InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Wel verbinding, geen internet (door proxyfout)

Wel verbinding, geen internet (door proxyfout)

Wel verbinding, geen internet (door proxyfout) Het is misschien een bekend probleem. Je zet de pc aan zoals je dat altijd doet. Je denkt even snel wat op te zoeken op het internet maar dan blijkt het dat je geen internet hebt en dat er geen enkele pagina kan worden bezocht. Wat zijn de stappen die je kunt nalopen om zo snel mogelijk weer het internet op te komen? En wat is een proxy error? Want in dit artikel gaan we vooral in op het feit dat er geen internetverbinding tot stand kan worden gebracht omdat er een proxyinstelling niet goed ingesteld staat. Om dieper op de oorzaak van het probleem in te gaan, is het belangrijk dat er eerst wordt begrepen wat een proxyserver is. Het woord proxy is afgeleid van het Engelse woord met dezelfde naam wat 'gevolmachtigd tussenpersoon' betekent. Een proxyserver is een soort cache (transparante memory) die stukjes van het internet kan onthouden. Elke keer dat je een internetpagina opent, worden stukjes van deze webpagina onthouden waardoor de betreffende pagina de volgende keer sneller wordt geladen. Bezoek je een internetpagina voor de eerste keer, dan worden stukjes van deze internetsite automatisch bij dit eerste bezoek opgeslagen op de proxyserver. Om de link te maken tussen de betekenis van het woord 'proxy' en server, kan je het zien als een computer die werkt als tussenpersoon tussen het internet (de echte server) en de browser. Particulieren gebruiken vaak geen proxyservers, bedrijven daarentegen wel.

Voordelen en nadelen van een proxyserver

Het klinkt natuurlijk ideaal, zo'n proxyserver. De voordelen zijn:
  1. Het sneller laden van internetpagina's.
  2. Er wordt niet direct contact gemaakt met een server van een website doordat de proxyserver als een tussenpersoon fungeert.

Nadelen zijn er echter ook:
  1. Er wordt vaak spam verstuurd via een proxyserver
  2. Internetpagina's die normaliter niet bezocht kunnen worden zijn nu toegankelijk waardoor de mogelijkheid bestaat dat deze betreffende pagina schadelijke bestanden op je pc kan zetten

ERR_PROXY_CONNECTION_FAILED

We hebben hierboven de term Proxyserver beschreven en waar deze voor dient. We hebben ook aangegeven dat je als particulier internetgebruiker bijna nooit een proxyserver gebruikt. Toch kan het zijn dat je geen gebruik kunt maken van het internet. Je zult zien dat er wel verbinding wordt gemaakt op de computer met bijvoorbeeld je modem of met je router, maar de werkelijke internetverbinding laat van zich afweten.

Het eerste dat je merkt is dat er een error/ foutmelding in het scherm van je browser naar voren komt zodra je een internetpagina oproept. Hoogstwaarschijnlijk is het de foutmelding:
ERR_PROXY_CONNECTION_FAILED

Als je vervolgens een probleemoplosser runt op je pc krijg je vaak de melding:
Het externe apparaat of de externe bron accepteert de verbinding niet

Wat er technisch speelt is dat er een optie moet zijn gewijzigd welke van invloed is op een proxyserver of dat de pc verbinding probeert te maken met een proxyserver terwijl dit niet je bedoeling is.

De oplossing voor de proxy foutmelding

Zoals aangegeven ligt het bovengenoemde internetprobleem aan een setting of instelling welke makkelijk om te zetten is op je computer.

Ga in de pc op zoek naar de internet settings. Dit doe je door het volgende pad te volgen:
  1. Configuratiescherm
  2. internet instellingen
  3. Connecties
  4. LAN instellingen

In dit scherm vink je alles uit behalve 'automatische instellingen detecteren'. Zodoende zijn ook de proxy instellingen uitgevinkt en kan je weer optimaal gebruik maken van het internet.

