InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > VHS cassettes digitaliseren

VHS cassettes digitaliseren

Heb je ook een stapel videocassettes die je graag op DVD willen zetten, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen? Wij leggen je stap voor stap uit hoe je het moet doen. Een groot deel van de bevolking heeft zijn oude videobanden al uit huis gedaan en de cassettes die toch nog in de kast staan worden niet meer bekeken. Toch zitten er vaak enkele pareltjes tussen die VHS cassettes. Het kan gaan om enkele langspeelfilms die we vroeger vaak bekeken, een tv-programma dat niet op DVD verkrijgbaar is of home video’s van een communiefeest of een verjaardag. De oplossing: je oude VHS cassettes digitaliseren.

Voordelen van het digitaliseren van videobanden

  • Een DVD gaat langer mee dan een VHS cassette.
  • Je kunt de reclame uit de films en de programma’s wissen.
  • Je moet de banden niet meer terugspoelen.
  • Een DVD neemt minder plaats in dan een videoband. Naargelang het formaat en de kwaliteit die je kiest kun je tot 10 films op één DVD bewaren.

Hoe videobanden digitaliseren?

Er bestaan verschillende manieren om een videoband te digitaliseren. Eén van de gemakkelijkste oplossingen is het gebruik van een klein apparaatje dat Plextor Digital Video Converter heet. Het voordeel van dit apparaat is dat je de video’s meteen ook in het juiste formaat voor je iPod en je Playstation kunt zetten zodat je de films overal op een draagbare speler kunt bekijken.

VHS digitaliseren

Digital Converter software installeren

Dit hoef je maar één keer te doen.
  • Plaats de installatie-CD in je CD-ROM station. Het programma start automatisch.
  • Volg de instructies op het scherm om het programma en het stuurprogramma te installeren.
  • Klik op ‘voltooien’.

Opgepast: Sluit de Video Converter niet aan op de USB-poort alvorens de software geïnstalleerd is.

Aansluiten

  • Sluit de USB 2.0 connector aan op je computer
  • Sluit de S-Video-ingang aan om beeldinformatie te ontvangen van je videorecorder
  • Gebruik de Audio L/R ingang om het geluid in Windows XP te ontvangen
  • Je kunt ook de Composite Video-Ingang van het externe A/V-toestel (video) gebruiken voor het beeld

Tip: In de handleiding van de Plextor Digital Video Converter staan foto’s zodat je weet welke kabels je moet gebruiken.

Films kopiëren

  • Open het bestand Presto Digital Converter op je computer
  • Klik op het tweede icoon
  • Klik op het tweede icoontje links onderaan
  • Kies het gewenste formaat (u hebt de keuze uit MPEG-2, MPEG- 4 voor PSP, MPEG-4 voor iPod en WMV Creative Zen Vision)
  • Steek de cassette in de videorecorder en druk op start
  • Druk op de rode bol rechts onderaan om de opname te starten
  • Druk op het rode vierkant om de opname te stoppen

De gedigitaliseerde VHS staat nu op je computer en is klaar om op CD of DVD gegraveerd te worden.

Systeemvereisten voor de Plextor Video Converter

  • CPU: Pentium 4, minimum 2.0 GHz
  • RAM: 256 MB (Windows Vista vereist 512 MB)
  • Video: VGA Card 32 MB (minimum)
  • Audio: Geluidskaart of On-Board Sound Chip
  • Interface: USB 2.0
  • Operating System Support: Windows XP/Vista
Gerelateerde artikelen
Foto's simpel en snel digitalizerenFoto's simpel en snel digitalizerenBijna iedereen heeft ze nog wel ergens liggen: foto's van vroeger. Het is verstandig deze foto's te digitaliseren voor z…
Hoe oude dia's op computer plaatsen en digitaliseren?Herinner je je die goede oude tijd toen oma en opa hun oude dia's boven haalden? "Wat jammer toch", denken de meeste men…
Muziek van een cd of lp digitaliserenMuziek van een cd of lp digitaliserenHet is tegenwoordig makkelijker dan ooit om je muziekcollectie ergens mee naartoe te nemen en af te spelen, op een lapto…
Fintech: de digitale revolutie in financiële dienstverleningFintech: de digitale revolutie in financiële dienstverleningDe term Fintech is samengesteld uit de eerste lettergrepen van ‘financiële dienstverlening’ en ‘technologie’. Met fintec…
Grammofoonplaten digitaal opnemenGrammofoonplaten digitaal opnemenVeel mensen hebben oude grammofoonplaten, lp's of singeltjes van hun favoriete artiesten en sterren van vroeger. Maar ee…

