InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Angry Birds, een fenomeen

Angry Birds, een fenomeen

Angry Birds, een fenomeen De bekendste spelletjesapp is Angry Birds. Iedereen die wel eens een spelletje speelt op zijn smartphone of tablet, zal ooit een keertje Angry Birds tegen komen. Er zijn heel veel verschillende versies van dit populaire spel in omloop. Hiernaast is er ook nog het nodige aan merchandise te koop. Wat maakt Angry Birds nu zo populair bij jong en oud? Angry Birds is een platformspelletje ontwikkeld door het Finse bedrijf Rovio Mobile. In het spel schiet je boze vogels af met een katapult. Met behulp van deze boze vogels probeer je constructies van hout of metaal aan het wankelen te krijgen en in te laten storten. Iedere vogel heeft zijn eigen kwaliteiten en beperkingen. Wanneer je een level hebt gehaald, mag je als beloning door naar het volgende level. Het spel is simpel van opzet, maar moeilijk genoeg om je uren bezig te houden.

Er bestaan zowel gratis als betaalde versies van de Angry Birds spelen. De betaalde versies zijn vanzelfsprekend uitgebreider dan de gratis versies. Het eerste Angry Birds spel kwam in december 2009 op de markt en werd al snel een succes. Het succes zit hem deels in het simpele van het spel en zo werd Angry Birds de hedendaagse Pacman.

Angry Birds versies

Er zijn verschillende versies van Angry Birds in omloop zoals:
  • Angry Birds, het eerste spel over deze boze vogels, kwam in 2009 op de markt.
  • Angry Birds Seasons (2010), hierin komen de hoogtepunten uit alle seizoenen voorbij zoals Halloween, Kerstmis, Valentijnsdag en vele andere feesten.
  • Angry Birds Rio speelt zich af in Rio de Janeiro.
  • Angry Birds Magic voor de Nokia
  • Angry Birds Space
  • Angry Birds Friends voor Facebook
  • Angry Birds StarWars (2012) en Angry Bird StarWars II in 2013
  • Angry Birds Trilogie voor de X-box, 3DS en Playstation. Dit is een combinatie van Angry Birds, Angry Birds Rio en Angry Birds Seasons.
  • Angry Birds Go! In samenwerking met Hasbro geproduceerd Angry Birds racespel (herfst 2013).
  • Angry Bird Transformers (2014)
  • Angry Birds Fight (2015)
  • Angry Birds 2 (2015)

Angry Birds animatie

In 2012 werd er door animatiestudio Kombo (die in 2011 Rovio heeft overgenomen) een animatieserie gemaakt, genaamd Angry Birds Toons. In deze animatieserie zijn niet alleen de Angry Birds te zien, maar ook de Bad Piggies. Deze figuren zijn afkomstig van een ander kassucces van Rovio. In 2016 komt de eerst Angry Birds animatiespeelfilm op de markt. Deze wordt geproduceerd door Sony, in opdracht van animatiestudio Kombo.

Angry Birds merchandise

In 2010 kwam de Angry Birds merchandise op gang. Een uitgebreide verzameling van Angry Birds artikelen volgde, zoals:
  • kleding, bestaande uit sokken, sloffen, slippers, t-shirts, truien, ondergoed, stropdassen
  • digitale media randapparatuur zoals hoofdtelefoons, telefoonhoesjes, Ipadhoesjes, memorysticks, p.c. Games, Angry Birds Magic figuren voor de Ipad en speakers
  • speelgoed zoals knuffels, golfballen, hotwheels, frisbees en bouwsetjes
  • en diverse andere dingen zoals tassen, lunchtrommels, zonnebrillen, sleutelhangers en notitieblokken.

In juni 2013 werd een contract afgesloten tussen Hasbro en Rovio, zodat het aanbod van Angry Birds speelgoed is uitgebreid. Sinds dat moment maakt Hasbro Angry Birds spelletjes in fysieke vorm en is er een Angry Birds vorm van Monopoly op de markt gekomen. Ook van Hasbro zijn de Angry Birds telepods waarmee extra mogelijkheden in de apps kunnen worden geopend.

Angry Birds pretpark

Het eerste Angry Birds pretpark werd geopend in Finland, in het plaatsje Tampere. Het Angry Birds thema park maakt onderdeel uit van het Särkänniemi pretpark. Het Angry Birds gedeelte bestaat uit een grote speeltuin, winkeltjes, achtbanen, draaimolens en treinen. Hiernaast heeft het pretpark ook nog een dolfinarium, planetarium, aquarium, uitkijktoren en meerdere achtbanen. Het adres van dit park is Laiturikatu 1 in Tampere (Finland).

In 2013 werd het tweede Angry Birds Activity Park geopend. Dit park is onderdeel van Lightwater Valley in het plaatsje Ripon, in het Verenigd Koninkrijk. Ook hier zijn achtbanen, wildwaterbanen en een grote speeltuin te vinden.

Ook het Thorpe Park in het Verenigd Koninkrijk (Chertsey, graafschap Surrey) heeft een eigen Angry Birdsgedeelte. Hier was voor het eerst een Angry Birds 4D-film te zien met windstoten, rookmachine, waterstralen, bubbels, knipperende lichten en vibrerende en bewegende stoelen.
Gerelateerde artikelen
Angry Birds: De Film, succesvol spel komt met animatiefilmAngry Birds: De Film, succesvol spel komt met animatiefilmDe Angry Birds zijn wereldwijd bekend geraakt door het succesvolle computerspel. 18 mei 2016 komt Angry Birds: De Film u…
Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds is in opkomst! Het spel bestaat al een aantal jaar, maar staat nu ook op nummer vier van de meest gedownload…
Het succes van Angry BirdsHet succes van Angry BirdsHoe kan een spelletje zon groot succes worden in een korte periode? Het spel Angry Birds is al vaker dan een half milja…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Molnar, Pixabay
  • www.rovio.com
  • www.gamer.nl

Reageer op het artikel "Angry Birds, een fenomeen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!