InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > 6 eenvoudige computertips voor jong en oud

6 eenvoudige computertips voor jong en oud

6 eenvoudige computertips voor jong en oud De jonge generatie is intussen heel erg gewoon geraakt aan het dagelijkse leven met een PC, laptop, smartphone of tablet. De oudere generatie heeft vaak nog heel wat achterstand weg te werken, maar slaagt daar stilaan toch in door een gerichte computer-opleiding te volgen of een aantal handige tips in acht te nemen. Efficiënt en handig met je computer werken is echter voor iedereen een must en vaak slaagt ook de jeugd er niet in. Door enkele tips en trucs te gaan toepassen, kan je heel wat tijd en frustratie besparen. Snelkoppelingen, efficiënt zoeken in Google of gebruik maken van de sneltoetsen zijn hiervan enkele voorbeelden.

Maak gebruik van de sneltoetsen

Sneltoetsen zijn heel nuttig en bewijzen hun functioneel nut. Door de handige toetscombinaties kan je je computer snel gaan bedienen. Hierbij spaar je immers heel wat tijd uit. Je geraakt hier op termijn zo erg mee vertrouwd dat het als het ware als vanzelfsprekend wordt. Voorbeelden van sneltoetsen zijn: een geselecteerd item kopiëren: Ctrl+C, een geselecteerd item plakken: Ctrl+V, een actie ongedaan maken: Ctrl+Z, alles selecteren: Ctrl+A, afdrukken: Ctrl+P. Het aanleren van deze sneltoetsen vergt wat tijd en oefening maar is de moeite meer dan waard.

Organiseer je bureaublad op je PC

Een overzichtelijk bureaublad waar je heel snel wijs uitgeraakt is een must. Tracht verschillende mappen op je bureaublad te maken met daarin allerlei bestanden. Zo hoef je niet alle losse Word-, Excel- of Powerpoint-bestanden op je bureaublad te plaatsen. Mogelijke manieren om dit te organiseren zijn bijvoorbeeld een map “Foto’s 2015”, een map “Professioneel” met al je werkgegevens in of een map “Belangrijke zaken” waar je alle bestanden in bewaart die je zeker en vast nooit mag kwijtspelen. Binnen deze mappen bestaat er dan de mogelijkheid om submappen te creëren. Hou er alvast rekening mee dat te veel bestanden op je bureaublad vertragend kunnen werken bij de opstart van je PC.

Snelkoppelingen werken sneller

Snelkoppelingen maken naar mappen of internetwebsites die je vaak gebruikt, kunnen op termijn heel wat tijd besparen. Om dit aan te maken ga je in Windows verkenner naar de map die je veel gebruikt. Vervolgens klik je met de rechtermuisknop op “kopiëren naar” en “bureaublad snelkoppeling maken”. Indien je bijvoorbeeld elke morgen een bepaalde map moet checken die ’ s nachts wordt bijgewerkt, dan kan je een snelkoppeling maken naar die bewuste map. Dit zal veel sneller gaan dan via de gewone weg in “Verkenner” uiteindelijk op deze map terecht te komen.

Een helder overzicht behouden in je mailbox als één van de eenvoudige computertips

Een duidelijk overzicht houden in je mailbox is geen overbodige luxe. Tracht in je Hotmail-, Gmail- of Yahoo-account een aantal mappen aan te maken zodat je achteraf de e-mails gemakkelijk kan terugvinden. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld om een map “Vrienden en familie” aan te maken, een map “Mopjes en grapjes” of een map “To do’s”. Om efficiënt te werk te gaan open je elke e-mail slechts één keer en beantwoord je hem onmiddellijk. Als je de mail gelezen hebt, dan kan je hem best archiveren in een aangemaakte map of onmiddellijk verwijderen uit je mailbox.

Werk met de slaapstand

Als je je computer telkens volledig uitschakelt, dan duurt het langer alvorens hij opnieuw is opgestart. Een computer in slaapstand start veel sneller op. Bovendien verbruikt een computer in slaapstand heel weinig energie. Een computer die je telkens opnieuw aan –en uitzet verbruikt immers meer energie dan een computer in slaapstand. Zet je computer dus enkel af als je voor een langere tijd je computer niet zal gebruiken.

Google op een efficiënte en snelle manier

Google is intussen uitgegroeid tot de grootste zoekmotor ter wereld. Indien je Google en de mogelijkheid tot zoekopdrachten in Google niet goed gebruikt, dan kan je heel wat tijd verliezen. Een aantal eenvoudige computertips kunnen hierbij helpen:
  • Indien je een citaat of iets letterlijk wil opzoeken, dan kan je rond je zoekopdracht aanhalingstekens gebruiken.
  • Zoeken op een bepaalde website: als de informatie zich bevindt op een bepaalde website die geen zoekfunctie heeft, dan kan je in Google het volgende ingeven: site: naamwebsite.nl (de www valt weg). Wil je bijvoorbeeld zoeken in www.delft.nl, dan typ je in de zoekmotor de volgende woorden: site: delft.nl.
  • Gebruik Google als woordenboek: indien je op zoek bent naar een definitie van een bepaald woord, dan kan Google je heel snel op weg zetten. Je geeft de opdracht define: depressie in en je krijgt een definitie van deze term.
Gerelateerde artikelen
Energie besparen: de slaapstanden van Windows vistaEnergie besparen: de slaapstanden van Windows vistaDe slaapstand in Vista kan het stroomverbruik flink reduceren. Binnen enkele tellen kan je weer verder met je taak. Wat…
Energie besparen - computerEnergie besparen - computerJe computer verbruikt meer stroom als verwacht. Met slechts een paar stappen kan je dit al een stuk terugbrengen, wat je…
De beste sneltoetsen: vlugger werkenDe beste sneltoetsen: vlugger werkenWanneer je veel gebruik maakt van de computer, kunnen sneltoetsen uitkomst bieden. Met sneltoetsen kan je bepaalde hande…
Langzaam opstarten van een computer: Je PC schoonmakenWanneer je net een nieuwe computer hebt, lijkt hij in een sneltreinvaart op te starten. Maar naarmate de tijd verstrijkt…
Windows sneltoetsenDe toets met het Windows-logo, te vinden op de onderste rij van de meeste toetsenborden, is een waardevolle toets die ma…
Bronnen en referenties
  • Computerhope, http://www.computerhope.com/tips/, 11 januari 2015
  • Guidion.nl, https://guidion.nl/samen-slimmer/computertips/, 11 januari 2015
  • Seniorennet, http://www.seniorennet.be/Pages/Computertips/computertips.php, 11 januari 2015

Reageer op het artikel "6 eenvoudige computertips voor jong en oud"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!