InfoNu.nl > Pc en Internet > Onderhoud > Reinigen: schoonmaken van de computer

Reinigen: schoonmaken van de computer

Reinigen: schoonmaken van de computer Het is met enige regelmaat om uw pc te laten schoonmaken. Dit komt omdat zich in een computer snel veel stof kan verzamelen. Een computer geeft namelijk warmte af en dat trekt stof aan. U kunt er voor kiezen zelf de computer te reinigen, maar er zijn ook bedrijfjes die dat voor u doen. Het is namelijk erg zorgvuldig werk. Soms wil een bedrijf het ook gratis voor u doen. Computers moeten met enige regelmaat gereinigd worden. Dat komt omdat computers makkelijk veel stof aantrekken, zeker omdat ze veel gebruikt worden. Sommige computers staan de hele dag aan en trekken daarmee veel stof aan. Computers geven namelijk warmte af en warmte trekt stof aan. Het stof komt niet alleen op de buitenkant van de computer, maar vindt ook zijn weg naar binnen. Dat kan bijvoorbeeld via het ventilatiesysteem gebeuren. Wanneer het stof eenmaal in de computer zit, dan zal het daar niet zomaar meer uit verdwijnen. In dit geval betekent het: “erin is makkelijker dan eruit”. De ventilatoren trekken namelijk niet alleen frisse lucht aan, maar ook stof. De stof kan op een gegeven moment een deken vormen over de apparatuur heen. Ten eerste kunnen door stof geleiden deeltjes tot kortsluiting vormen. Daarnaast kan de deken van de stof er voor zorgen dat de apparatuur warmer wordt, omdat de warmte zich minder makkelijk een weg naar buiten kan vinden. Onderdelen die warm worden gaan minder lang mee.

Laten schoonmaken van de computer

Tegelijkertijd kan het stof wel vervelende gevolgen hebben voor uw computer. Het hoeft niet meteen schadelijk te zijn, maar kan dat op de lange termijn wel zijn. Het is daarom verstandig om de computer met enige regelmaat schoon te maken. Een goed criteria zou bijvoorbeeld jaarlijks zijn.Als u er verstand van heeft zou u zelf kunnen besluiten om de computer schoon te maken. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar haal altijd eerst de stroom van de computer voordat u begint met schoonmaken. Het is dan wel echt belangrijk dat u weet wat u doet en dat u ook weer weet hoe de computer in elkaar moet worden gezet. Anders zou het zomaar kunnen gebeuren dat de computer niet meer werkt nadat u deze heeft schoongemaakt. Dat wilt u ook niet.

Zelf computer schoonmaken

Deze methode is dus eigenlijk alleen aan te bevelen aan IT'ers of mensen die heel veel verstand van computers hebben. Wanneer u het wel doet kunt u de kap van de computer afhalen. Deze zit meestal met een paar schroeven. Er zijn verschillende manieren om een Personal Computer goed te reinigen. Dit kan door middel van een stoffer. Dat moet dan wel zeer zorgvuldig gebeuren, omdat het er anders toe kan leiden dat er bijvoorbeeld haartjes achter blijven van de stoffer, waardoor de computer nog niet werkt. Ook kunnen er kwetsbare onderdelen van de computer zijn, zoals het moederbord, waar niet te veel mee in aanraking mag worden gekomen. Vervolgens kunt u het oppervlakkige stof weghalen met een kruimeldief of zelfs een stofzuiger. Zet deze dan wel op de laagste stand. De ventilator kunt u het beste met een licht kwastje schoonmaken of een spuitbus met perslucht.

Computer reinigen

Er zijn in meerdere plaatsen welk kleine bedrijfjes die er in gespecialiseerd zijn om uw PC schoon te maken. Het is heel simpel. U brengt de computer na hun toe en spreekt af wat er precies aan moet gebeuren. Na een paar dagen kunt u de computer weer ophalen en deze is voor een hele tijd weer schoon. Zo’n bedrijf schroeft de computer open en reinigt elk deel, zoals de ventilator, de elektronische kaarten, diskettedrives en het moederbord, apart. Deze onderdelen worden vervolgens teruggeplaatst en vervolgens wordt getest of de computer weer werkt. Het kan de levensduur van toestellen soms met jaren verlengen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Reinigen: schoonmaken van de computer"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Onderhoud
Schrijf mee!