InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Netwerk UTP-kabel zelf maken

Netwerk UTP-kabel zelf maken

Het zelf maken van een netwerkkabel is een eenvoudige klus. Er zijn slechts een paar simpele stappen nodig om een dergelijke kabel te maken. Iedereen kan het, zolang je er de spullen maar voor hebt.

Waarom zou ik zelf een UTP-kabel willen maken?

Je kunt zelf de lengte bepalen, waardoor je dus altijd kunt meten of de kabel lang genoeg is. Je hoeft er thuis niet achter te komen dat de kabel veelste kort is. Het kan ook vervelend zijn om nog 5 meter kabel over te houden natuurlijk.

Als een kabel door het huis getrokken moet worden hoeft het gat in de muur niet zo groot te zijn, omdat de connector nog niet aan de kabel vast zit. Hierdoor kun je de kabel beter wegwerken.

Het is relatief gezien een stuk goedkoper dan de ready to use kabels die in de winkel hangen. Zeker wanneer er meerdere kabels geknipt moet worden!

RJ-45-connector / Bron: Krzysiuc, RgbstockRJ-45-connector / Bron: Krzysiuc, Rgbstock

Benodigdheden

Voor het knippen van een netwerk kabel hebben we natuurlijk de kabel nodig. Deze kabels zijn te bestellen op internet en zijn meestal per 50 of 100 meter verkrijgbaar. Google even rond om een goedkope site te vinden. Prijs voor de kabel (dus zonder connectors) zal tussen de 20 en de 60 euro moeten liggen, voor een standaard cat5ekabel. Daarnaast hebben we de connectors nodig. Deze worden ook wel RJ45-connectors of UTP-connectors genoemd. Reken per kabel op ongeveer 3 á 4 connectors, mocht het knippen een keer mis gaan. Deze connector zou rond de 5 - 25 cent per stuk te vinden moeten zijn!

Ook is er een UTP-tang nodig voor het vast zetten van de connector. Deze tang moet gebruikt worden omdat de 8 gouden connectors de 8 aderige kabel moeten indrukken. Dit wordt duidelijk in het volgende hoofdstuk. Deze tang mag tussen de 9 - 30 euro kosten, afhankelijk van het merk. Voor eenmalig gebruik is de goedkopere variant voldoende. Gebruik je de tang vaker schaf dan een wat duurdere aan.

Daarnaast hebben we nog een schaar / mes nodig om de kabel te strippen.

UTP-kabel met uitstekende aders / Bron: Baran Ivo, Wikimedia Commons (Publiek domein)UTP-kabel met uitstekende aders / Bron: Baran Ivo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Stap 1: de kabel

We beginnen met het knippen van de kabel. Knip de lange kabel die je besteld hebt op het internet naar de gewenste lengte. Strip nu elk uiteinden van de kabel met een mes zodat de aders van de kabel ongeveer 1 tot 2 cm uitsteken. De afbeelding is wat overdreven en uiteindelijk alleen bedoeld ter illustratie.

Stap 2: de aders op volgorde leggen

Zoals je ziet zijn de aders per paar aan elkaar gedraaid. Draai de aders los van elkaar en houd ze in de volgende kleur volgorde naast elkaar van links naar rechts:
  1. Oranje-Wit
  2. Oranje
  3. Groen-Wit
  4. Blauw
  5. Blauw-Wit
  6. Groen
  7. Bruin-Wit
  8. Bruin

Knip de aders op gelijke lengte af.

Stap 3: steek de aders in de plug

Steek de aders in bovenstaande volgorde(!) in de RJ45-connector, dus dat de aders links met oranje-wit beginnen. De connector moet met het pinnetje aan de onderkant zitten bij het induwen van de aders. Zorg ervoor dat je de aders helemaal doordrukt zodat ze goed aansluiten. Controleer even aan de bovenkant of de aders helemaal tegen de plastic rand aankomen en of ze nog steeds op goede volgorde liggen!

Stap 4: de tang

In deze laatste stap gaan we de tang gebruiken om de kabel gebruiksklaar te maken (tenminste aan één kant dan). Druk de connector voorzichtig in de UTP-tang op dezelfde manier als wanneer je de kabel in een computer zou steken. Knijp nu de tang samen. Druk goed door totdat je een klik hoort.

Dat was alles!

Nou dat was het dan, je hebt een connector op de kabel gekregen! Is dit je eerste keer? Dan is het een kwestie van uitproberen of de kabel het ook daadwerkelijk doet. Hiervoor moet je natuurlijk ook nog even de andere kant doen. Werkt de kabel niet, dan probeer je het gewoon nog een keer.

Nadeel voor het zelf maken van een kabel

Het knippen kan misgaan waardoor er iedere keer een RJ45-connector verloren gaat. Nu zijn deze connectors niet zo duur, en zul je zien dat wanneer je het één keer gedaan hebt het een fluitje van een cent is.

Lees verder

© 2011 - 2019 Jaaplelie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De internetkabelDe Cat kabel verbindt de computer met het internet en vrijwel ieder huishouden heeft er een aantal in huis liggen. Op de…
Powerline, internetten via het stopcontactPowerline, internetten via het stopcontactPowerline is internetten en een netwerkje aanleggen via het stopcontact. Hiervoor zijn minimaal twee EoP-adapters nodig.…
IPad aansluiten op je tv: draadloos of met draadIPad aansluiten op je tv: draadloos of met draadEr zijn in 2018 verschillende manieren om je iPad te verbinden met je tv. Deze methodes kunnen een prima uitkomst bieden…
Coaxkabel voor satelliet tvTv kijken via de satelliet? Satelliet tv systemen maken gebruik van coaxkabels en F connectoren om de satelliet signalen…
Vergelijking tussen benzine- en elektromaaiers voor gazonWelke grasmaaier je nodig hebt voor je gazon hangt van enkele factoren af. Zowel elektrische als benzinemaaiers hebben e…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Krzysiuc, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Baran Ivo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Netwerk UTP-kabel zelf maken"

Reactie

Sander Houseman, 25-03-2011 15:28 #1
Goeie Tutorial Jape! Heb zelf ook al vaak UTP-kabels gemaakt, en als ik het zo hier lees, is het prima te doen met jou uitleg. Persoonlijk vind ik een kniptang erg handig om de aders mooi recht te krijgen. Reactie infoteur, 26-03-2011
Dankje :) ja het kan wel zonder tang maar de 10 euro die je betaald voor de tang is het zeker waard en bespaard je ontzetten veel tijd.

Infoteur: Jaaplelie
Laatste update: 31-03-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 1
Schrijf mee!