InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOffice

Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOffice

Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOffice Microsoft Office is een prachtig softwarepakket, maar helaas wel een beetje prijzig. Een mooi alternatief is OpenOffice.org. Alle functies van Microsoft Office, maar geheel gratis. In dit artikel vindt u een overzicht van de mogelijkheden die OpenOffice.org te bieden heeft.

Wat is OpenOffice.org?

OpenOffice is een compleet softwarepakket, vergelijkbaar met Microsoft Office. OpenOffice behoort tot de zgn. open source software en is te verkrijgen in zowel Windows-, Linux- en MAC-versie. De verspreiding van het pakket geschiedt onder LPGL-licensie, wat staat voor Lesser General Public License. Deze licentie is bedoeld voor computersoftware die als onderdeel van een gesloten programma vrij gebruikt mag worden. Het downloaden en gebruiken van OpenOffice.org is geheel gratis.

Voor wie is OpenOffice.org bedoeld?

OpenOffice.org is bedoeld voor iedere computergebruiker die het bestaan van open source software een warm hart toedraagt. Of voor wie gewoon geen zin heeft om het dure pakket van Microsoft Office aan te schaffen.

Wat is het verschil tussen OpenOffice.org en Microsoft Office?

In prijs: ongeveer 119 euro.
In functionaliteit: geen

Hoe installeer ik OpenOffice.org?

Aangezien het downloaden en gebruiken van OpenOffice.org geheel gratis is, hoeft u niet op allerlei schimmige torrentsites te struinen naar een werkende versie- waarvan u dan maar hopen moet dat deze virusvrij is. U kunt de software rechtstreeks downloaden van de site van OpenOffice.org of via een van de vele mirrors.

Functies binnen OpenOffice.org

Het OpenOffice-pakket beschikt over een:
  • Tekstverwerkingsprogramma (Writer), vergelijkbaar met Microsoft Word
  • Spreadsheetprogramma (Calc), vergelijkbaar met Excel
  • Presentatieprogramma (Impress), vergelijkbaar met PowerPoint
  • Database (Base), vergelijkbaar met Access
  • Tekenprogramma (Draw)
  • Formule-editor (Math)

Ik wil OpenOffice, maar wat doe ik dan met m'n oude Word-bestanden?

Heel simpel: helemaal niets. Uw oude Microsoft Office-bestanden blijven gewoon te lezen en te bewerken in OpenOffice.org. Alleen met de oude macro's moet u even oppassen: OpenOffice.org heeft z'n eigen macro-taal. Bij het overzetten van zeer complexe bestanden wil de kopie nog weleens een beetje afwijken van het origineel. Aan de andere kant: als u in staat bent om ingewikkelde macro's te maken in Excel, bent u waarschijnlijk handig genoeg met de computer om ook eventuele kleine converteerprobleempjes op te lossen.

Extraatje binnen OpenOffice.org

Een leuke en handige extra feature binnen OpenOffice.org is de mogelijkheid om met 1 druk op de knop een PDF'je te maken van uw Word-bestand. Vanaf versie 3.0 kunt u zelfs een extra extensie downloaden waarmee u bestaande PDF'jes kunt bewerken om deze vervolgens weer op te slaan... Als PDF.

Ik kan mijn OpenOffice-tekstbestanden niet openen in Word, wat nu?

Geen paniek! OpenOffice Writer schrijft een bestand automatisch weg als een ODF-bestand. Dit kunt u ook zien aan de naam van het bestand: die is dan NAAMBESTAND.odf . Word werkt met Word-bestanden, deze heten NAAMBESTAND.doc . Wanneer u in Writer een bestand wilt opslaan dat ook in Word te bewerken is, kiest u bij het opslaan voor de optie Opslaan als en vervolgens Opslaan als Microsoft Word 97/2000/XP (.doc).

Ik heb OpenOffice.org gedownload, maar bij installatie krijg ik een melding dat ik moet betalen?

Op diverse sites op internet wordt een "gratis" versie aangeboden van OpenOffice.org, waarbij na het downloaden een melding verschijnt van een telefoonnummer dat u dient te bellen "om verder te gaan met de installatie". Wanneer u dit nummer belt, ontvangt u vier sms'jes van 1.50 euro per stuk. Deze sms'jes bevatten zogenaamde toegangscodes, welke u nodig zou hebben om gebruik te maken van OpenOffice.org. Deze meldingen zijn vals: het downloaden en gebruiken van OpenOffice.org is en blijft gratis. Wanneer u tijdens uw installatie op sms-meldingen stuit, breekt u dan de installatie af en haal een nieuwe versie van een betrouwbaar, degelijk platform voor open source software.
© 2011 - 2018 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Open Office 3 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 3 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 3 is gratis, zijn opvolger apache open office 4.1.2 ook. Open Office is een uitstekend alternatief voor de s…
Tutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenTutorial: Docx bestanden naar Doc omzettenSinds het pakket office 2007 van Windows is uitgekomen is er een nieuw probleem bij gekomen. De bestanden .docx zijn nie…
Microsoft Office 2010De meeste mensen zijn net overgestapt naar het Microsoft Office Pakket 2007, maar de nieuwe versie staat alweer voor de…
Zoeken naar gratis softwareprogramma’sZoeken naar gratis softwareprogramma’sBen je moe van het telkens weer geld uitgeven voor nieuwe software? Dan ben je niet de enige, want software kan duur zij…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Openoffice
  • http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/OpenOffice.org+kantoorpakket

Reageer op het artikel "Net als Microsoft Office, maar dan gratis: OpenOffice"

Infoteur: Stippels
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!