InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wat is een interface of gebruikersinterface?

Wat is een interface of gebruikersinterface?

Wat is een interface of gebruikersinterface? Je hoort het woord vaak voorbij komen: gebruikersinterface of interface. Het is dan ook een bekend begrip met betrekking tot computers. Maar wat houdt het precies in?

Wat is een interface?

Een interface is een intermediair tussen twee systemen. Het kan gaan om een intermediair tussen twee computers, maar ook om bijvoorbeeld een tolk als intermediair tussen twee mensen. Interfaces gebruiken geluiden, geschreven tekst, afbeeldingen of een tastbaar voorwerp. Maar bij interfaces kan het ook gaan om een intermediair tussen mens en computer: de gebruikersinterface. Dat is waar dit artikel op door gaat.

De principes van een 'goede' interface zijn:

  • intuïtief
  • consistent
  • relevant
  • ondersteunend
  • flexibel

De principes van een 'slechte' interface zijn:

  • Interfaces die de gebruiker ervan verwarren. Ze zenden bijvoorbeeld boodschappen via verschillende kanalen of ze zijn inconsequent.
  • Interfaces die mensen verhinderen of het gebruik van de interface vermoeilijken. Ze zijn bijvoorbeeld onnodig gecompliceerd.
  • Interfaces 'that alienate people': met andere woorden interfaces die mensen vervreemden van de werkelijkheid. De gebruiker zal het programma niet meer gebruiken.

En zijn verschillende types interfaces. Je hebt de fysische (hardware): dingen als toetsenborden, muizen, touch screen, lichten en geluiden. Maar ook symbolische: software.
Er zijn ook heel speciale interfaces. Bijvoorbeeld apparaten die de hersenactiviteiten meten, of de bewegingen van het lichaam of oog.

Gebruikersinterface of 'user interface'

Het Engelse woord 'user interface' wordt vertaald in het Nederlands naar 'gebruikersinterface'. En het wordt ook wel gebruikersomgeving genoemd. Zoals bovengenoemd gaat het bij de gebruikersinterface om een intermediair tussen mens en computer. De interface maakt interactie tussen mens en computer mogelijk. Om te schetsen wat een gebruikersinterface precies is, bekijk het volgende schema:
HardwareSoftware
OnzichtbaarGeheugen, processor, moederbord, enzRepresentatie van data en programmacode's
ZichtbaarToetsenbord, muis, monitorGebruikersinterface

De gebruikersinterface is als het ware de brug tussen functionaliteit van een programma en de gebruiker. De gebruikersinterface zorgt ervoor dat de gebruiker geleid wordt. Het zorgt ook voor meer aantrekkelijkheid voor het gebruik van een bepaald programma.
Veel onderzoek wordt er al tijden gedaan naar het begrip gebruiksvriendelijkheid. Een interface moet natuurlijk zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Ze zijn immers ontworpen gebruikt te worden. En makers willen graag dat hun programma zo vaak mogelijk gebruikt wordt.

De gebruikersinterface heeft als doel te bieden:

  • Comfort
  • Veiligheid
  • Efficiëntie
Gerelateerde artikelen
De AdSense beta interfaceDe AdSense beta interfaceOp dit moment kunnen AdSense gebruikers de beta interface proberen. De oude interface is jarenlang onveranderd geweest e…
Mozilla Firefox 4 downloaden? Ontdek de functies!Mozilla Firefox 4 downloaden? Ontdek de functies!De nieuwe Firefox 4 is er! Het heeft wel 10 maanden, 12 bèta-versies en één releasecandidate geduurd voordat Mozilla zek…
Windows 8; een nieuw concept voor besturingssystemenWindows 8; een nieuw concept voor besturingssystemenIn het najaar van 2012 is het nieuwe besturingssysteem van Microsoft beschikbaar. Het nieuwe besturingssysteem genaamd:…
Het nieuwe Windows 8Het nieuwe Windows 8Vanaf 26 oktober 2012 is Windows 8 op de markt voor consumenten. Wat mag je daarbij voorstellen en wat zijn de veranderi…
Kodi/XBMC: Wat is het, handleiding, downloadenKodi/XBMC: Wat is het, handleiding, downloadenHeeft u wel eens gehoord van Kodi of XBMC en vraagt u zich af wat u nu eigenlijk kunt met deze applicatie? Met deze appl…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Computer communication collegemateriaal

Reageer op het artikel "Wat is een interface of gebruikersinterface?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 19-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!