InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wat zijn cookies? Wat doen ze en waarvoor dienen ze?

Wat zijn cookies? Wat doen ze en waarvoor dienen ze?

Cookies, u hoort het woord wellicht vaak en ziet het regelmatig op uw computerscherm verschijnen. We hebben bet hier niet over de cookies die u dagelijks bij de bakker kan gaan kopen. Dit zijn cookies op je computer, ja die bestaan ook. Soms zijn ze handig en soms zijn ze 'gevaarlijk', een juiste instelling van je browser ter bescherming van verschillende cookies is daarom aangeraden.

In dit artikel

Wat zijn cookies?

Als we spreken over een cookie hebben we het nog steeds over cookies, behalve dat een cookie het enkelvoud is van cookies. Een cookie is een klein bestand dat automatisch aangemaakt wordt op je computer wanneer een bepaalde website bezocht wordt. Wanneer deze website dan opnieuw bezocht wordt met dezelfde computer kan hij de oude cookies opnieuw oproepen. Niet iedere website maakt trouwens cookies aan.

Cookies uitschakelen in Firefox.Cookies uitschakelen in Firefox.

Waarvoor dienen cookies?

Wanneer iemand op een bepaalde website bijvoorbeeld zijn taal kiest kan die website een cookie aanmaken en opslaan op je computer zodat de gebruiker bij het volgende bezoek niet meer hoeft aan te duiden welke taal hij wenst. De website zal dan automatisch op zoek gaan naar de eerder opgeslagen cookie en weten dat je gekozen taal 'Nederlands' is.

Zijn cookies gevaarlijk?

In principe vormen cookies geen gevaar voor de werking van een computer. Aan de andere kant zijn ze wel in zeker zin in staat om de privacy van een gebruiker te schenden. Bepaalde websites zoeken bijvoorbeeld naar cookies van andere websites om zo te weten te komen naar welke websites je surft en wat je interesses zijn. Op die manier kunnen ze aangepaste reclameblokken tonen die in de aard van jouw interesses liggen.

Kunnen cookies uitgeschakeld worden?

Cookies kunnen in iedere browser uitgeschakeld worden, doch is een volledige weigering van cookies niet aan te raden. Wachtwoorden, gebruikersnamen etc. zullen ook niet meer onthouden worden waardoor men iedere keer weer opnieuw dient in te loggen. Aangepaste instelling voor cookies zijn een betere oplossing.

Cookies uitschakelen in Firefox

  • Open Firefox.
  • Duw op de 'Alt'-toets op het toetsenbord.
  • De menubalk van Firefox verschijnt bovenaan, kies daar voor 'Extra' en daarna 'Opties'.
  • Ga naar het tabblad 'Privacy'.
  • Kies na 'Firefox zal' voor 'Aangepaste instellingen voor geschiedenis'.
  • Vink 'Cookies van derden accepteren' uit.
  • Bij uitzonderingen kunnen eventueel wel vertrouwde websites toegevoegd worden.

Cookies uitschakelen in Internet Explorer.

  • Open Internet Explorer.
  • De menubalk van Internet Explorer verschijnt bovenaan, kies daar voor 'Internetopties' en daarna 'Opties'.
  • Klik op het tabblad 'Privacy'.
  • Verschuif het balkje aan de linkerkant naar 'Normaal-hoog'.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Wat zijn super cookies - cookieWat zijn super cookies - cookieWat is een cookie eigenlijk en wat een supercookie? Een cookie is een tekstbestand dat een server naar uw browser stuurt…
Bescherm je privacy op internetBescherm je privacy op internetJe privacy op internet is steeds meer in het geding. Welke gevaren zijn er, en hoe kun jij je hier tegen beschermen?
Soorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanSoorten internet geschiedenis en het verwijderen ervanEr zijn verschillende soorten internet geschiedenis, ook wel browsegeschiedenis genoemd. Je hebt tijdelijke internetbest…
Cookies: cookies die steeds advertenties laten verschijnenEen cookie is een bestandje dat op een vaste schijf van een computer is gezet en is geplaatst door een webpaginaserver.…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Wat zijn cookies? Wat doen ze en waarvoor dienen ze?"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!