Reageer op het artikel "VHS cassettes digitaliseren"

Reacties

Ghislain Piroux, 29-02-2016 21:11 #8
Ik heb meer dan 2000 videocassettes en wil ze nu gaan digitaliseren. Beter laat dan nooit! Maar, ik weet niet heel precies hoe ik dit "versneld" kan doen? Kan iemand mij raad geven. Want anno 2016 moet er wel al een snellere methode bestaan dan de oudere uitleg die ik op internet vond!? Of moet ik elke videocassette van 4 uren (VHS), opgenomen op LP snelheid, (dus 8 uren beeld), dan 8 volle uren laten afspelen aan gewone videorecordersnelheid? Dat gaat eeuwen duren! Ik wil ze ook liefst niet op dvd overzetten maar op pc harde schijf vastleggen. Kan dit ook en welk materiaal heb ik daar voor nodig?

Daniël Beernaert, 07-09-2011 10:49 #7
Ik heb meer dan duizend videocassettes alle genres, en allen opgenomen in de jaren 80, dus meer dan 30 jaar geleden. Meermaals worden deze nog bekeken en ik moet zeggen dat deze nog steeds in goede kwaliteit zijn, wat betreft kleur, klank… Ik zet echter ook wel enkele over op dvd. Er zijn erbij dat na een bepaalde tijd niet afspeelbaar zijn, waarschijnlijk door slechte kwaliteit van de dvd. Wat ik niet heb van video.

Decoster Maurice, 21-09-2010 09:04 #6
Er wordt steeds gesproken over VHS cassettes, maar ik zoek een oplossing om mijn mini DV van mijn filmcamera over te zetten zonder mijn camera te gebruiken. Graag zou ik merk en type van toestellen krijgen dewelke deze miniDV overzet digitaal naar een DVD die ik dan kan bewerken.

Wie heeft mij de info?

Trendy, 27-06-2010 17:14 #5
Onder 'Voordelen van het digitaliseren van videobanden' zeg je dat een DVD langer mee gaat als een Video Band. Dat is 100% fout, een 'kopie' DVD heeft een levens duur van 10 tot maximaal 18 jaar! Ik heb computer gebrand DVDs dat naar 8 jaar niet meer werkt. Terwijl allemaal mijn video banden, zelfs nog gemaakt met een van de eerste Video recoders werkt prima. Zoek maar op het web 'levens duur van een DVD' en wat Ik zegt wordt bevestigd! Er is gesproken over om de 10 jaar alle gemaakte DVDs op nieuw te kopieren, Zelfs nog fabriek gemaakte DVDs ook te kopieren (als dat gaat) om de 18 - 20 jaren.

Piet, 19-11-2009 14:19 #4
Ik heb een videorecorder met scartaansluiting. Welke hulpmiddelen heb ik nodig om bestaande videobanden te digitaliseren via de computer?

T. Ruiter, 01-03-2009 12:50 #3
Ik heb een plextor converter, aan gesloten. Ik heb beeld en geluid op de computer, maar als ik het opneem heb ik geen geluid. Alle stekkers zitten goed, ik weet niet bij welke instellingen ik iets zou kunnen veranderen. Wie weet hierop een antwoord?

Terry Naylor, 04-01-2009 12:42 #2
Ik heb net gelezen over banden overzetten op dvd, maar ik zit met een probleem, misschien weet u er een oplossing voor. Ik heb nog heel veel oude 8 mm bandjes, maar geen recorder waar ze in passen, nu weet ik dat er vroeger een videotape was waar je die bandjes in kon doen en dan in een gewone videorecorder kon afspelen, maar ik kan die tape nergens vinden. Weet u misschien of en waar die nog te kopen is?

Elmas (infoteur), 27-10-2007 05:32 #1
Heel fijn! Ik heb nog een paar oude videobanden en heb inmiddels ook de juiste kabels gekocht, maar wist nog steeds niet helemaal hoe het precies moet. Het is hier heel duidelijk uitgelegd en ik denk dat ik er zo wel uitkom. Dankjewel voor de uitleg!.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 26-10-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 8
Schrijf mee!