InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Hoe te zoeken in een matrix in Excel?

Hoe te zoeken in een matrix in Excel?

Hoe te zoeken in een matrix in Excel? Excel kent veel mogelijkheden om te zoeken in tabellen, echter het zoeken in een matrix is (voor zover ik kan nagaan) niet direkt middels een aparte functie te doen. Ik heb bij diverse mensen hier naar gevraagd (ook tijdens cursussen) maar niemand heeft mij de oplossing kunnen geven. Dus zelf maar aan het puzzelen gegaan met dit als resultaat.

De zoekfuncties in Excel

Excel kent twee formules waarmee in tabellen kan worden gezocht. Een functie voor horizontaal zoeken (=horiz.zoeken) en een functie voor vertikaal zoeken (=vert.zoeken). De eerste zoekt in een rij met gegevens naar een opgegeven waarde de tweede zoekt in een kolom met gegevens naar een opgegeven waarde.

De verticale zoekfunctie

Zoals gezegd zoekt de verticale zoekfunctie in een kolom naar de celinhoud achter een ingegeven waarde.

Maat
Artikelnr. 48 50 52 54 56
101.0123568
101.021112141518
101.031020212223
101.043031323334
101.054142434445

Dus als wordt gezocht op artikelnummer 101.03 dan vindt de functie een van de daarachterliggende aantallen. Het aantal (10) in maat 48 wordt gevonden indien als zoekwaarde 2 wordt ingevoerd, het aantal (20) in maat 50 indien als zoekwaarde 3 wordt ingevuld.

De horizontale zoekfunctie

Deze functie zoekt dus in een rij naar de opgegeven zoekwaarde. Wordt in bovenstaande tabel op maat 48 gezocht dan wordt afhankelijk van de zoekwaarde een van de daaronder gelegen getallen gevonden (overigens geeft zoekwaarde 1 in dit geval 48 als uitkomst).

Zoeken in een matrix

Het zou toch makkelijk zijn indien in een keer zowel op maat als op artikelnummer kan worden gezocht. Dat kan door beide functies met elkaar te combineren. Er moet dan echter wel een extra kolom (of rij) worden ingevoegd waarin een indexgetal wordt opgenomen.

De tabel komt er dan als volgt uit te zien:
Maat
Artikelnr. Index 48 50 52 54 56
101.01123568
101.0221112141518
101.0331020212223
101.0443031323334
101.0554142434445

U ziet dat achter het artikelnummer een extra kolom is ingevoegd. Door de waarde uit deze kolom bij een artikelnummer op te zoeken weet ik op welke rij de aantallen per maat bij dit artikel worden vermeld.

Dus als ik wil weten wat de voorraad is van artikel 101.03 in maat 52 dan weet ik dat ik op de derde regel moet zoeken. Omdat de regel met de maataanduidingen ook meetelt moet ik dus als zoekwaarde 4 (3+1) nemen.

De formule ziet er dan als volgt uit: =HORIZ.ZOEKEN("52";"bereik matrix";VERT.ZOEKEN("101.03";"bereik matrix";2;0)+1;0).

Let op: de matrix waarin wordt gezocht is niet in beide gevallen dezelfde. Bij het zoeken naar een artikelnummer kan de grootte van de matrix worden beperkt tot de eerste twee kolommen; bij het zoeken naar de hoeveelheid per maat is het zoekbereik beperkt tot de kolommen waar de maten in staan.

Maak in uw sheet een cel waarin het artikelnummer kan worden ingevoerd en een cel waarin de maat kan worden opgegeven en plaats in een derde cel de hierboven weergegeven formule. Blokkeer alle andere velden behalve die waar het artikelnummer en de maat ingevoerd moeten worden en u heeft een simpele manier om in een matrix te zoeken.
© 2009 - 2019 Luiaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een cursus Excel volgenEen cursus Excel volgenExcel is een spreadsheetprogramma dat onderdeel uitmaakt van het pakket Windows MS Office. Excel wordt ook wel MS Excel…
Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)De BCG-Matrix is een managementmodel, ontworpen door de Boston Cunsulting Group in 1970. Het is ook bekend als de 'Bosto…
Boekhouden in ExcelBoekhouden in ExcelVeel mensen hebben houden hun boekhouding bij in Excel. Dit is een ideaal systeem voor huishoudens en zeker kleine zelfs…
De Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio (BCG) MatrixDe Boston Portfolio Matrix wordt veel gebruikt in de marketing. Hij is dan ook simpel te gebruiken, tevens geeft het een…
Beste verdeling aftrekposten tussen fiscale partnersBeste verdeling aftrekposten tussen fiscale partnersBepaal zelf eenvoudig met een gratis rekentool in Excel de beste verdeling van aftrekposten en de verdeling van eventuee…

Reageer op het artikel "Hoe te zoeken in een matrix in Excel?"

Reacties

Kees A., 03-07-2011 21:55 #4
Je hebt waarschijnlijk op de verkeerde cursussen gezeten. Er is wel degelijk een functie voor dit probleem zonder hulpkolommen en zo. Kijk naar je bovenste matrix. Gebruik voor het gemak rangenamen. Noem Artikelnr. t/m 56 "maten", Idem Artikelnr. t/m 101.05 "artikels". De hele lijst [dus vanaf Artikelnr. t/m 45] noem je "lijst". De invoercel voor het artikelnummer "artnr", die voor de maat natuurlijk "maat". {NB De " is alleen om duidelijk aan te geven wat een naam is. Dus niet in de naam gebruiken.]
Je formule wordt dan: =INDEX(lijst;VERGELIJKEN(artnr;artikels;0);VERGELIJKEN(maat;maten;0))

Ton Brouwer, 03-01-2011 19:02 #3
Hartstikke bedankt. Ik heb die formule een jaar of 10 geleden al eens gemaakt en kwijt.
Opnieuw proberen te maken maar werkte steeds niet. Iik vergat de index reeks (een beetje dom).
Let wel: Tekst opgeven als tekst 52 ('52) en niet als getal.
Nogmaals bedankt

Ton

Alfalan, 24-02-2010 02:03 #2
Yep, de formule moet wel zelf worden ingetikt.

Via een Google zoekopdracht zoals:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=excel+matrix+ctrl+shift+enter
vind je snel informatie hierover zoals dit word-document met wat uitleg in 't nederlands:
http://www.bernisse55plus.nl/msexcel/MS%20EXCEL%20Matrix%20formules.doc

Succes! Reactie infoteur, 25-02-2010
Mijn dank, maar dit is wezenlijk iets anders dan wat ik beschreven heb. In mijn verhaal gaat het om het zoeken in een matrix. Bijvoorbeeld: er zijn produkten in verschillende maten. Als ik van een specifiek product en een maat wil weten of er nog voorraad is dan kan ik (in Excel) dit alleen via een combinatie van zoekacties vinden. Ik denk het op mijn manier opgelost te hebben met slechts 1 formule.

Alfalan, 29-01-2010 17:15 #1
Toch zou ik mijn geld terug eisen bij de cursus-gever(s) want…

U kunt een matrix-formule opgeven met CTRL-SHIFT-ENTER. Dan wordt de formule automatisch tussen { } (accolades) geplaatst. Als u zelf de formule tussen { } (accolades) plaatst maakt exell GEEN matrix-formule.

Succes! Reactie infoteur, 06-02-2010
Dank voor de inofrmatie, maar het blijft toch zo dat ik eerst de formule moet intikken of vergis ik mij?

Infoteur: Luiaard
Laatste update: 17-11-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 4
Schrijf mee!