InfoNu.nl > Pc en Internet > Tips en tricks > Heb je nog wel een screensaver nodig?

Heb je nog wel een screensaver nodig?

Heb je nog wel een screensaver nodig? Veel mensen hebben nog een screensaver of andere schermbeveiliging. Vroeger gebruikte je deze meer dan nu, lijkt het. Waarvoor is schermbeveiliging er eigenlijk en zijn er alternatieven?

De uitvinding van de screensaver

Schermbeveiliging heeft niet voor niets die naam: van origine werd de screensaver gebruikt om je scherm te beveiligen. Dit deed het op twee fronten. In eerste instantie werd je scherm beschermd tegen nieuwsgierige ogen. Niemand kon zien waar je mee bezig was zodra je schermbeveiliging opstartte. Naast dit privacy-aspect was er het praktische aspect: je scherm kon inbranden als er te lang één beeld opstond.

Ter vermaak

We hadden dus schermbeveiliging omdat het nodig was, maar we vonden het over het algemeen vooral leuk. Over je scherm kon je teksten voorbij laten komen zoals 'Dit is mijn computer', of je koos voor beelden van een open haard of een aquarium. Stuiterballen over je scherm waren ook een optie. De mogelijkheden waren eindeloos en je schermbeveiliging moest vooral iets over je persoonlijkheid zeggen.

Huidige schermbeveiliging

Je ziet nu eigenlijk niet meer terug wat je eerst als schermbeveiliging had. Hoe wordt je scherm nu dan beschermd? En je gevoelige informatie?

Soorten schermen

De kwaliteit van beeldschermen is aanzienlijk verbeterd in de afgelopen 5 tot 10 jaar. Waar vroeger een beeld in je scherm kan inbranden, komt dat nu eigenlijk niet meer voor. Wel kan bij LCD-schermen Image Persistance optreden. hierbij lijkt het of een beeld is ingebrand, maar als je je computer verder gebruikt, verdwijnt het verschijnsel. Dit kan tot enkele dagen duren en zelfs aanhouden als je beeldscherm en je computer uit staan. Bij moderne tv's kan dit ook voorkomen. Vaak heeft een dvd-menu daarom nog wel een screensaver. Ook dit wordt echter steeds minder. Je kunt een tijdje ruis op een scherm zetten om van een Image Persistance af te komen, bijvoorbeeld door te schakelen naar een zender die niet werkt door tijdelijk je tv-verbinding uit te schakelen. Je scherm uitzetten tot het beeld verdwijnt is ook effectief.

Plasmaschermen kunnen wel inbranden, en doen dit relatief snel. Je kunt overwegen om op LCD-schermen over te stappen of je kunt ervoor zorgen dat je steeds je scherm en/of je computer uitschakelt als je hem niet gebruikt.

Schermbeveiliging in Windows 8 en hoger

In de nieuwste versies van Windows zit een ingebouwde schermbeveiliging, maar die staat niet altijd ingeschakeld. Vaak staat hij echter automatisch op het tonen van je foto's in een slideshow. Vervolgens moet je weer inloggen om verder te werken.

Vaak kiezen mensen echter voor een energiebesparende optie. Zo kun je je computer zichzelf na een tijdje geen gebruikersacties laten uitschakelen (slaapmodus of geheel afsluiten). Ook kun je ervoor kiezen om steeds als je wegloopt, je scherm(en) uit te zetten. Dit kan je energiekosten besparen.

Ouderwetse screensavers?

Kun je nog een ouderwetse screensaver downloaden of gebruiken? Nee, niet precies dezelfde schermbeveiliging. In de nieuwste versies van Windows kun je wel kiezen voor bijvoorbeeld een scherm vol vissen, zodat het lijkt of je een aquarium hebt, of je kunt zoeken op 'screensaver windows 8' om diverse varianten te downloaden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Automatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverAutomatisch defragmenteren met Disk Defrag Screen SaverHet defragmenteren van je harde schijven heeft veel invloed op de tijd waarin Windows opstart en de tijd waarin programm…
Wat doet een screensaver?Wat doet een screensaver?Een screensaver komt voor in alle soorten en maten. Van leuk rondzwemmende visjes, een compilatie van je laatste vakanti…
Een green screenWat is een green screen en hoe maak je er zelf een? En wat is chroma keying en waarmee kan ik het toepassen? Op deze vra…
De print screen knopIedereen heeft de print screen knop op zijn toetsenbord zitten. Wat kun je er eigenlijk mee? Je kunt een schermafbeeldin…
Zonnescreens binnen en buitenEen algemene misvatting is dat een screen enkel dient om te gebruiken als zonnewering. Ze zijn ondertussen zo veelzijdig…
Bronnen en referenties
  • http://nl.hardware.info/nieuws/9738/inbranden-ook-mogelijk-bij-lcd-schermen

Reageer op het artikel "Heb je nog wel een screensaver nodig?"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 21-08-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Special: Slimmer internetten en bellen
Schrijf mee!