InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Database voor je boeken maken

Database voor je boeken maken

Database voor je boeken maken Heb je een flinke collectie boeken? Dan zul je vast wel weten dat het soms erg lastig is om nieuwe boeken te kopen. Heb je dat ene boek nou wel of niet? Een database voor je boeken maken kan dan raadzaam zijn. Hoe maak je een database voor je boeken zodat je precies kunt zien wat er in jouw collectie staat?

Waarom een database voor je boeken maken?

Er zijn verschillende redenen om een database voor je boeken te maken. Zo kun je een database maken, omdat je niet meer goed weet welke boeken je hebt. Er zijn veel auteurs en sommige hebben bergen boeken geschreven, met een database kun je precies zien wat je al hebt en wat er nog ontbreekt. Ook anderen kunnen zien welke boeken je hebt en zo makkelijker iets voor je kopen. Ook kan een database handig zijn voor de verzekering, wanneer er bijvoorbeeld brand uitbreekt.

Een database in Excel maken

In Excel kun je heel gemakkelijk een database maken. Je kunt dan zelf aangeven wat je wilt invoeren. Denk aan auteur, titel van het boek, serietitel, ISBN, uitgever en andere belangrijke dingen die je wilt vermelden. Je kunt de lijst sorteren op alfabet en hierdoor heb je een handig overzicht van de boeken die je hebt.

Software voor boeken

Er zijn allerlei programma’s te verkrijgen waarmee je boeken kunt invoeren. Enkele voorbeelden:
  • Home libary
  • All My books
  • CodeAero

Dit soort software kun je downloaden en vaak gratis uitproberen. Als het bevalt, kun je het volledige programma kopen en gebruiken. De programma’s zijn wel zeer uitgebreid en bevatten meerdere functies voor je boeken. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van omslagen, uitgevers, ISBN of het aantal pagina’s. Let wel altijd heel erg goed op voor virussen. Zorg dus dat je een goede virusscanner hebt voordat je software gaat downloaden, want helaas zijn niet alle programma’s even betrouwbaar.

Een database online bijhouden

Je kunt ook een database voor je boeken maken op het internet. Dit heeft veel voordelen: je kunt het met iedereen delen en ook is het beschermd tegen brandschade in huis. Er zijn verschillende websites waarop je boekencollecties kunt toevoegen. Een hele bekende is bijvoorbeeld Libarything.nl. Op deze site kun je aangeven welke boeken je hebt, welke boeken zijn uitgeleend, maar kun je ook aangeven wat je van een boek vond, door middel van een recensie. Ook kun je zien wat andere mensen goede boeken vonden en zo je wenslijst verder uitbreiden. Er zijn veel meer van dit soort websites en je hebt ze zowel in het Nederlands als in het Engels. Een risico met zo’n site kan wel zijn dat niet alle boeken in het systeem staan. Vaak kun je hier dan wel een melding van maken, zodat boeken alsnog worden toegevoegd. De meeste websites zijn gratis, maar bieden wel dezelfde functies als de software die eerder in dit artikel is genoemd.

Online een database voor boeken bijhouden kan ook simpeler, bijvoorbeeld via Google Docs. Dit lijkt een beetje op Excel en kan vanaf elke pc worden geopend, mits je toegang hebt tot het bestand met jouw account. Een voordeel is dat Google Docs gratis te gebruiken is. Ook kun je de bestanden delen met andere mensen. Ook kun je kiezen voor boekensites, zoals Goodreads en Hebban.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Database voor je boeken maken"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!