InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Bits of Bytes, wat houdt het in?

Bits of Bytes, wat houdt het in?

Bits of Bytes, wat houdt het in? Een computer slaat gegevens op en verwerkt deze door middel van elektrische, magnetischeof optische signalen. Er zijn twee soorten 1 en 0. Na mate er meer enen of nullen achter elkaar worden geplaatst kunnen er meer combinaties worden gemaakt.

Bite

Gegevens van computers worden opgeslagen en verwerkt door middel van elektrische, magnetische en optische signalen. Er zijn twee mogelijk toestanden:
  • Positief/negatief spanning
  • Hoge/lage spanning
  • Aan/uit

Ze worden aangeduid met 1 of 0, getallen die maar twee dingen kunnen waarnemen worden binaire getallen genoemd.

  • Een bit kun je niet veel mee heb je alleen 0 en 1
  • Twee bits kun je al 4 combinaties maken
  • Drie bits kun je 8 combinaties maken
  • Dit aantal verdubbelt elke keer als er een bit bij komt.

Byte

Acht bits is een byte. Met een byte kunnen er 256 combinaties worden gevormd. De computer verwerkt deze gegevens, de bites worden voor alle verwerkingen verwerkt.

Kilobytes en meer:

Het interne en externe geheugen van een computer kan miljoenen bytes vastleggen, hierdoor zijn er verschillende namen:
  • 1 kb (kilo byte): 1000 bytes
  • 1 mb(mega byte): 1 miljoen byte
  • 1 gb(giga byte): 1 miljard byte
  • 1 tb(terabyte): 1 biljoen byte

ASCII-code

Dit is gebaseerd op het morsealfabet, hier wordt gesproken van korte en lage piepjes, streepjes of teken. Om een computer dit te laten lezen zijn er afspraken gemaakt. Dit heeft de ASCII-code. Dit geeft aan dat dit de standaard taal is van informatie doorgeven. In zon code bestaat uit 8 bite.

Unicode

Dit is ook een codering, deze is ontstaan doordat sommige talen meer tekens hebben dan 256. Alleen computers begrijpen de Unicode niet.
© 2011 - 2018 Nokkos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bits of Bytes, wat houdt het in?"

Infoteur: Nokkos
Laatste update: 04-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!