InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Mindmaps op de computer maken met Xmind software

Mindmaps op de computer maken met Xmind software

Mindmaps op de computer maken met Xmind software Mindmappen is een geweldige manier om je leven, je werk of je studie te ordenen. Meestal schetst men de mindmaps op stukken papier. Deze mindmaps raak je echter snel kwijt en ze zijn niet makkelijk te bewerken. Met de Xmind software kan je daarentegen makkelijk overzichtelijke mindmaps maken en ze op je computer opslaan. Deze software is gratis te downloaden en bevat vele handige features.

De Download

De software is te downloaden via www.xmind.net.
De download is simpel en veilig.

De Basis van het Mindmappen

Elke Xmind-mindmap begint met één central topic. Dit is het onderwerp wat centraal staat in de mindmap, bijvoorbeeld: je studie of je inkomsten. Vervolgens kan je subtopics met wolkjes aan het onderwerp vastmaken, bijvoorbeeld de vakken in je studie of verschillende bronnen van inkomsten. Het centrale topic kan meerdere subs hebben en de subs zelf kunnen ook weer eindeloos subtopics hebben. Deze kan je naar eigen voorkeur rangschikken via verschillende opmaak-mogelijkheden. Ook is het mogelijk om subtopics in of uit te klappen. Zo blijft je mindmap overzichtelijk en zie je alleen de subtopics die je op dat moment zelf wilt zien. Als ik bijvoorbeeld meer over het vak 'Engels' wil zien klap ik de subtopics van 'Engels' open.

Als je mindmap geopend is kan je hem bekijken door in- of uit te zoomen en subtopics open te klappen. Ook kan je de map ten alle tijden bewerken tenzij je ervoor kiest een 'read-only' mindmap te exporteren.

Features

Dit ziet er natuurlijk allemaal erg kaal uit en met een standaard opmaak zie je niet snel wat prioriteiten of aandachtspunten zijn. Via Xmind kan je echter door middel van symbolen en afsplitsmogelijkheden je mindmap helemaal persoonlijk aanpassen. Zo kan je per onderwerp de prioriteit aangeven en tonen of een proces al bijna voltooid is of nog helemaal niet. Daarbij is er een mogelijkheid om je eigen symbooltjes in te voeren en zo de mindmap nog persoonlijker te maken.

De opmaak gaat ook heel ver wat betreft kleurtjes en verschillende soorten afsplitsingen. Er zijn mogelijkheden om de thema, de stijl en de overgangen te bewerken. Daarnaast kan je via een Xmind webbrowser direct vanaf je mindmap naar een site toe surfen. Tenslotte kan je notities toevoegen aan ieder subtopic die je in een druk van je muis kan bekijken, als een soort digitale post-its.

Standaard Mindmaps

Wanneer je Xmind opstart kan je een lege mindmap beginnen met slechts een centraal onderwerp. Je kan ook verschillende soorten kant en klare modellen gebruiken voor diverse doelen, hierbij is de opmaak al gemaakt. De diverse standaard mindmaps zijn bijvoorbeeld:
  • Een brainstorm-chart, om snel ideeën uit te typen.
  • Een meeting chart, om een vergadering te organiseren.
  • Een persoonlijke mindmap, als een soort mindmap-agenda.
  • Een reading-journal, om gedachten over een boek te bewaren.

Xmind Pro

Voor 49 dollar per jaar kan je upgraden naar Xmind Pro. Xmind Pro biedt ten opzichte van de normale Xmind onder andere presentatie-mogelijkheden, meer veiligheid, meer export-mogelijkheden en de optie om een eigen thema te creëren. De Xmind Pro is vooral aan te raden voor bedrijven.
© 2012 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.xmind.net

Reageer op het artikel "Mindmaps op de computer maken met Xmind software"

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 15-07-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!