InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Tekst dicteren in plaats van typen met spraakherkenning

Tekst dicteren in plaats van typen met spraakherkenning

Tekst dicteren in plaats van typen met spraakherkenning Spreken gaat sneller dan typen. Zou het daarom niet fijn zijn om tekst die je in een Word document wilt hebben te dicteren in plaats van te moeten typen? Dragon NaturallySpeaking heeft daar een oplossing voor: software met spraakherkenning zodat je je tekst voortaan kunt dicteren en deze vervolgens in beeld ziet verschijnen. Bestuur je computer met je mond, werk sneller en voorkom RSI!

Gesproken tekst rechtstreeks op je scherm

Dicteren in Windows

Dicteren in Windows is in principe heel eenvoudig omdat het besturingssysteem ook een optie spraakherkenning heeft. Je kunt hier naartoe gaan via Start --> Alle programma's --> Bureau accessoires --> Toegankelijkheid --> Windows Spraakherkenning. Omdat spraakherkenning alleen beschikbaar is in Engels, Duits, Frans, Spaans, Japans en Chinees is dit voor veel Nederlandse gebruikers echter niet echt een optie. De functie is (nog) niet beschikbaar in het Nederlands. Bovendien is deze functie goed geschikt voor het geven van commando's om programma's te openen, maar om echt een heel Word-document vol te dicteren is deze functie niet heel handig in het gebruik en zul je veel moeten corrigeren.

Spraakherkenning en dicteren met Dragon NaturallySpeaking

Dragon NaturallySpeaking biedt dé software om al het typewerk te vervangen door het inspreken van de tekst die je normaal zou typen. Je gebruikt de ruisarme headset die bij de software van Dragon wordt meegeleverd, spreekt wat tekst in en ziet de woorden zo op je scherm verschijnen. Klinkt dat niet ideaal? Op deze manier krijg je de tekst wel drie keer zo snel in je document. Dragon werkt op diverse systemen waaronder Microsoft Office, OpenOffice Writer en Internet Explorer. Je hebt geen geavanceerde hardware nodig om dit systeem te laten draaien. Op een eenvoudig netbook kun je het ook installeren en het kan daarnaast ook gebruikt worden in combinatie met zeer complexe systemen of met bijvoorbeeld videoconferencing. Je kunt de spraakherkenningssoftware van Dragon gebruiken met nagenoeg alle versies van Windows. Daarnaast heb je een Creative Labs Sound Blaster 16 of een gelijkwaardige geluidskaart nodig met ondersteuning voor 16-bits opnames. Check bij de specificaties op het product zelf altijd of de hardware die jij gebruikt compatibel is met Dragon NaturallySpeaking.

Naast het dicteren van tekst kun je met NaturallySpeaking je computer op nog veel meer manieren instructies geven. Je kunt ermee scrollen, van scherm wisselen, een venster sluiten, door een document bladeren, opdracht geven tot printen. De mogelijkheden zijn oneindig. Een spraakopdracht vervangt meerdere kliks met de muis.

Spraak naar tekst: programma wordt steeds nauwkeuriger

Om effectief te werken moet de spraakherkenning natuurlijk wel erg nauwkeurig zijn. Dragon Naturally Speaking is daarom veel preciezer dan het ingebouwde systeem van Windows. Als je het eenmaal geprobeerd hebt wil je niet meer anders. De software is tot wel 99% nauwkeurig, oftewel bij maar 1% van de woorden die je inspreekt zul je een correctie moeten aanbrengen. Als je dit moet doen is het overigens niet nodig daarbij het toetsenbord te gebruiken. Je kunt een spelfout verbeteren door ingesproken commando's.

Hoe meer je Dragon gebruikt des te nauwkeuriger zal hij bovendien gaan werken. Het is namelijk een soort autodidactisch programma: hij leert jouw uitspraak begrijpen en zal deze onthouden. Wil je bovendien een lange ingesproken tekst op je scherm produceren en heb je een bepaald stopwoordje of zeg je vaak 'eh' dan kun je het programma zo instellen dat hij dit negeert en deze woorden of geluiden niet in tekst op het scherm verschijnen.

