InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Moet ik een nieuwe tablet of een nieuwe laptop kopen?

Moet ik een nieuwe tablet of een nieuwe laptop kopen?

Moet ik een nieuwe tablet of een nieuwe laptop kopen? Laptops en tablets lijken steeds meer op elkaar. Voor veel mensen is het zeer moeilijk geworden om nog een keuze tussen beiden te maken. Toch zijn er nog enkele duidelijke verschillen tussen laptops en tablets zodat ze nog steeds een eigen rol vervullen. Wanneer je de voordelen en nadelen van elk van deze twee naast elkaar legt, zal je al snel tot de juiste keuze kunnen komen en een miskoop voorkomen. Met de steeds verbeterende technieken lijken tablets en laptops steeds meer op elkaar. Laptops worden steeds vaker voorzien van een touchscreen en tablets worden steeds meer gebruikt voor taken waar we eerder laptops/computers voor gebruikten zoals skypen of series kijken. Voor veel mensen is een tablet anno 2019 gewoon een laptop zonder toetsenbord geworden. Om deze reden is het voor veel mensen moeilijk geworden om te kiezen tussen een laptop of een tablet. Toch zijn er enkele zeer belangrijke verschillen tussen beiden, die je moet afwegen tegenover elkaar alvorens voor één van de twee te kiezen.

Een laptop is vaak krachtiger dan een tablet / Bron: Free Photos, PixabayEen laptop is vaak krachtiger dan een tablet / Bron: Free Photos, Pixabay

Laptop

Een laptop is reeds lang op de markt en is het nauwste verwant met de bestaande desktops. Qua besturingssystemen, functionaliteiten en gebruik zijn ze zeer sterk gelijkend, met dat verschil dat een laptop draagbaar is en een desktop dus niet.

Voordelen van een laptop tegenover een tablet

  • Betere prestaties (toch de duurdere modellen)
  • Toetsenbord reeds aanwezig
  • Eenvoudig aansluiten dvd-speler, printer en andere hardware door (meerdere) usb-poorten
  • Meer opslag (van bijvoorbeeld films of afbeeldingen) mogelijk

Nadelen van een laptop tegenover een tablet

  • Zwaarder
  • (Vaak) duurder
  • Minder energiezuinig
  • Minder accu-autonomie

Wanneer een laptop kopen?

Wil je meer doen dan louter internetten; bijvoorbeeld schooltaken maken, schrijven, foto's/filmpjes bewerken of zwaardere videospelletjes spelen? Dan is het aan te raden om een laptop aan te kopen. Bovendien heeft een laptop usb-poorten waardoor je er eenvoudig randapparatuur op kan aansluiten zoals een muis, dvd-speler of andere hardware. Wil je toch een laptop, maar wil je er evenveel voor betalen als een tablet? Eventueel kan je dan eenbudgetlaptop overwegen die zich qua prijs kan meten met veel tablets.

Een tablet is vaak kleiner en handiger dan een laptop / Bron: FirmBee, PixabayEen tablet is vaak kleiner en handiger dan een laptop / Bron: FirmBee, Pixabay

Tablet

Een tablet lijkt qua gebruik, functionaliteit en besturingssysteem meer op een smartphone. Een tablet kan dus gezien worden als een groot uitgevallen smartphone, met dat verschil dat ze krachtiger en groter is en dat je er meestal niet mee kan bellen.

Voordelen van een tablet tegenover een laptop

  • Zeer licht
  • (Vaak) goedkoper
  • Handiger in gebruik
  • Zuiniger en langere accuduur

Nadelen van een tablet tegenover een laptop

  • Relatief kwetsbaar
  • Kleiner
  • Beperkt aantal toegangspoorten (vaak geen usb)
  • Lagere prestaties
  • Toetsenbord, tabletpen of andere randapparatuur en hoesjes moeten extra aangekocht worden

Wanneer een tablet kopen?

Wanneer je louter wat wil internetten, de digitale krant lezen of filmpjes (streaming) kijken is een tablet ideaal. Ook bankverrichtingen of chatten kan eenvoudig gebeuren met een tablet. Het aanschaffen van een laptop is overbodig voor deze taken.

Conclusie

Voor de keuze tussen een tablet en een laptop kan je volgende regel hanteren; wil je het nieuwe toestel enkel gebruiken voor dezelfde taken die je ook met een smartphone uitvoert (met uitzondering van het bellen) en verkies je een licht en handig toestel? Dan kan je gerust een tablet kopen. Wil je er meer mee doen zoals tekstverwerken, foto's/filmpjes bewerken of zwaardere games spelen? Ga dan voor een laptop. Zitten je noden ergens tussen beiden in? Dan kan je nog steeds kiezen voor een hele lichte laptop of een heel krachtige tablet.
© 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Computer kopen: desktop of laptop?Computer kopen: desktop of laptop?De technologie van tegenwoordig schiet omhoog. De computers worden steeds beter, kleiner en de oude steeds goedkoper. Je…
Welke soorten laptops zijn er op de markt?Welke soorten laptops zijn er op de markt?Het zoeken naar een laptop is voor velen een hele uitdaging. Er is een gigantisch aanbod: er zijn veel verschillende spe…
Laptop versus PCEen PC is goedkoper en presteert beter. Waarom zou je dus ooit een laptop willen? Voor reizende werklieden geldt dat ze…
De Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN maakt mobiel internetten eenvoudig. Dit is een duidelijke stap voorwaarts. Het is eenvoudig met laptop…
Computer kopen - Waar moet je op letten?De computer is inmiddels ondenkbaar in de Nederlandse samenleving, de gemiddelde Nederlander besteedt brengt dan ook elk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fancycrave1, Pixabay
  • Consumentenbond, https://www.consumentenbond.nl/tablet/tablet-of-laptop, bezocht op 13-04-2019
  • Martijn Chel https://www.tabletsmagazine.nl/2015/04/een-tablet-of-een-laptop-kopen-wat-is-de-beste-keuze/, bezocht op 13-04-2019
  • Jon Fingas, https://www.engadget.com/2018/04/30/how-to-buy-a-windows-tablet-keyboard-as-laptop-replacement/, bezocht op 13-04-2019
  • Afbeelding bron 1: Free Photos, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: FirmBee, Pixabay

Reageer op het artikel "Moet ik een nieuwe tablet of een nieuwe laptop kopen?"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 16-04-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!