E-mailadres met eigen domeinnaam
Vrijwel iedereen heeft een e-mailadres bij de eigen internetprovider of gratis diensten als Gmail, Yahoo of Live. Dat kan een stuk persoonlijker door een e-mailadres te hebben met een eigen domeinnaam, dus in de vorm: jouwnaam@jouwdomeinnaam.nl of jouwnaam@jouwdomeinnaam.com. Dit hoeft echt niet veel te kosten en afhankelijk van de extensie(.nl, .tk, .com, .net, etc.) kan het zelfs gratis.
Om je mail via een e-mailadres met je eigen domeinnaam te laten verlopen heb je een aantal dingen nodig. Allereerst zul je een domeinnaam moeten aanvragen, vervolgens moet je ergens een mailbox aanmaken. Eventueel moet je dan nog een mailclient hebben om je e-mail in te ontvangen en te lezen, een andere optie is om dit via webmail te doen.
Een domeinnaam aanvragen
Afhankelijk van het type domeinnaam dat je wilt aanvragen zitten hier kosten aan verbonden. Deze kosten lopen uiteen van enkele euro's per jaar voor een .nl of .be domein tot enkele tientallen euro's per jaar voor andere extensies (bv: .nu). Het loont dus ook de moeite om bij verschillende domeinregistrars(het bedrijf die de registratie voor je verzorgt) te vergelijken. Daarnaast bestaat er nog de mogelijkheid om een gratis domein te registreren met de extensie .tk. Vanaf 15 juli 2013 zal ook Mali gratis domeinnamen weg gaan geven met de extensie .ml, al verwacht ik dat dat enige verwarring zou kunnen opleveren met onze .nl extensie.
Een mailbox aanmaken
Voor het aanmaken van een mailbox zijn er 3 opties: een hostingprovider, een eigen mailserver of een mailbox bij één van de twee softwaregiganten(Microsoft of Google). Het opzetten van een eigen mailserver zal ik hier buiten beschouwing laten, omdat dat de meest ingewikkelde optie is en dus voor de gemiddelde gebruiker niet zo interessant is.
Een van de dingen om rekening mee te houden als je een mailbox aanmaakt is welke protocollen beschikbaar zijn. Dit geldt overigens alleen als je van plan bent een lokale mailclient zoals Microsoft Outlook, Thunderburd, Apple Mail e.d. te gebruiken.
De twee belangrijkste zijn POP3 en IMAP, waarvan de eerste de oudste is en als vanzelfsprekend ook de minste mogelijkheden biedt. Het enige wat POP3 eigenlijk doet is het ophalen van de mail van de server en in de client weergeven, waarbij al dan niet de mail direct van de server wordt verwijderd. IMAP gaat een stapje verder en neemt de mapstructuur van de server over. Daarnaast worden wijzigingen die op de server of de client worden gemaakt in beide richtingen gesynchroniseerd. Dat wil zeggen dat als je een e-mail verwijdert of leest, die zowel op de server als in de client wordt verwijderd of als gelezen wordt gemarkeerd.
Hostingprovider
Als je al een website hebt, kun je bij je hostingprovider vaak ook een aantal mailboxen krijgen voor je eigen domeinnaam. Dit zit dan inbegrepen in de prijs van de webhosting. Het nadeel hiervan is wel dat de mailboxen vaak een beperkte grootte hebben en het dus niet mogelijk is alle mail op de server te bewaren. Daarnaast bieden hostingproviders vaak slechts ondersteuning voor het POP3-protocol en niet voor het IMAP-protocol.
Google Apps for Business
Voorheen was het altijd mogelijk gratis een klein aantal e-mailadressen per domeinnaam aan te maken via Google. Tegenwoordig wordt er door Google €4 per e-mailadres gerekend. Daarentegen biedt Google wel veel opslagruimte voor je e-mails en zijn de mogelijkheden van de webinterface erg uitgebreid. Bovendien biedt Google ondersteuning voor het IMAP-protocol.
Windows Live Custom Domains
Een andere grote speler op de markt voor gratis e-mailadressen is Microsoft, die met hun dienst Outlook.com gratis e-mailadressen voor je eigen domeinnaam aanbieden. De meeste mensen weten hier niet vanaf, omdat de optie behoorlijk goed verstopt zit. Het is wel nodig om een Microsoft account te hebben, maar dat is gratis aan te maken op de site. Er kleeft wel een klein nadeeltje aan, namelijk Microsoft biedt alleen ondersteuning voor POP3 en hun eigen Exchange ActiveSync, met dezelfde voordelen als IMAP.
Stappenplan
- Ga naar 'Microsoft Custom Domains Admin Center' en log in met je Microsoft account.
- Klik op 'Aan de slag' en geef in het volgende scherm je domeinnaam op en zorg ervoor dat 'Outlook.com instellen voor je domein' is aangevinkt.
- Neem de Captcha over, lees de voorwaarden en ga hier mee akkoord.
- Maak een MX-record aan bij de domeinregistrar. Neem hiertoe de gegevens van Microsoft over en raadpleeg de helpbestanden van de registrar, dit proces verschilt namelijk per registrar.
- Vervolgens klik je onder het kopje 'Ledenaccounts' op 'Toevoegen'.
- Vul de gevraagde gegevens in. De accountnaam is het gedeelte voor @jouwdomeinnaam.nl. Als je een account voor jezelf aanmaakt, zorg dan dat het vinkje bij 'Wachtwoord moet bij eerste keer aanmelden worden gewijzigd' uit is.
Mailclients
Je kunt dit account nu gebruiken via webmail van Microsoft via Outlook.com. Daarnaast biedt Outlook 2013 standaard ondersteuning om direct via Exchange ActiveSync mail te ontvangen. Daarnaast kunnen Outlook 2010 en 2007 gebruikt worden met de Outlook Hotmail connector. Bovendien hebben Android en iOS ondersteuning voor Exchange ActiveSync. Tot op heden is er echter nog geen Exchange ActiveSync client voor Mac OS X beschikbaar.