InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Hot Potatoes alles behalve hete aardappels (quiz)

Hot Potatoes alles behalve hete aardappels (quiz)

Hot Potatoes alles behalve hete aardappels (quiz) Het gratis software programma Hot Potatoes is echt hot voor wie graag een spelletje speelt. Vooral in het onderwijs wordt het regelmatig gebruikt. U maakt met deze software en ingebouwde modules gemakkelijk interactieve internet oefeningen en kruiswoordraadsels voor Internet maken. Op Internet zijn vele voorbeelden van Hot Potatoes te vinden.

Software Hot Potatoes

Hot Potatoes is ontworpen door het University of Victoria CALL Laboratory Research and Development team. U kunt kiezen uit zes modules, om diverse interactieve internet oefeningen te maken. Hot Potatoes maakt gebruik JavaScript, maar is zo gebruikersvriendelijk dat u zelf geen Java hoeft te kennen. Het volstaat om gegevens zoals teksten, vragen en antwoorden in te voeren, waarna het programma zelf de internetpagina maakt. Alleen als u zelf de pagina geheel wilt kunnen bewerken, is het natuurlijk wel handig om voldoende te weten over HTML en Java. Voor persoonlijk, niet-commercieel of educatief gebruik, is Hot Potatoes gratis.

Zes modules

De zes modules in de software van Hot Potatoes zijn:

JQuiz

De quiz. Deze module geeft meerdere quiz mogelijkheden, waaronder de meerkeuze quiz. Aan de invuller van de quiz kan een specifieke terugkoppeling plus een evaluatie worden gegeven,

JMix

De sorteer oefening. Dit is handig bij het oefenen in het sorteren van klein naar groot, alfabetisch sorteren, zinnen samenstellen, werken met woordgroepen, en zo verder,

JCross

Het kruiswoordpuzzels. Spreekt voor zich.

JMatch

De rangschik oefening. In de linker- en rechterkolom staan woorden of prenten, woordenschat oefeningen of vertalingen. Beide reeksen moeten bij elkaar geplaatst worden en matchen.

JCloze

De invuloefening. Hiermee maakt u invuloefeningen aan. De score wordt automatisch bijgehouden.

The Masher

Voor het samenvoegen van oefeningen. Hiermee kunt u de verschillende soorten oefeningen aan elkaar koppelen.

Twee stappen

Elke module heeft zijn eigen aardappel icoon in het opstart scherm. Als u een dergelijk icoon aan klikt, verschijnt een eenvoudig scherm met de vereiste sjablonen. Bij de quizzen geeft u uw vragen en mogelijke antwoorden aan, en bij de invuloefening waar u de gaten, gaps, wilt hebben. U kunt regelen hoeveel tijd er wordt gegeven om een oefening te maken, afbeeldingen toevoegen en nog meer. Bekijkt u de mogelijkheden zelf eens. Al met al wijst het zichzelf. Tot slot resteren nog twee stappen:
  • Stap1 is het opslaan van het resultaat in HTML. Opslaan kan op de pc of bijvoorbeeld usb-stick, en
  • Stap 2 is het opslaan van de werk module (de invuloefening). Let hierbij op de juiste extensie, anders kunt u later geen wijzigingen meer aanbrengen. Dat is bij JQuiz: .jqz, JMix: .jmx, JCross: .jcw , JMatch: .jmt, en bij JCloze: .jcl.

Systeemvereisten pc

Hot Potatoes draait onder de besturingssystemen van Windows (98 tot en met Windows 10), Mac en Linux. De installer voor Windows bedraagt tussen de 9 en 10 Mb. Denkt u wel aan de installatie van de Nederlandse taal component en een recente versie van Java.

Oefeningen maken

Werkt u in het onderwijs en wilt u eenvoudig invuloefeningen maken, een kruiswoordraadsel, combineeroefening, sorteeroefening of een quiz met korte antwoorden of meerkeuze, dan is hot potatoes zeker wat voor u. Op het internet zijn veel voorgemaakte oefeningen te downloaden voor zowel het hoger als lager onderwijs. Dit voor vele vakken (aardrijkskunde, economie, scheikunde, talen, techniek).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zoeken naar gratis softwareprogramma’sZoeken naar gratis softwareprogramma’sBen je moe van het telkens weer geld uitgeven voor nieuwe software? Dan ben je niet de enige, want software kan duur zij…
Kiezen voor offline of online software?Kiezen voor offline of online software?Software is er in vele soorten en maten, er is voor elk wat wils. Veel softwarebedrijven spelen hier op in, waardoor vee…
Opgepast voor spyware striker proSpyware striker pro is een anti-spyware programma. Dat willen de makers ervan je althans wijsmaken. Lees hier wat je moe…
Plus-HD verwijderenPlus-HD is een pop-up tekst die voor komt in teksten van zoekresultaten van google, andere zoekmachines en websites. Dez…

Reageer op het artikel "Hot Potatoes alles behalve hete aardappels (quiz)"

Reactie

Henny Jellema, 29-01-2008 12:53 #1
Ik vraag mij af wanneer het artikel is geplaatst. Ik zag nergens iets van een datum of zo… Reactie infoteur, 02-02-2018
De laatste datum van update staat rechts bovenin vermeld.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-02-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Onderwijs en software
Reacties: 1
Schrijf mee!