InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Quote Finder de online plagiaat checker

Quote Finder de online plagiaat checker

Altijd is het nodig een plagiaat checker. Al is het voor school, artikelen of gewoon voor een originele brief. In dit artikel leg ik uit hoe je deze plagiaat checker gebruikt.

Wat is plagiaat

Plagiaat is het woordelijk overnemen, ideeën en gedachten van andermans werk zonder aan te geven dat het andermans werk is of de precieze vindplaats te geven.

Wat is Auteursrecht

Als iemand iets schrijft, tekent, of maakt dan heeft deze persoon het enige recht om dit te kopiëren of publiceren. Dit recht kan echter ook weggegeven of verkocht worden zodat iemand anders ook het recht op kopiëren en publiceren krijgt. Dit alles staat in artikel 1 van de Auteurswet. “Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld”.

Hoe werkt de Quote Finder

De Quote Finder maakt gebruik van Google’s zoekfuncties. Hij controleert elke regels die opgegeven wordt en kijkt of die ergens op een andere site precies zo tegenkomt. Als hij het tegenkomt markeert de Quote Finder de zin geel en kan je zien waar de zin vandaan komt.

Quote Finder

Quote Finder staat letterlijk voor: Citaat vinder.
Met de Quote Finder kan je op het internet snel kijken of je artikel, brief of document plagiaat bevat.

Om de Quote Finder te gebruiken ga na je naar deze website. Daarna kopieer je de tekst die je wilt controleren in het tekstvak onder “Text to be analyzed”. Nadat de tekst is gecopieerd klik je op submit. Nu wordt de tekst langzaam gecontroleerd. De zin krijgt een gele kleur als er plagiaat gevonden wordt.
Voorbeeld
Hiernaast een voorbeeld van een zoekopdracht. Ik gebruik hierbij mijn eigen artikel als voorbeeld. Zoals je kunt zien zijn de gele regels plagiaat. Achter de regels kan je zien vanaf hoeveel plaatsen de plagiaat komt. Als je op de gele regel klikt wordt je doorgelinkt naar Google waar je alle sites ziet waar je plagiaat vandaan komt.
© 2008 - 2019 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Viper: gratis te downloaden plagiaatscannerViper: gratis te downloaden plagiaatscannerPlagiaat is het overnemen van een tekst waar auteursrecht over geldt. Dit kan bewust of onbewust gedaan worden. Om te vo…
EVE 2 tegen plagiaat (plagiaatsoftware)EVE 2 tegen plagiaat (plagiaatsoftware)Door het internet neemt plagiaat steeds meer toe, teksten zijn openbaar en eenvoudig te kopiëren. Van de andere kant is…
Plagiaat en auteursrechtenPlagiaat is het overnemen van het werk dat door anderen is gemaakt op het gebied van de literatuur, de kunst of de weten…
Plagiaat en piraterij en duur van auteursrechtPlagiaat en piraterij en duur van auteursrechtSchrijvers die een roman schrijven of een artikel of verhaal willen niet dat anderen daarmee zonder toestemming aan de h…
Let's twist again, tophit van Chubby Checker!Let's twist again, tophit van Chubby Checker!"Come on everybody!" "We're gonna do the twist and it goes like this!" Ook nu nog geniet de swingende hit "Let's twist a…
Bronnen en referenties
  • http://www.zowerkt.nl/rechten/wetten/auteursrecht_wat.htm

Reageer op het artikel "Quote Finder de online plagiaat checker"

Reacties

Ken, 27-01-2010 19:53 #9
Ik heb ter controle een tekst gewoon van internet overgekopieerd. Maar geen enkele regel werd geel.

Mieke, 15-10-2009 17:29 #8
Ik heb de tekst van deze site gekopieerd en geplakt, en dat wordt niet aangegeven als plagiaat. Werkt niet goed dus

Linda, 17-09-2009 20:15 #7
Heel stuk geknipt en geplakt, maar hij geeft niets aan, terwijl ik de tekst letterlijk uit Wki had gehaald. Ook nog andere stukken geprobeerd, maar niets. Wat kan er fout gegaan zijn? Mijn zoon had een stuk geschreven. Op school kreeg hij te horen dat het 19% plagiaat bevatte. Hij wil weten waar dat dan wel zit, want hij was ervan overtuigd dat hij alles in eigen woorden had verteld.

Jasper Haenen, 18-06-2009 17:54 #6
Het werkt inderdaad goed tegen 100% gecopy-paste zinnen. Wanneer enkele woorden in zinnen worden aangepast (de meeste leerlingen zijn ondertussen wel slim genoeg om in ieder geval dat te doen) werkt het programma helaas alweer minder. Ik wacht nog steeds op een beter gratis programma (betaald zijn er al veel betere programmas beschikbaar).

Ns, 17-05-2009 21:56 #5
Ik heb er een tekst van 18 paginas door heen gehaald, waarvan maar twee zinnen werden aan gegeven als plagiaat. Morgen zal ik het op school laten doen door een leraar
kijken of het echt werkt of niet. Want ik vind het eng :S

Kevin, 19-02-2009 17:50 #4
Dit is waanzinnig, bedankt

Lucdejager (infoteur), 08-06-2008 21:45 #3
Bedankt voor de reacties. ja ik zag het en dacht dat willen vast wel meer mensen weten.:-p

Niels, 08-06-2008 20:26 #2
Bedankt, zo kan ik makkelijk zien of ik perongeluk plagiaat pleeg. Kan je veel problemen mee krijgen als jouw verslag lijkt op dat van een ander ook al heb je het echt zelf gemaakt.

Joeri, 02-04-2008 22:24 #1
Bedankt voor deze tip. Ik ben zelf namelijk student en moet veel rapporten en andere troep maken, en nu kan ik dus makkelijk controleren of ik plagiaat pleeg.

Infoteur: Lucdejager
Gepubliceerd: 02-04-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 9
Schrijf mee!