Spraakherkenning downloaden of kopen

De software van Dragon voor spraakherkenning is online te koop. Het is er in de versies Home en Premium. Daarbij kent Premium meer opties. Zo kun je dicteren terwijl je gebruik maakt van draadloze Bluetooth apparatuur, andere digitale recorders toevoegen en zeer specifiek spraakopdrachten ingeven. Naast kopen van het internet kun je de spraakherkenningssoftware ook downloaden. Je behoudt dan dezelfde functies met als enige verschil dat je dan zelf een goede headset moet kopen want deze wordt niet apart opgestuurd.
Gerelateerde artikelen
Spraakherkenning Software, voor PC of MAC, NederlandsSpraakherkenning Software, voor PC of MAC, NederlandsSpraakherkenning software is software die het mogelijk maakt om tekst te dicteren aan uw PC of MAC. De software zet de g…
Eenvoudig van tekst naar tekstbeeldEenvoudig van tekst naar tekstbeeldJe kent dat wel. Ben je net bezig met het maken van een webpagina en dan wil je een apart lettertype voor de kop van de…
Gratis een video of filmpje bewerkenGratis een video of filmpje bewerkenWanneer je zelf een filmpje hebt gemaakt, bijvoorbeeld met de videocamera, kan het leuk zijn om deze te bewerken. Je kun…
Viper: gratis te downloaden plagiaatscannerViper: gratis te downloaden plagiaatscannerPlagiaat is het overnemen van een tekst waar auteursrecht over geldt. Dit kan bewust of onbewust gedaan worden. Om te vo…
Open Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is gratis, apache open office 4.1.6 is eenvoudig te downloaden. Open Office is een uitstekend alternatief…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PDPics, Pixabay

Reageer op het artikel "Tekst dicteren in plaats van typen met spraakherkenning"

Reacties

Maartenv, 06-03-2018 12:55 #6
Herkent Dragon ook leestekens en commando's als 'volgende regel' en 'spatie'?

Inge, 15-10-2015 17:30 #5
Is het ook mogelijk om het in business Engels getypt te krijgen? Reactie infoteur, 16-10-2015
Hallo Inge,

Als je een versie koopt die Engels als taal ondersteunt dan is business English ook geen probleem.

Groet,
Dessal

Ute, 24-01-2015 00:30 #4
Hallo Dennis!

Ik ben al een poos op zoek naar goede spraakherkenningssystemen. Dank voor je tips! Graag zou ik met je contact willen opnemen voor meer actuele info op dit gebied. Mocht iemand anders dan Dennis nog handige tips hebben dan van harte welkom!

Thanks!
Ute

Sylle, 14-05-2013 23:35 #3
Dennis kan je mij je mailadres bezorgen graag voor meer info ivm spraakherkenning en de aanschaf hiervan voor professioneel gebruik.

groeten

Sylvie

Willem, 12-04-2013 13:46 #2
Lukt me alleen met google chrome voice search om een beetje spraakherkenning te krijgen. Vind het geen probleem om engels te spreken, maar dan geeft windows 7 doodleuk aan geen spraakherkenning in huidige weergavetaal, in plaats van dat die beter kon vragen of ik een andere taal zou willen gebruiken.

Dennis Witjas, 08-05-2012 13:51 #1
Leuk stuk over spraakherkenning. Altijd goed dat er wat geschreven wordt over dit onderwerp. Er zijn veel vooroordelen over spraakherkenning. Dat het niet werkt en alleen voor gehandicapten is. Ik heb al 25 jaar ervaring met Dragon en zeker in de laatste paar jaar met versie 10 en 11 hebben we heel succesvol spraakherkenning ingezet op heel veel gebieden. Niet alleen voor rechtstreeks dicteren maar ook voor opgenomen dictaten die later omgezet worden via DNS

Er is als instap ook een Basic versie te koop en voor de echte professionele toepassingen ook een Professional versie. Deze laatste geeft ook de mogelijkheid om stem-macro's te maken. Je kunt dan vaste handelingen die je veel gebruikt ook als stemcommando te programmeren.

Van alle versies is de herkenning gelijk. Of je nu met Basics dicteert of met Professional. Het resultaat is het zelfde. Alleen kun je met de "hogere" versies meer met de stem sturen. Dus ook de menu's van Word en Outlook bedienen, sneldictaten maken etc.

Wil je meer weten over spraakherkenning of digitaal dicteren? Mail mij maar!

Dennis Witjas

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-08-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 6
Schrijf mee!