InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis muziek mixen met Vitual DJ

Gratis muziek mixen met Vitual DJ

Gratis muziek mixen op de computer? Met het gratis programma 'Virtual DJ' is dat mogelijk. Handig voor beginnende DJ's, of gewoon voor de fun. Met deze software kan muziek of video's worden gemixt. In Virtual DJ is het mogelijk om muziek te versnellen/vertragen, te scratchen en te mixen. Ook kunnen er effecten en samples worden toegevoegd. Lees snel meer over Virtual DJ!

In het kort: DJ en VJ

Virtual DJ is een programma voor DJ's en VJ's, maar wat houden deze afkortingen in? Een DJ (deejay) is een diskjockey/disc jockey, deze legt platen op de draaitafel neer. Een DJ die muziek mixt, beschikt meestal over twee platenspelers of cd spelers, en kan daarmee verschillende muziek tegelijkertijd draaien en zo in elkaar laten overlopen. Een VJ is een visual jockey/video jockey, dit is een artiest die bewegende beelden produceert of mixt.

Virtual DJ (software) en prijs

Dit is een van de goedkoopste DJ software, en het programma kan eenvoudig bediend worden met de muis. Ook kan Virtual DJ worden bediend door middel van een console, een soort extern mengpaneel. Daarmee kan er meer gevoel in het draaien worden gebracht, omdat deze console met de handen te bedienen is. Het is noodzakelijk om bij de aanschaf van een console goed te informeren door welke programma's de console kan worden gebruikt. Niet elke console sluit aan bij elk programma. Voor Virtual DJ is bijvoorbeeld de Hercules DJ console nodig.

Voor niet-commericeel thuisgebruik is Virtual DJ gratis te downloaden. Voor commercieel gebruik moet Virtual DJ Pro gekocht worden, welke momenteel 218 euro kost (als download) en 240 euro (over de post).

Opties van het programma

Met Virtual DJ kan men muziek mixen, scratchen, versnellen of vertragen en er kunnen effecten of samples worden toegepast. Ook kunnen er video's worden gemixt, maar daar gaan we in dit artikel verder niet op in.

Het mixen van muziek is het laten overlopen van muziekstukken, op zo'n manier dat het nauwelijks opvalt dat er een overgang plaatsvindt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een pitch-control: een tempo-regelaar. Zo kan het tempo van de twee muziekstukken gelijk gemaakt worden, waardoor het weinig opvalt dat de muziek in elkaar overloopt. Scratchen is het heen en weer bewegen van een vinylplaat, waarna een geluid ontstaat alsof de plaat gekrast wordt. Ook kan de muziek versneld of vertraagd worden in dit programma.

Er zitten een aantal effecten in het programma die kunnen worden toegepast op (een deel van) de muziek. Denk hierbij aan echo, overloop en backspin. Dit zijn dus effecten die de muziek kunnen vervormen of verstoren. Deze effecten hebben bepaalde instellingen die in het programma ook aan te passen zijn. Ook kunnen er samples over de muziek worden gedraaid. Een sample is een fragment van gedigitaliseerde muziek. In het programma kan bijvoorbeeld het sample 'siren' worden toegevoegd. Wanneer deze wordt ingeschakeld zal het geluid van een sirenen door de muziek heenklinken. Het is ook mogelijk om in Virtual DJ zelf een sample op te nemen (door een stuk van muziekstuk op te nemen, met behulp van de rec-knop). Ook zit er een filter op, key, loops en veel meer opties, waarop we in dit artikel verder niet ingaan.

Opnemen

Met de record-optie, kan een mix opgenomen worden. Deze kunnen worden opgeslagen in .MP3 formaat of .WAV formaat. De opnamefunctie kan geactiveerd en gestopt worden, zodat je zelf bepaalt vanaf wanneer je het geluid wilt opnemen.

Extra downloads

Op de website van Virtual DJ zijn extra effecten, skins, controllers, talen en nog meer te downloaden. Dit maakt het programma nog uitgebreider en leuker!

Kortom: Virtual DJ is een uitstekend gratis programma, waarin veel geëxperimenteerd kan worden. Het programma is gratis te downloaden op de website van Virtual DJ. Het is echt de moeite waard om eens uit te proberen. Veel plezier en succes!
© 2011 - 2019 Doorbellrings, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe word ik een deejay?Hoe word ik een deejay?Ze vliegen de hele wereld over, draaien enkele uren voornamelijk andermans muziek en verdienen bakken met geld: deejays.…
Virtual Spinning, op een leuke manier calorieën verbrandenVirtual Spinning, op een leuke manier calorieën verbrandenVirtual spinning is een nieuwe en unieke sensatie op sportgebied. Door te kijken naar een groot videoscherm, waant u zic…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Snooker Spelregels - Effecten met de keuSnooker Spelregels - Effecten met de keuSnooker spelregels: effecten met de keu geven. In het snookerspel kun je de speelbal diverse effecten meegeven tijdens h…
DJ - Van plaatjesdraaier tot best betaalde artiestDJ - Van plaatjesdraaier tot best betaalde artiestDJ is een afkorting voor Diskjockey. In eerste instantie is het de benaming van radiopresentatoren, die plaatjes aan elk…
Bronnen en referenties
  • http://www.virtualdj.com
  • http://www.popschoolmaastricht.nl/college_dj_software.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_DJ

Reageer op het artikel "Gratis muziek mixen met Vitual DJ"

Infoteur: Doorbellrings
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!