InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Extern geheugen

Extern geheugen

Extern geheugen wordt gebruikt om gegevens op te slaan. Maar welke soorten extern geheugen heb je en waar worden ze voor gebruikt? Extern geheugen staat voor gegevens opslaan. Je moet hiermee twee dingen meewegen, de snelheid en de capaciteit.
  • Opslagcapaciteit: Geeft aan hoeveel gegevens er kunnen worden opgeslagen. Dit wordt gemeten in bytes.
  • Snelheid: Is belangrijk hoe snel het gegevens inleest of wegschrijft.

De gegevens kunnen op verschillende manieren worden vastgelegd:
  • Magnetisch
  • Optische
  • Elektrische lading

Magnetische gegevensdragers:

Dit zijn gegevensdragers die door middel van magnetische materiaal informatie vast leggen.

Harde schijf:

Elke pc heeft wel een harde schijf, hierop staan alle gegevens waarmee op een computer gewerkt wordt. Een harde schijf bestaat uit magneetschijven, deze liggen op elkaar. Een schijf wordt een platter genoemd en is ingedeeld in sporen en sectoren. Harde schijven zijn meestal gegevensdragers, deze is het snelst van allemaal.

Tape:

Tape is de oudste gegevensdrager. Tapes worden gebruikt om back-ups te maken, op een tape kunnen gigabytes worden opgeslagen. Een nadeel is dat de gegevens niet snel terug zijn te vinden.

Diskette:

Een magnetisch schijfje die rond draait, hierdoor kun je gegevens aflezen. De grote nadelen zijn dat er niet veel is op te slaan, erg traag met aflezen en slijt snel af.

Jaz en Zip-disk:

Een Zip- disk lijkt op een gewone diskette maar kan alleen meer opslaan 100 tot 250 mb. Een Jaz-disk lijkt ook veel op een diskette maar kan 1 of 2 gb opslaan en 8 mb per seconde afdragen

Optische gegevensdragers

Door middel van lasers wordt de informatie afgelezen en de informatie word er ook door een laser opgezet.

Cd-rom:

Heeft een capaciteit van 740 MB en het nadeel is dat je de gegevens niet kunt veranderen. Je hebt twee verschillende cdís cd-r en cd-rw. De eerste kan maar een keer gegevens op worden bewaren. Met een cd-brander kun je de informatie erop zetten. Cd-rw kunnen meerdere keren worden beschreven.

DVD

Een DVD is de opvolger van de cd-rom. Het enige verschil is dat er meer op kan worden opgeslagen. Dvd- en dvd+ kunnen op elke DVD speler worden afgespeeld. DVD-ram kan meer informatie worden opgeslagen een ander voorbeeld is een blu-ray deze werken met blauwe laser in plaats van rode laser.

Flash geheugens

Dit soort geheugen is herschrijfbaar. De informatie wordt opgeslagen tussen twee transistors daar tussen een oxidelaagje. De informatie wordt door een stroomschokje erop geschreven. Soorten van flashgeheugen:
  • Foto- en film cameraís
  • MP3 spelers
  • USB-stick
Het nadeel is zeer traag is vergeleken met een harde schijf
© 2011 - 2019 Nokkos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende typen systeemgeheugenWat is intern geheugen en wat doet het? zijn de laatste tijd steeds meer verschillende typen geheugen op de markt gekome…
Het werkgeheugen (RAM) van uw computerHet werkgeheugen (RAM) van uw computerEen eenvoudige uitleg over het werkgeheugen (RAM) van de computer. Het werkgeheugen is een plaats waar de gegevens snel…
Hardware (apparatuur)Hardware (apparatuur)Hardware, wat is nou hardware? Het begrip hardware is eigenlijk niet zo moeilijk, alle soorten apparatuur die een rol sp…
Hoe de beste digitale camera uit te zoekenHoe de beste digitale camera uit te zoekenHet lijkt er op dat er elke maand, zo niet elke week, fabrikanten met nieuwe digitale cameraís uitkomen om potentiële ni…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Extern geheugen"

Infoteur: Nokkos
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!