De oorzaak van de proxy foutmelding

De oorzaak van het probleem kan worden gevonden in het feit je handmatig de instellingen hebt gewijzigd, maar ook dat er een virus de pc is binnengeslopen. Doe in dit laatste geval een volledige virusscan, verander de opties zoals hierboven beschreven en sla deze op.
© 2014 - 2018 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolEenvoudig langs een internet filter op het werk of op schoolWat doe je als sommige websites door het bedrijf of op school worden geblokt? Vandaag de dag realiseren steeds meer werk…
Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?Gratis proxy sites; wat zijn het en wat kun je ermee?Op internet kun je tegenwoordig gratis proxy sites en gratis proxy servers vinden. Dergelijke sites en servers kun je ge…
Anonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenAnonieme proxies - veilig surfen en blokkeringen omzeilenEen anonieme proxy laat je anoniem surfen. De website kan niet zien waar je vandaan komt en eventuele criminelen kunnen…
Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausen syndroom en Münchhausen by proxyMünchhausensyndroom is een psychische aandoening waarbij de patiënt zichzelf gefingeerde klachten e/o verwondingen toebr…
Wat is Münchhausen by proxy?Wat is Münchhausen by proxy?Münchhausen by proxy: het is een van die aandoeningen die bij veel mensen wel een belletje doet rinkelen. Diverse bruten…
Bronnen en referenties
  • http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-vista/what-is-a-proxy-server
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_server
  • http://decomputer.be/alles-over-proxyservers/

Reageer op het artikel "Wel verbinding, geen internet (door proxyfout)"

Reacties

Amé, 01-11-2017 20:45 #3
Hallo,
ik heb dit probleem ook, ik kan de internet instellingen niet vinden waardoor ik niet verder kom.
Weet iemand hoe ik dit kan vinden? Ik word namelijk gek van dat ik niet op elke site kan en elke keer deze foutmelding krijg.
m.v.g. Amé

Nico, 30-12-2015 12:30 #2
Elke keer deed ik een systeem herstel nadat ik dit probleem kreeg via een update van windows 10. Ik werd daar niet vrolijk van op zn zachtst gezegd. Tot dat ik bovenstaande uitleg tegenkwam! Bedankt voor de duidelijke uitleg! Het 'probleem' is eindelijk verholpen hierdoor. Reactie infoteur, 04-01-2016
Ah! Ik herken da! Ik ben blij je te hebben geholpen met dit artike!

Stephanie, 17-03-2015 17:59 #1
Ik heb een probleem met de proxyserver, al een geruime tijd. Het stappenplan van het artikel werkt, alleen al binnen 3 minuten springt het vinkje weer terug bij lan-instellingen… Elke keer als ik een nieuwe pagina wil openen of wat dan ook moet ik het stappenplan opnieuw doen. Ik heb een virusscanner en die heeft niks opgeleverd. Hebben jullie een idee hoe ik dit kan veranderen, want het is echt zwaar irriterend en frustrerend. Reactie infoteur, 25-03-2015
Hi,

Het is heel vervelend dat het probleem steeds terugkomt. Als dit zo is en je veranderd de instellingen niet zelf, dan zal er toch ergens nog een probleem zijn. Twee vragen:

1. Welke virusscanner gebruik je? Veel virusscanners hebben verschillende opties, zoals een oppervlakte scan of een snelle scan. Maar ook diepte scans en complete scans kunnen worden gedaan. Deze laatste nemen wat meer tijd in beslag maar zijn wel noodzakelijk. Ik zou Avast ( gratis) aanraden te gebruiken. Ik gebruik hem zelf ook nadat ik Windows Defender voor een tijd heb gebruikt. Avast viste er problemen en virussen uit die defender door had gelaten.

2. Een Malware scan is aan te raden. Heb je dit al geprobeerd? Het programma Malwarebytes is hier geschikt voor en gratis te downloaden en gratis te gebruiken.

Infoteur: Galideon
Laatste update: 16-07-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 3
Schrijf mee!