InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Foto's simpel en snel digitalizeren

Foto's simpel en snel digitalizeren

Foto's simpel en snel digitalizeren Bijna iedereen heeft ze nog wel ergens liggen: foto's van vroeger. Het is verstandig deze foto's te digitaliseren voor ze vergaan. Maar hoe doe je dat snel en makkelijk? Dat lees je hier.

Waarom digitaliseren?

Het digitaliseren van oude foto's is nodig, omdat analoge foto's helaas slijten en vergaan. Digitale foto's, aan de andere kant, kunnen voor altijd mee. Na het digitaliseren (en juist benoemen) is het doorzoeken en vinden van foto's gemakkelijker dan bij analoge foto's.

Wat heb je nodig?

Om foto's simpel en snel te kunnen digitaliseren heb je het volgende nodig:
  • De foto's die je wilt digitaliseren
  • Een scanner
  • Photoshop/Photoshop Elements

Digitaliseren

  1. Verdeel de foto's in twee stapels: een horizontaal genomen stapel en een verticaal genomen stapel.
  2. Zet de scanner aan.
  3. Leg zoveel mogelijk foto's van dezelfde stapel op de scanner (allemaal in dezelfde richting). Zorg ervoor dat er genoeg ruimte is tussen de foto's (anders herkent Photoshop niet meerdere foto's).
  4. Start Photoshop (of Photoshop Elements).
  5. Ga naar File > Import > WIA Support (bij de Nederlandse versie: Bestand > Import > WIA Ondersteuning).
  6. In het nieuwe venster klik op Browse (Bladeren) en selecteer de map waar de foto's moeten worden opgeslagen.
  7. Selecteer alleen Open Acquired Image(s) in Photoshop (Open Verkregen Afbeelding(en) in Photoshop).
  8. Klik op Start.
  9. Selecteer de scanner en klik op OK.
  10. Klik op De kwaliteit van de gescande foto aanpassen en vul bij Resolutie 300 in.
  11. Klik op OK.
  12. Klik op Scannen, waarna Photoshop de afbeelding zal gaan scannen.
  13. Draai de volledige afbeelding in de juiste richting mocht dit nodig zijn. Linksom draaien: Image > Image Rotation > 90 CCW (Afbeelding > Roteren > 90 CCW). Rechtsom draaien: Image > Image Rotation > 90 CW (Afbeelding > Roteren > 90 CW).
  14. Ga naar File > Automate > Crop and Straighten Photos (Bestand > Automatiseren > Uitsnijden en rechtrekken foto's).
  15. Sluit het .bmp bestand en sla de foto's op als jpeg (kwaliteit op 10).
  16. Herhaal stappen 3 tot en met 15 voor de overgebleven foto's.

Tips

  • Let op de achterkant van de foto's: vaak staat er nog een datum op van wanneer de foto is ontwikkeld.
  • Sla de bestanden direct in de juiste mappen op en geef ze direct de juiste naam. Dit bespaart je later een hoop tijd.
  • Maak na het scannen een back-up van alle gescande foto's, zodat niet al je werk voor niets is geweest wanneer er iets met je computer gebeurd.
  • Naast het zelf inscannen van jouw foto's zijn er ook verschillende bedrijven die dit voor je kunnen doen. Google maar eens op: foto digitaliseer service.

Negatieven of dia's?

Wanneer je nog negatieven of dia's hebt liggen kunnen deze gemakkelijk worden gedigitaliseerd met een negatief scanner. Deze (kleine) scanners zijn al te krijgen vanaf €40. Na het aansluiten op de computer (en installeren van de software/drivers) kan je simpel en gemakkelijk jouw negatieven en/of dia's inscannen.
© 2012 - 2017 Waarten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe oude dia's op computer plaatsen en digitaliseren?Herinner je je die goede oude tijd toen oma en opa hun oude dia's boven haalden? "Wat jammer toch", denken de meeste men…
Maak snel grote panoramafoto's met PhotoshopMaak snel grote panoramafoto's met PhotoshopGaan we op reis nemen we graag al eens een mooie foto van het prachtige uitzicht. Nadeel is dat we altijd maar een beper…
Met Photoshop leren werken, tips en tricksMet Photoshop leren werken, tips en tricksPhotoshop is een zeer uitgebreid programma om foto’s te bewerken en om afbeeldingen te creëren. Als Photoshop nieuw voor…
VHS cassettes digitaliserenHeb je ook een stapel videocassettes die je graag op DVD willen zetten, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen? Wi…
Online foto’s bewerken: aanradersJe hoeft tegenwoordig allang niet meer dure programma’s aan te schaffen om je foto’s te kunnen bewerken. Want programma’…

Reageer op het artikel "Foto's simpel en snel digitalizeren"

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 30-05-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Schrijf mee!