InfoNu.nl > Pc en Internet > Download > Downloaden: het programma Azureus-Vuze

Downloaden: het programma Azureus-Vuze

Downloaden: het programma Azureus-Vuze Azureus-Vuze is een downloadprogramma om torrents te downloaden. Het programma is zowel bekend onder haar oude naam Azureus, als onder haar nieuwe naam Vuze. Het is één van de meer populaire programma's om onder andere films en games te downloaden. In sommige gevallen is dat wel illegaal. Onder andere Stichting Brein probeert het illegaal downloaden van films tegen te gaan.
Vuze is een BitTorrent-cliënt. Het programma was voorheen bekend onder de naam Azureus. Het programma is geschreven met Java en kan gebruikt worden om torrent te downloaden. Vuze wordt ondersteunt door Windows, Mac OS X en Linux. Het programma werd in juni 2003 op de markt gebracht en is intussen uitgegroeid tot één van de meest gebruikte programma's om torrents mee te downloaden. Vuze is vooral populair geworden vanwege haar gebruikersvriendelijkheid en de downloadsnelheid. Het programma is vrij gegeven onder de GNU General Public License. Dit betekent dat er geen copyright op zit en dat de software door iedereen vrij gebruikt mag worden. Wel zijn er bepaalde functies waar beperkingen voor zijn. Hiertoe kan de gebruiker alleen toegang krijgen door wel geld te betalen.

Logo Azureus

Een blauwe giftige kikker met de Latijnse naam Dendrobates azureus werd gebruikt als logo. Daar komt ook de naam Azureus vandaan. De naam Azureus komt hier dus ook vandaan. Dit werd gebruikt als codenaam voor het verdere project. De naam werd bedacht door Tyler Pitchford, één van de makers van het programma. In 2006 werd de naam omgedoopt tot Vuze. Er werd ook een vrije versie gelanceerd onder nummer 3.0. In het begin was er enige verwarring rondom de nieuwe naam, omdat er tegelijkertijd ook nog een Azureus versie 2.5 verscheen. Vanaf 16 juni 2008 stopte het team met het uitbrengen van programma's onder de naam Azureus.

Wat te downloaden met Azureus-Vuze

Er zijn een aantal klassieke Azuseus-Vuze-eigenschappen. Met het programma's is het mogelijk om torrents voor films, softwareprogramma's, muziek en game te downloaden. In de configuratie kan de gebruiker zien welke bestanden worden gedownload, welk percentage is gedownload, van wie er wordt gedownload en met wat voor snelheid. Ook is te zien van welke poort en IP-adres er wordt gedownload en hoelang de geschatte tijd is dat dit nog duurt. Via Vuze kunnen meerdere bestanden tegelijkertijd worden gedownload.

Specifieke functies Azureus-Vuze

Er zijn ook een aantal functies die specifiek beschikbaar zijn voor Vuze en die veel andere download-programma's niet hebben. Zo is het mogelijk om torrents te ontvangen en delen met vrienden, te chatten met vrienden en uitgebreid commentaar en beoordelingen te geven op de kwaliteit van de verschillende torrents.

Illegaal downloaden

Er is uiteraard ook kritiek op Azureus-Vuze. Dit soort programma's worden onder andere gebruikt om ook illegaal bestanden te downloaden, omdat het zogeheten peer-to-peer-netwerken zijn. Dit betekent dat de gebruiker direct zijn bestanden downloadt van een andere gebruiker. In onder andere Frankrijk heeft Azureus-Vuze ook te maken gehad met rechtszaken. Deze zijn voor enkele miljoenen euro's geschikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Downloaden: het programma Azureus-Vuze"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 31-12-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Download
Schrijf mee!