het restaurant, zou je bijvoorbeeld kunnen linken naar de pagina's met openingstijden, de menukaart en het online reserveringssysteem. Met deze extensie help je potentiële bezoekers om makkelijker op de pagina te belanden waar zij willen zijn. In plaats van dat ze eerst naar je website moeten gaan, en vervolgens op zoek moeten naar de menukaart, kun je ze nu rechtstreeks naar de menukaart doorverwijzen.
Product extensions
Product extensions dienen om een selectie van je producten te tonen. Je hebt hiervoor wel een koppeling met een Google Merchant Center account nodig, anders kun je deze toevoegingen op je AdWords advertenties niet gebruiken. Deze uitbreidingsmogelijkheid voor advertenties is voornamelijk bedoeld voor bedrijven met een E-Commerce website. Stel je voor dat je een webwinkel hebt met fietsen, dan kun je bij je advertenties foto's van fietsen uit je assortiment laten zien. Dit maakt de zoekopdracht voor bezoekers meer visueel, en vergroot de kans op een klik.
Social extensions
Hiermee kun je de aanbevelingen op Google+ voor je bedrijfspagina koppelen aan je AdWords campagne. Hiermee kun je aan je bezoekers laten zien hoeveel mensen je pagina +1 hebben gegeven, en als er iemand uit je netwerk bij zit dan zal dit ook getoond worden.
Dynamic Search Ad extensions
De Dynamic Search Ad extensions zijn te gebruiken om advertenties uit te breiden met een automatische aanbodextensie. Dit houdt in: een link die wordt aangeduid met de tekst '
bekijk de aanbieding van deze advertentie'. In je advertentieteksten is het nu mogelijk om een aanbieding te promoten met een directe link naar de bestemmingspagina. Het systeem van Google AdWords scant de advertentietekst zelf om te kijken of bepaalde zoektermen gerelateerd zijn aan aanbiedingen of speciale acties op je website. Indien dit het geval is, wordt de dynamische advertentie getoond.
Mobile App extensions
Deze extensie is bedoeld voor smartphone gebruikers. Als zij een zoekopdracht uitvoeren, dan kunnen ze in je advertentie een promotie zien voor je app, en deze gelijk downloaden uit de Google Play of iTunes App Store. Heb je een app, dan is dit een echte aanrader.
Wat is belangrijk om te weten?
Ad extensions worden alleen vertoond bij de top advertenties. Sta je op positie 1, 2 of 3, dan kan het zo zijn dat je advertentie-uitbreidingen getoond worden. Bij lagere posities - dus in de balk aan de rechterkant - is dit niet het geval. Mocht je op één van de eerste drie posities staan, dan betekent dit nog niet automatisch dat de ad extensions ook getoond worden. Het zal een relevante advertentie moeten zijn, wil Google je advertentie-uitbreidingen ook daadwerkelijk laten zien.
Het toevoegen van ad extensions doe je op campagneniveau. Het is dus niet mogelijk om per advertentiegroep een extensie in te stellen. Zorg er daarom voor dat je alleen die dingen toevoegt die voor heel je campagne relevant zijn. Als je dit op de juiste manier doet, kun je profiteren van een verbeterde CTR op je advertenties. Meerdere opties om te klikken, vergroten de kans aanzienlijk dat er ook daadwerkelijk geklikt wordt op je advertentie.
Een laatste punt dat belangrijk is, is wat het kost om ad extensions toe te voegen: helemaal niks. Het toevoegen van ad extensions is gratis. Ook het vertonen ervan kost niets, maar zodra erop geklikt wordt, betaal je wel. Deze prijs is echter even hoog als de prijs voor een klik op een normale advertentie, dus zonder ad extensions.