InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Twitter taal voor dummies

Twitter taal voor dummies

Twitter taal voor dummies Met de toename van communicatie via chat, sms en de social media, is er ook een nieuwe communicatietaal ontstaan. De bedoeling van deze nieuwe taal is om zoveel mogelijk te zeggen met zo weinig mogelijk woorden of letters. Zo ook bij het gebruik van Twitter.

Algemeen gebruikte afkortingen

Bij het merendeel van chat en sms programma's en applicaties wordt er gebruik gemaakt van afkortingen, dit omdat de ruimte en het aantal gebruikte tekst per bericht kort is. Maar voor iemand die deze afkortingen voor het eerst ziet kan een bericht dan overkomen als een geheimtaal waar geen woord of letter van begrepen wordt. Ook zijn de meeste afkortingen afgeleid van de engelse taal. Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende algemeen gebruikte afkortingen:

  • W8 = Wacht (bestaat uit W en acht, zowel te gebruiken in NL en ENG)
  • BRB ( In plaats van Be Right Back) = Ben zo terug
  • FF ( in plaats van effe of even) = Even, wordt ook vaak in combinatie gebruikt: FF W8en = Even wachten
  • CU (in plaats van See you) = Ik zie je (als afscheidsgroet)
  • LOL = Laugh Out Loudly en wordt gebruikt om te zetten dat je iets heel grappig vindt.

Twitter begrippen

Op Twitter heeft elk bericht maar 140 tekens. Hier worden dus ook afkortingen gebruikt. Maar voor de gebruikers is het ook belangrijk om enkele begrippen te leren kennen die op Twitter vaak gebruikt worden:

Tweep

De gebruiker van Twitter wordt een tweep of ook wel twitteraar genoemd.

#

Dit is de kortste afkorting die binnen Twitter wordt gebruikt. Het #-teken wordt in combinatie gebruikt met een woord om te refereren aan een bepaalde gebeurtenis of persoon.

Hashtag

Een hashtag is de combinatie zoals hierboven genoemd, de combinatie tussen het #-teken en een ander woord. Een hashtag is een kenmerk dat je bij je bericht voegt zodat je bericht door bepaalde mensen snel gevonden kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde hashtag voor een evenement of festival. Als voorbeeld zou je kunnen noemen " #Infonu". Dit betekent dat je bericht betrekking heeft op Infonu. Zo kunnen mensen die hier op willen reageren of ook zoeken naar berichten voor Infonu gaan zoeken op #Infonu.

RT

De afkorting RT staat voor "Retweet". Deze afkorting komt in je bericht (Tweet) te staan als je een bericht van een ander doorstuurt in je eigen netwerk. Denk hierbij aan de afkorting "FW" die gebruikt wordt in email berichten die je aan iemand doorstuurt.

Reply

Dit komt in je bericht te staan als je op een bericht van iemand anders reageert.

Followers

Je kunt op Twitter mensen "volgen", ofwel hun berichten/reacties volgen. Je ontvangt dan een bericht of update van degene die je volgt. Dit kan een beroemd persoon zijn maar ook gewoon een van je eigen vrienden. Volg jij iemand dan ben jij dus een "Follower" van diegene.

Afkortingen op Twitter

Natuurlijk heeft Twitter ook zijn eigen specifieke afkortingen, hieronder volgen er een paar.

IRL

Staat voor " In Real Life", in het nederlands betekent dit "in levende lijve". Hiermee wil je zeggen dat je fysiek iemand gaat ontmoeten of kent in plaats van online.

Twexit

Dit is een samenvoeging van "Twitter" en "Exit". Het betekent dat je Twitter gaat afsluiten of een Twittergesprek met iemand gaat beeindigen.
Gerelateerde artikelen
Twitter  de belangrijkste begrippenTwitter de belangrijkste begrippenBen je net begonnen met Twitter of vraag je je soms af wat bepaalde afkortingen en uitdrukkingen betekenen? Sla deze pag…
Minder tekens met sms-taal en msn-taalMinder tekens met sms-taal en msn-taalVelen verafschuwen de ontwikkelingen van de Nederlandse taal die onder invloed staan van sms en msn. Maar hun tegenwerpi…
SMS met emoticons en afkortingenSMS met emoticons en afkortingenDoordat je in een sms'je maar een beperkt aantal tekens kwijt kunt, ga je automatisch afkorten. Maar hoe werkt deze sms-…
Begrijp de veramerikaniseerde spreektaal van nuBegrijp de veramerikaniseerde spreektaal van nuDoor het toenemen van Amerikaanse films en series op onze tv beginnen we automatisch bepaalde afkortingen en worden over…
De indeling van een Engelse briefNederlands is de taal die wordt gesproken in Nederland. In veel Afrikaanse landen is Frans de eerste of tweede taal. In…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Twitter taal voor dummies"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!