InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Een ergonomische werkhouding

Een ergonomische werkhouding

Een ergonomische werkhouding Als je in de verkeerde houding zit achter je computer kan dit vervelende klachten mee brengen zoals nek en rugklachten. Met de juiste apparatuur en houding voorkom je problemen. Waar moet je op letten? Hier volgen enkele handige tips. Een pijnlijke pols, rugklachten, droge schermogen of een stijve nek, het aantal klachten is groot. Onopgemerkt zit je dagelijks lang achter de computer zonder het te beseffen. Dat kan op je werk zijn maar ook veel thuis. Even je facebook checken, een mailtje sturen, spelletje spelen, filmpjes bekijken, je kent het wel. Daarom is het altijd belangrijk met de juiste houding achter je computer te zitten om gezondheidsproblemen te voorkomen.

Beeldscherm

Zorg ervoor dat je beeldscherm altijd op ooghoogte staat op zo'n afstand van ongeveer 50 cm van je gezicht vandaan. Vermijd dat er tegenlicht schijnt op je scherm en maak je beeldscherm eens regelmatig proper met een zacht doekje.

Bureau

Zorg ervoor dat je benen genoeg ruimte hebben en je knieën niet tegen het bureablad kunnen komen. De hoogte van je bureau en de juiste bureaustoel zijn ook heel belangrijk. Wanneer je in je bureaustoel zit moet het mogelijk zijn om met je onderarmen in een hoek van 90 graden op de bureau te kunnen rusten. Je stoel mag dan ook weer niet te hoog staan omdat je voeten toch helemaal plat op de grond moeten kunnen staan.

Beweging

Probeer niet te lang in dezelfde positie te zitten en beweeg eens regelmatig door om het half uur een korte wandeling te maken door bijvoorbeeld koffie te halen. Geef ook je ogen eens wat regelmatig wat rust door beeldschermwerk af te wisselen met ander werk of om de tien minuutjes eens van het beeldscherm wegkijkt voor naar buiten te kijken.

Oefeningen

Merk je dat je stijf begint te worden van het steeds te blijven zitten, doe dan wat rek en stretchoefeningen om weer terug helemaal los te komen. Er zijn tal van oefeningen om je lichaam los te krijgen. Leg bijvoorbeeld je handen in je nek en duw je ellebogen naar achteren. Of steek een been uit en draai cirkels met je voet. Heb je last van gespannen schouders? Trek je schouders op en laat ze in één keer los. Beweeg vervolgens je hoofd naar voren en weer naar achteren.

Toetsenbord

Om de polsen zoveel mogelijk te ontlasten kan je kiezen voor een ergonomisch toetsenbord. Deze vind je in alle maten en vormen. Meestal beschikken deeze over een halfgebogen vorm. Welk toetsenbord bij jouw past hangt helemaal van jezelf af en probeer je best op voorhand uit.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een ergonomische werkhouding"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 30-08-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!