InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Herkomst foto herleiden met Reverse Image Search

Herkomst foto herleiden met Reverse Image Search

Herkomst foto herleiden met Reverse Image Search Heb je via internet contact met iemand en twijfel je over de echtheid van de foto die deze persoon gebruikt? Er is een manier om te controleren of de foto niet zomaar door deze persoon van het internet is geplukt om als profielfoto te gebruiken en anderen te misleiden. Hierbij kun je gebruik maken van de Reverse Image Search van Google. Het is een handige tool om Catfish-accounts te ontmaskeren.

Traceer herkomst foto online

Onzeker over authenticiteit: herkomst foto herleiden

Veel mensen die account zijn op social media als Facebook en Instagram hebben er al eens mee te maken gehad: je hebt contact met een leuke jongen of meid, maar de foto's van deze 'vriend' of 'vriendin' zijn wel erg perfect. Het uiterlijk van een fotomodel en een achtergrond om van te smelten. Deze mensen bestaan echt, maar zijn jouw contact en de persoon op de foto wel één en dezelfde? Voor je een eventuele real-life ontmoeting aangaat of ingaat op bepaalde verzoeken wil je toch vaak wat meer zekerheid. Om te controleren of de profielfoto en andere foto's van de betreffende persoon wel echt zijn en niet zomaar van het internet zijn geplukt met de bedoeling jou te misleiden, kun je gebruik maken van Reverse Image Search van Google. Deze tool stelt je in staat om de herkomst van de foto te herleiden en na te gaan of de betreffende foto niet ook nog ergens anders onder een andere naam op het internet rondzweeft.

Reverse Image Search is te gebruiken wanneer je een van de volgende browsers hebt:
  • Chrome 5+
  • Internet Explorer 9+
  • Safari 5+
  • Firefox 4+

De tool is grofweg voor drie doeleinden te gebruiken. Allereerst kun je nagaan of exact dezelfde foto ook nog ergens anders op het internet te vinden is. Door de context te bekijken kun je nagaan of het gaat om een foto van dezelfde persoon, of dat er wellicht andere accounts achter schuilgaan. Ook is het mogelijk andere foto's te vinden die erg deze foto lijken. Dit is handig wanneer details op de foto zijn bewerkt met een programma als Photoshop om bijvoorbeeld de buitenlandse herkomst te verhullen. Ook is het mogelijk om dezelfde afbeelding in een ander bestandsformaat (bijvoorbeeld gebruikt als thumbnail) op te sporen.

Via Reverse Image Search kun je een afbeelding uploaden of de URL van een afbeelding ingeven. Dit is ook mogelijk wanneer je gebruik maakt van een tablet of smartphone. Je moet dan wel eerst de app downloaden.

Handig in strijd tegen identiteitsdiefstal, catfishers en kinderlokkers

Reverse Image Search kan voor meerdere doeleinden worden ingezet. Zo kun je onder meer nagaan of je zelf het slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal. Dit kun je doen door een afbeelding van jezelf die je in het verleden op social media hebt gebruikt in te geven in Reverse Image Search. Tref je bij de resultaten websites aan waar je zelf nooit gebruik van hebt gemaakt of zijn er andere Facebook-account die gebruik maken van jouw foto dan kan het foute boel zijn. Je kunt er dan voor kiezen om de beheerder van de betreffende website aan te schrijven met het verzoek de foto van het nep-account te verwijderen en de betreffende gebruiker te blokkeren.

Het gebruik van andermans foto's voor (semi-)criminele doeleinden is populair onder zogenoemde 'catfishers'. Deze term, vernoemd naar een documentaire uit 2010 over deze praktijk, wordt gebruikt voor mensen die nep-accounts gebruiken om met andere te communiceren. Soms gebeurt dit met een criminele intentie, bijvoorbeeld om mensen geld en spullen afhandig te maken nadat een vertrouwensband of zelf virtuele liefdesrelatie is opgebouwd.

Bezorgde ouders die toegang hebben tot social media van hun minderjarige kinderen kunnen gebruik maken van Reverse Image Search om na te gaan of onbekende Facebook-vrienden wel zijn wie ze zeggen te zijn. In juli 2015 verdween bijvoorbeeld een 13-jarig meisje uit de ouderlijke macht na online contact met een vermoedelijke kinderlokker die voor zijn account gebruik had gemaakt van de profielfoto van een hippe Amerikaanse tiener. Media wisten al snel te achterhalen dat het hier ging om een nep-account door gebruik te maken van Reverse Image Search van Google.
Gerelateerde artikelen
Fotodieven opgepast!Fotodieven opgepast!Een watermerk in je foto’s maken kan heel belangrijk zijn, om het kopiëren tegen te gaan op het internet. Er zijn versch…
Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet. Sommige mensen willen er va…
Chromebook van GoogleChromebook van GoogleChromebook is een concept dat bedacht is door Google. Het is een laptop die enkel en alleen verbonden is met internet en…
Alles over Google Hot trendsAlles over Google Hot trendsOp zoek naar populaire zoekopdrachten op het internet? Trends en trendwatchers: er is weer een nieuwe dienst van Google.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/24310753/__Dit_is_de_jongen_waar_Lisa_Tuk__13__contact_mee_dacht_te_hebben__.html
  • https://support.google.com/websearch/answer/1325808?hl=en
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Catfish_(film)
Reactie

Marcello, 20-12-2015 10:20 #1
Geachte infoteur.
Ik gebruik reverse al erg lang. Mijn vraag is echter richting sites die een soort blokkering hebben op de foto's. De datingsite verklaart dat zij anti fakers zijn en dat foto's niet ergens anders op internet staan. Nu heb ik daar mijn twijfels over. Ik zie dit eerder als verbergen van de oorspronkelijke foto. Is zo'n blokkade te omzeilen?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-12-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Reacties: 1
Schrijf mee!