InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Fedora, een Linux-besturingssysteem

Fedora, een Linux-besturingssysteem

Fedora 11 is in juni 2009 beschikbaar gekomen. Fedora is een Linux besturingssysteem dat onder de gebruikers natuurlijk bekend is, maar wat voor veel “gewone” consumenten nog onbekend is. In dit artikel vind u daarom meer informatie over Fedora 11 ofwel Leonidas.

Wat is een Fedora Linux-besturingssysteem?

Een besturingssysteem is de software (ofwel het programma) dat een computer nodig heeft om te kunnen werken. Via dat programma kun je andere programma’s gebruiken. Bekende voorbeelden zijn DOS en Windows. Je hebt dus verschillende besturingssystemen waarvan Linux Fedora er ook een is. Fedora is voortgekomen uit het Red Hat project. Red Hat Linux is verder gegaan onder de naam Red Hat Enterprise Linux of kortweg RHEL en richt zich op bedrijven. Het Fedora project richt zich op de consumenten. Het mooie aan het Fedora project is dat er een grote gebruikersgroep is die meehelpt met het verbeteren van het programma.

Op 5 november 2003 kwam de eerste Fedora versie uit onder de naam “Yarrow”. In mei en november 2004 verschenen de opvolgende versies “Tettnang” en “Heidelberg”. In 2005 kwam er slechts één versie uit, namelijk “Stentz” in de maand juni. In 2006, 2007 en 2008 kwamen er wel weer twee versies per jaar uit, namelijk “Bordeaux”, “Zod”, “Moonshine”, “Werewolf”, “Sulphur” en “Cambridge”. Het is ook het streven van het Fedora project dat er iedere half jaar een nieuwe versie uitkomt.

Linux

Linux vindt zijn oorsprong bij Linus Torvald. Hij leerde het Unix besturingssysteem kennen en wilde dit thuis gebruiken. Omdat hij de goede besturingssystemen duur vond, is hij begonnen met het ontwikkelen van zijn eigen besturingssysteem. Linux is de kern van een besturingsprogramma (ook wel kernel genoemd) die er voor zorgt dat de hardware en software samen kunnen werken. Deze Linux is zo ontwikkeld dat het verder aangevuld kan worden met gratis software. In 1991 vond de ontwikkeling van Linux plaats en de in jaren daarna werd het steeds bekender totdat er zelfs een tijdschrift uitkomt in 1994 (Linux Journal Magazine).

Fedora 11 sinds juni 2009 beschikbaar

De nieuwe versie, Fedora 11, heeft de codenaam “Leonidas”. Gepland was dat de release van deze versie op 26 mei 2009 zou plaatsvinden maar dat is zo’n twee weken vertraagd. De vertraging kwam door de hoeveelheid bugs die nog in het systeem zaten. De vernieuwde versie van Fedora heeft een beter softwaremanagement, start sneller op en bevat nieuwe componenten. De geluidsbedieing is uitgebreid met PULSEaudio waarmee het volume van verschillende geluidsbronnen makkelijker in te stellen is en verder ondersteunt Fedora 11 meer soorten videokaarten. Naast ATI kunnen nu ook Intel en Nvidia kaarten gebruikt worden. Met de PackageKit (softwaremanagementtool van Fedora 11) zorgt voor de automatische installatie van lettertypes en mimehandlers. Daarnaast is Fedora ook op beveiligingsgebied verbeterd: programma’s om vingerafdrukken mee te lezen zijn makkelijker te installeren.

Fedora 11 is gratis te verkrijgen via Presto. Voor de update is het niet meer nodig om het gehele pakket te vervangen. Presto zorgt ervoor dat je enkel download wat je nodig hebt om jouw systeem weer helemaal uptodate te hebben.
Gerelateerde artikelen
Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware)Partitioneren met de GParted-Live CD (Freeware)Noodzakelijke veranderingen aan uw NTFS-partitie kunt u nu eindelijk zonder risico maken - met de Live-CD van GParted.

Reageer op het artikel "Fedora, een Linux-besturingssysteem"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!