InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Microsoft OneNote - handiger dan je denkt!

Microsoft OneNote - handiger dan je denkt!

Microsoft OneNote - handiger dan je denkt! Microsoft OneNote is net zoals Word, Excel en Access een onderdeel van de Microsoft Office programma's. Toch wordt het programma niet zo vaak gebruikt als de andere programma's. Gek eigenlijk, want als je het eenmaal gebruikt, kun je niet meer zonder! Dit artikel vertelt je waarom.

Wat is OneNote?

Je zou OneNote kunnen zien als een digitaal notitieblok. Je kunt in dit programma informatie van verschillende programma's (zoals Word, Excel, websites, etc.) in één programma overnemen. Dit scheelt veel tijd en moeite in het zoeken van de juiste informatie, nu staat het gewoon op één plek. Je kunt tekst typen waar je wil en dat geldt ook voor het maken van tekeningen, tabellen en afbeeldingen. Ook kun je in OneNote niet vergeten om je werk op te slaan, dit gebeurt namelijk automatisch en direct. Wat je erin zet is ook meteen opgeslagen. Sluit je dus net te snel af? Geen probleem, de informatie staat er nog.

De interface van OneNote

Hoe is de interface van OneNote in het kort opgezet?

Het tekstvak

Net zoals in een notitieblok kun je in OneNote op elk willekeurige plek in het document schrijven. Klik op een willekeurig plek in het document en er wordt een tekstvak geopend. Naarmate je meer typt wordt het tekstvak groter. Klik je vervolgens op een andere plek in het document, dan wordt er weer een ander tekstvak geopend waar je tekst in kunt plaatsen. Je kunt net zoals in Word, je tekst ook opmaken met de juiste stijlen (vet, cursief, onderstreept, etc.).

Tabbladen bovenin

Bovenin het scherm kun je in het balkje dat je ziet met een gestippelde rand, de titel/onderwerp van je notities zetten. Deze komt dan ook in een balkje aan de rechterkant te staan (verderop meer hierover). Helemaal bovenaan zie je een tabblad. Dubbelklik in dit tabblad en je kunt het een eigen naam geven (bv. recepten, financiën, etc). Je kunt meerdere tabbladen naast elkaar aanmaken. Elk tabblad krijgt dan een ander kleurtje zodat je de verschillende pagina's van elkaar kunt onderscheiden. Gebruik de tabbladen om bijvoorbeeld verschillende categorieën aan te maken.

Kantlijnnotities

Zoals al gezegd, als je in je pagina bovenaan de titel zet dan zie je deze ook aan de rechterkant verschijnen in de vorm van een tabblad. Deze worden ook wel kantlijnnotities genoemd. Je kunt per tabblad (bovenin) meerdere kantlijnnotities (rechts) aanmaken. Elke kantlijnnotitie is dus een aparte pagina. Op deze manier kun je per categorie meerdere onderwerpen aanmaken.

Functies in OneNote

Wat kun je nu allemaal doen in OneNote, behalve er aantekeningen mee maken?

Websites en links

Eén van de handigste functies vind ik wel dat je heel makkelijk website pagina's kunt overnemen in OneNote. Er wordt dan ook de link naar de website vermeld als bronvermelding. Het handigst is om je OneNote programma te openen en een lege pagina te zoeken. Vervolgens ga je naar de website die je wilt invoegen. Klik op deze website met de rechtermuisknop en er volgt de optie " send to OneNote/sturen naar OneNote". Dan volgt er een scherm waar je kunt kiezen op welke pagina je de website in wilt voegen. Ga je vervolgens naar OneNote, dan zie je dat de tekst van de website in een tekstvak is geplaatst. Nu kun je deze pagina (die vooral platte tekst bevat) zo aanpassen dat je bijvoorbeeld alleen maar die informatie laat staan die je nodig hebt en de rest verwijderd.

Tabellen

Via de optie "insert/invoegen" kun je allerlei verschillende items invoegen in je OneNote pagina. Niet alleen zijn dit afbeeldingen, maar ook videofilmpjes, schermopnames en ook tabellen. De tabellenfunctie werkt hetzelfde zoals in MS Word, dus ben je hiermee bekend dan weet je ook hoe de tabellen in OneNote werken. In het kort: Kies je "insert/toevoegen", daarna "Table/Tabel" en vervolgens krijg je een overzicht met vakjes, die de kolommen en rijen voorstellen. Heb je dus een tabel nodig van 3 kolommen en 3 rijen, dan selecteer je de vakjes dus als een 3 x 3 blok. Je kunt ook achteraf nog een extra kolom of rij invoegen door in een tabel te staan en met de rechtermuis voor de juiste optie te kiezen.

Tekenen

Eén van de leukere functies van OneNote is dat je makkelijk tekeningen en ook aantekeningen kunt maken bij de getypte tekst of tabellen. Hierbij kies je voor de optie "Draw/Teken" en je kunt vervolgens kiezen uit verschillende tekenopties:
  • Met verschillende kleuren en diktes schrijven of lijnen maken
  • Een markeerstift gebruiken in een bepaalde kleur of dikte
  • Kiezen uit een lijst van figuren en lijnen (vierkant, cirkel, etc.)

Overige functies

Omdat OneNote een verzameling van functies heeft uit andere MS office programma's kan je ook het volgende doen:
  • Een takenlijst maken en die in je Outlook taken plaatsen of andersom
  • Prioriteiten stellen aan taken, met de vlaggetjes, of zelf een tekst instellen
  • een pagina of stuk tekst uit je OneNote selecteren en die per email naar je Outlook sturen
  • Je OneNote programma delen met andere gebruikers

Voorbeelden

Voorbeelden en templates van het Onenote programma kun je downloaden via de Microsoft website: http://office.microsoft.com/en-us/templates/#. Ook geeft het programma OneNote ook enkele voorbeelden en manieren hoe OneNote zoal gebruikt kan worden. Van recepten tot aan financiele informatie, alles kan. Er zijn nog veel meer mogelijkheden in OneNote en het is zeker dat als je het eenmaal gaat gebruiken, je niet meer zonder kan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Microsoft Office 2010De meeste mensen zijn net overgestapt naar het Microsoft Office Pakket 2007, maar de nieuwe versie staat alweer voor de…
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
De eerste tablet van Microsoft: De Surface RTDe eerste tablet van Microsoft: De Surface RTOok Microsoft heeft inmiddels de tabletmarkt betreden. Microsoft biedt namelijk een tablet aan waarop Windows 8 RT draai…
Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeNet als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOfficeMicrosoft Office is een prachtig softwarepakket, maar helaas wel een beetje prijzig. Een mooi alternatief is OpenOffice.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Microsoft OneNote - handiger dan je denkt!"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Microsoft Office Programma's
Schrijf mee!