InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Tablet: handzame lichte computer met aanraakscherm

Tablet: handzame lichte computer met aanraakscherm

Tablet: handzame lichte computer met aanraakscherm Ooit was er een tijd dat een computer bijna huizenhoog was en zeker niet vervoerbaar. Later kwamen er exemplaren die nog steeds vele kilo’s wogen en waarbij een beeldscherm hoorde dat eveneens erg zwaar was. Nog niet zo heel lang geleden werden computers alsmaar lichter en kwamen de eerste echt draagbare op de markt als zogenaamde laptop. Maar de ontwikkelingen stonden niet stil met gevolg dat een nog kleinere computer werd ontwikkeld onder de naam tablet.

Tablet als klein rechthoekig plat apparaat

Een tablet is een zeer handzame en lichte mobiele computer ook wel tabletcomputer genoemd. Het handzame zit hem in de combinatie van computerhardware, beeldscherm (aanraakscherm) en batterij in een betrekkelijk klein, rechthoekig en plat apparaat. Het aanraakscherm is voor de gebruikers het grootste pluspunt. De schermgrootte varieert diagonaal gemeten in de regel van zeven tot twaalf inch wat overeenkomt met ongeveer achttien tot dertig centimeter. Er bestaan echter ook kleinere modellen die het midden houden tussen een smartphone en tablet. Het gewicht van tablets varieert van ongeveer driehonderd tot vijftienhonderd gram.

Scherm reageert op vingeraanraking

Hoewel voorheen al tablets op de markt kwamen werd de tablet pas echt populair bij het verschijnen van de iPad van Apple in 2010. Hoofdkenmerk van een tablet is het aanraakscherm waarmee alles wordt bediend zoals dat bij een pc met de muis gebeurt. Aanvankelijk werden tablets geleverd met een styluspen om opdrachten via het scherm te geven maar later werd het gebruikelijk om dat door middel van de vingers te doen. Doordat gebruikgemaakt wordt van een capacitief scherm is slechts een lichte aanraking met een vinger al voldoende.

Werking capacitief scherm

Bij een capacitief scherm staat er een lichte elektrische lading op het scherm. Door de aanraking lekt er elektriciteit omdat het menselijk lichaam de lading geleidt. Dat lekken wordt geregistreerd door de software zoals een vingerklik op de muis van een pc. De benodigde hardware zoals processor en werkgeheugen bevinden zich allen op één printplaat waardoor ruimte wordt gewonnen. Nadeel van deze compacte bouw is dat er nauwelijks onderdelen kunnen worden vervangen.

Weinig aansluitpoorten maar draadloze werking

Doordat een tablet zo dun wordt uitgevoerd is er amper ruimte voor aansluitpoorten en beschikt het apparaat daarom alleen over voorzieningen voor draadloze verbindingen en hooguit een usb-poort en aansluiting voor een hoofdtelefoon. Soms zijn er mogelijkheden voor een kaartlezer en micro-SD kaartje. Overigens is de werktijd met een volledig opgeladen batterij twee tot zes uur.

Drie besturingssystemen

Er bestaan drie besturingssystemen voor tablets namelijk iOS van Apple, Android van Google en Windows 8.1/RT van Microsoft. Het systeem van Apple kan alleen toegepast worden op tablets van het merk Apple zelf maar is zeer populair waardoor de firma een groot marktaandeel heeft weten te veroveren. Android van Google is eveneens een zeer gewild systeem en kan wél door andere fabrikanten van tablets worden gebruikt. Het is ook een gangbaar systeem voor goedkopere tablets. Windows 8.1 heeft als groot voordeel dat ook oudere programma’s van Windows op dit systeem werken.

Hybride modellen

Naast het standaardmodel tablet zijn ook afgeleide modellen verkrijgbaar. Zo bestaan er modellen die een soort hybride (kruising) zijn tussen een laptop en een tablet. Bij die modellen wordt getracht de voordelen van een laptop te combineren met de voordelen van een tablet. Dit gebeurt op verschillende manieren.

Omklappen

Zo is er een model waarbij het scherm driehonderdzestig graden kan omklappen. Op die manier kan het apparaat met het toetsenbord omlaag dienst doen als tablet terwijl het op de niet omgeklapte stand een laptop is.

Opklappen

Een andere mogelijkheid biedt een model waarbij door middel van een speciaal scharnier het scherm opklapt boven het toetsenbord.

Loskoppelen

Een derde hybride model is dat waarbij het toetsenbord losgekoppeld kan worden.

Soms zijn hybride apparaten groter dan normale tablets en kunnen ze daardoor over meer aansluitpoorten beschikken. Ook komt het voor dat dergelijke apparaten een krachtiger processor hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkope tablet 7" Protab 2De Protab 2 is een goedkope tablet die erg veel mogelijkheden heeft. Het systeem draait op Android 2.3 en het apparaat b…
Laptop of tablet-pc?In 2010 heeft de tablet zijn intrede gedaan voor het grote publiek. Onder aanvoering van Apple hebben ook andere merken…
Smartphones en TabletsSmartphones en TabletsTegenwoordig wordt er voor de term mobiele telefoon ook wel het woord smartphone gebruikt. Dit is een mobieltje met uitg…
Een tablet, een spelcomputer of toch een E-reader?Een tablet, een spelcomputer of toch een E-reader?Computers en games zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Door de komst van de tablet is het nu goedko…
Goedkope tablet: Yarvik GoTab Gravity 8 inch (TAB360) tabletDe Yarvik GoTab Gravity 8 inch tablet is een van de goedkope tablets van het merk Yarvik. Dit is Yarviks eerste 8 inch t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Niekverlaan, Pixabay
  • http://www.kieskeurig.nl/tablet/informatie
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabletcomputer
  • http://www.tabletguide.nl/17405/wat-is-een-capacitive-touchscreen-tablet-woordenboek/

Reageer op het artikel "Tablet: handzame lichte computer met aanraakscherm"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 23-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!