InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Gratis software kan concurrentie aan

Gratis software kan concurrentie aan

Gratis software kan concurrentie aan Iedereen die een computer koopt krijgt er een bundel programma’s bij. Gratis! Althans dat denk je. In feite betaal je niet alleen voor de computer maar ook een gedeelte voor de programma’s die op de computer in licentie zijn geïnstalleerd. Vaak wil je die programma’s helemaal niet omdat gratis software via open source vaak net zo goed zijn. Besturingssysteem
Neem nu het besturingssysteem Windows Vista. Je bent uitermate tevreden met Windows XP op je oude computer. De cd-roms heb je zelfs nog in een la liggen. Toch ben je gedwongen Vista er bij te nemen. Of wat moet je met de zeer uitgebreide Office-tekstverwerker Word van Microsoft als je af en toe een briefje tikt.

Dure programma’s

Licentiekosten en pure afhankelijkheid van de producent maken de gevestigde orde zoals Microsoft steeds minder populair. De programma’s zijn te duur want de prijs wordt kunstmatig hoog gehouden. Daar komt eindelijk verandering in. Mini-laptops van bijvoorbeeld Asus worden geleverd met het gratis besturingssysteem Linux en de prijs van die computers schiet onmiddellijk met 150 euro omlaag dan wanneer er een besturingssysteem van Windows op staat waarvoor betaald moet worden.

Gratis software

Op dit moment is er genoeg gratis software op het internet te vinden die gratis zijn. Het zijn zogenaamde open-source-pakketten die iedereen kan downloaden. De broncode is niet gesloten met een eigendomsrecht maar voor iedereen toegankelijk zodat het programma alleen maar verbeterd kan worden. En dat gebeurt ook bijna dagelijks. De filosofie is dat je onafhankelijk bent van de leveranciers en met een groot aantal gebruikers een uitstekend programma kunt ontwikkelen. De programma´s zijn niet alleen ontwikkeld voor Windows maar ook Apple en Linux.

Kwaliteit

Je kunt zelf controleren of de software wel doet wat zij belooft omdat de broncode vrij is in te zien. De beoordeling van de kwaliteit vindt plaats door alle betrokkenen bij open source. Vaak zijn dit honderden of zelfs duizenden gebruikers en ontwikkelaars. Bij software met gesloten broncode ben je afhankelijk van de leverancier want die bepaalt wanneer het pakket verbeterd of aangepast moet worden. De kwaliteit loopt daarom altijd achter bij software met het open source-etiket.

Websites

Er zijn een aantal uitstekende websites die uitgebreid informatie verstrekken over de software en waar je de programma’s kunt downloaden. Bevalt een programma niet dan is er geen kind overboord. Je hebt immers niets voor het programma hoeven te betalen.

Gratis Software Site

Actueel en betrouwbaar staat er als subtitel. En dat klopt. Op Gratis Software Site vind je downloads, tips en nieuws om maar een paar rubrieken te noemen die je een eind op weg helpen. De uitleg is kort maar krachtig en je weet snel wat je met een bepaald programma kunt doen. Er is ook een forum waar je je ervaringen met anderen kunt delen.

Gratis downloads overzicht

Je kunt het bijna zo gek niet noemen of er is wel een open sourceprogramma te vinden die aan je eisen voldoet op het gebied van anti-virus, kantoorsoftware, branden en rippen, anti spyware, fotobewerking en bestanden delen. Kijk maar eens onder Downloads en een wereld gaat voor je open.

GratisSoftware.nu biedt buiten de bovengenoemde software gratis games en chatprogramma´s aan. Hier wordt gratis software aangeboden voor website-ontwikkeling. Er is een top-20 met de meest populaire software en FAQ beschikbaar.

Andere uitstekende sites zijn die van Dick Akkerhuis, http://www.akker-huis.nl/downloads.php en de Belgische website Socius.be http://handleiding.socius.be/spip.php?rubrique1. Een startpagina ontbreekt evenmin: http://opensource.startpagina.nl/.

Gratis software doet vandaag de dag beslist niet onder die van duur betaalde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Open Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is veel meer dan tekstverwerking en gratisOpen Office 4 is gratis, apache open office 4.1.6 is eenvoudig te downloaden. Open Office is een uitstekend alternatief…
Microsoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstMicrosoft Virtual PC is uitgekomen: een prima uitkomstEr bestaat ook een zeer krachtige virtuele omgeving voor Windows en het heet Microsoft Virtual PC 2007. Microsoft Virtua…
Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019Knoppix als gratis besturingssysteem in 2019Knoppix 8 is een gratis besturingssysteem. Kies in 2019 voor instant linux live of probeer Knoppix. Het besturingssystee…
Gratis virussen verwijderenGratis virussen verwijderenHier wordt beschreven hoe alle virussen, cookies, overbodige bestanden, ongebruikte programma’s in één klap verwijderd w…
Abiword om gratis je teksten te verwerkenAbiword om gratis je teksten te verwerkenTeksten, songteksten, alles kan met deze gratis tekstverwerker worden samengesteld. Met Abiword kun je gratis alle tekst…
Bronnen en referenties
  • Gratis Software Site

Reageer op het artikel "Gratis software kan concurrentie aan"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: Gratis software
Schrijf mee!