InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programma

Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programma

Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programma Direct Connect DC++ is een open source programma voor Windows om te delen op het web. D++ is gebruiksvriendelijk en zonder reclame. Het is P2P, peer to peer. Zo kun je via internet op zoek naar bestanden die andere gebruikers van het Direct Connect netwerk beschikbaar stellen. KaZaA en Limewire waren vroeger misschien wel de bekendste en omstreden. Minder bekend is DC++, dat ook op Windows Vista werkt.

Direct Connect DC++

DC staat voor Direct Connect protocol dat een ruime historie kent met aan de basis Jonathan Hess en het bedrijf NeoModus. Inmiddels is er van dit P2P protocol een populaire versie geschreven in de programmeertaal C++, DC++ genaamd. DC++ is open source software voor Windows. In DC++ zit een firewall en router ondersteuning.

DC++ als P2P-programma

Er circuleren nogal wat peer to peer, P2P, programma’s op internet. In ons land maakt de stichting BREIN vooral jacht op de P2P-grootgebruiker die het medium misbruikt voor illegale verspreiding van auteursrechtelijk beschermde bestanden. Dit artikel is bestemd en geschreven voor de legale gebruiker.

Waarom DC++

DC++ kent vele voordelen:
  • Het is open-source en daarmee freeware.
  • Het is reclame- en spy-ware vrij.
  • Het zoekt automatisch op het internet.
  • Het werkt ook op Windows Vista.
  • Het is modulair opgebouwd.
  • Het kent zeer uitgebreide zoekmogelijkheden.
  • Er is een ruim aanbod aan uit te wisselen bestanden.
  • Het heeft een automatische configuratie van UPnP routers.
  • Het heeft de MAGNET link ondersteuning.

Direct Connect DC++ en de hubs

DC++ werkt met hubs, servers die ervoor zorgen dat andere gebruikers jouw bestanden kunnen zien en vice versa. Op de hubs zelf staan geen bestanden gestald. Je maakt een directe verbinding met elkaar, buiten de hubs om.

Operators/Moderators Direct Connect

Om het geheel zoveel mogelijk in goede banen te leiden zijn er operators/moderators aangesteld. Deze gebruikers zijn herkenbaar aan het icoontje met een sleutel. Zij zien toe op de regels en kunnen gebruikers waar nodig bannen, wanneer bijvoorbeeld verboden bestanden worden uitgewisseld en op ongeoorloofde wijze wordt gechat. Dat dit toezicht serieus wordt genomen blijkt wel uit het feit dat er speciale hub-bots voor de operators zijn, waar de gewone gebruiker geen zicht op heeft. Bekijk de opgestelde regels goed, dan weet je waar je aan toe bent. Tot slot beantwoorden de operators ook vragen van DC++-gebruikers.

Conclusie Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programma

Direct Connect DC++ is uitstekend P2P-programma en biedt al vele jaren probleemloos een uitstekende kwaliteit. Gratis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Direct Connect DC++, een zeer fraai P2P-programma"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!