InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Typecursus – Snel leren typen met 10 vingers

Typecursus – Snel leren typen met 10 vingers

Typecursus – Snel leren typen met 10 vingers Het snel en blind leren typen met 10 vingers is het doel van een typecursus. Blind leren typen gaat veel sneller dan met 2, 3 of 4 vingers wat de meeste mensen doen als ze geen typecursus hebben gevolgd. Behalve een snellere typesnelheid zijn er nog meer voordelen te noemen om een typecursus te volgen. De beste leeftijd om met een typecursus te beginnen is in de hoogste klassen van de basisschool. Ook op latere leeftijd kan een typecursus erg nuttig zijn.

Wat wordt bereikt met een typecursus

Met een typecursus wordt geleerd om met 10 vingers blind te typen. Hiermee wordt bedoeld dat het niet nodig is om op het toetsenbord te kijken om de juiste letters te vinden. Dit kan de snelheid (aanslagen per minuut) behoorlijk verhogen en daardoor is het tijdbesparend.

Na het afronden van een typecursus is de snelheid ongeveer 120 aanslagen per minuut. Dit is nog niet heel snel maar door na de cursus veel te oefenen kan deze snelheid behoorlijk verhoogd worden naar bijvoorbeeld 300 aanslagen per minuut of zelfs meer. Op den duur, door regelmatig te oefenen kunt u net zo snel typen als dat u denkt.

Door het volgen van een typecursus wordt niet alleen de snelheid van het typen verhoogd, ook de nauwkeurigheid wordt vergroot. Ook is uit onderzoek gebleken dat kinderen die blind kunnen typen betere resultaten halen op school.

Voor kinderen met dyslexie is blind leren typen ook een voordeel omdat er op deze wijze geoefend wordt met letterherkenning en het kind krijgt directe feedback wanneer gebruik wordt gemaakt van een typecursus via een computerprogramma.

Welke typecursus is geschikt

Er zijn veel verschillende typecursussen te vinden. Sommigen zijn gericht op kinderen, andere cursussen richten zich op volwassenen. Er zijn goedkope en dure cursussen, en cursussen die helemaal gratis zijn via het internet. Er zijn cursussen die binnen een aantal uur, bijvoorbeeld 15 uur, het blind typen aanleren, anderen bieden een cursus aan van 20 weken.

Hieronder staan een aantal cursussen beschreven.

Pica typecursus

De typecursus van instituut Pica is een van de bekendste typecursussen. In 20 weken wordt het ‘tienvingersysteem blind’ aangeleerd en een snelheid van 120 aanslagen per minuut met een hoge nauwkeurigheid. De cursus is gericht op kinderen van de hoogste klassen van de basisschool. Via school kunnen kinderen zich opgeven, maar ook via internet kan informatie aan gevraagd worden over hoe op te geven voor de cursus. Aan het einde van de cursus wordt een typediploma uitgereikt met daarop vermeld hoeveel aanslagen per minuut zijn gemaakt. Nadeel is dat de cursus niet goedkoop is, de cursus kost ongeveer €200,-

NTI, LOI en NHA thuisstudies

De typecursussen van de NTI, LOI en NHA kunnen thuis in eigen tempo worden gevolgd. In 12 tot 20 weken kunt u de cursussen afronden en daarna met ongeveer 120 aanslagen per minuut blind typen volgens het tienvingersysteem. Het volgen van deze cursussen is niet goedkoop. Per aanbieder kunnen de totale prijzen variëren van ongeveer €130,- to meer dan €200,-. De cursussen zijn voor zowel volwassenen als kinderen. Een diploma kan worden behaald tegen extra betaling waarop het aantal aanslagen per minuut vermeld staat.

Typetopia

Een cursus speciaal afgestemd op kinderen, maar er is ook een versie die is afgestemd op volwassenen. Door middel van oefeningen en spelletjes wordt op een leuke manier het typen aangeleerd. De cursus duurt 20 weken. Er kan thuis geoefend worden op een computer met een internet verbinding. Dit is nodig om zwakheden op te sporen en deze extra te oefenen. Zowel de cursus voor kinderen als die voor volwassenen kosten ongeveer €150,- euro per stuk.

Typingmaster – leer typen in een paar uur

Typingmaster is een programma dat op de computer geïnstalleerd moet worden. In het programma worden verschillende oefeningen aangeboden om blind te leren typen in ongeveer 15 uur. Dit is een erg kort tijdsbestek maar prima te doen. Alle letters, cijfers en tekens worden aangeleerd maar deze zal u nog niet snel kunnen vinden op het toetsenbord. Het blind typen moet een automatisme worden. Door na de cursus zelf veel te blijven oefenen kan de typesnelheid verhoogd worden. Het voordeel van deze cursus is dat deze erg goedkoop is, vanaf ongeveer €30,- heeft u deze typecursus al in huis. Deze cursus is geschikt voor volwassenen en kinderen. De verschillende oefeningen en spelletjes maken het programma afwisselend en leuk. Ondanks de prijs is het programma volledig, het houdt namelijk ook bij welke toetsen de gebruiker lastig vindt zodat deze extra geoefend worden in het programma.

Gratis typecursus op internet

Op internet zijn typecursussen te vinden waarmee gratis geoefend kan worden met het blind typen. Het nadeel van deze mogelijkheid is dat deze programma’s simpel zijn gemaakt en niet veel opties bieden. Bij de meeste cursussen moet er een letter,- of woordcombinatie worden nagetypt waarna wordt gecontroleerd of dit goed is. Letters waarmee u moeite heeft kunnen bijvoorbeeld niet extra worden geoefend.
© 2009 - 2017 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Typetopia typecursus: hoe werkt het?Tegenwoordig is blind typen een vaardigheid die bijna essentieel is om mee te kunnen draaien in het dagelijkse leven. Do…
Gratis typecursusGratis typecursusEen typecursus kan erg nuttig zijn. Bij een typecursus leer je hoe je snel kan typen en goed gebruik kan maken van het t…
Typecursus: Snel leren typenTypecursus: Snel leren typenSnel kunnen typen kan erg handig zijn voor op het werk of tijdens de studie. Er zijn ook mensen die het echt voor hun ba…
Gipsplaten eten als gevolg van een eetstoornis: PicaGipsplaten eten als gevolg van een eetstoornis: PicaIets opeten wat niet eetbaar is, dat hebben we als klein kind allemaal wel gedaan. Maar wanneer je dit als volwassene no…
Een cursus Word volgenEen cursus Word volgenWord is software van Microsoft die deel uitmaakt van het Microsoft Office pakket en draait onder het besturingsprogramma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Typecursus – Snel leren typen met 10 vingers"

Reacties

Nelson Dudok, 04-07-2011 11:46 #2
Een interessant artikel, en uiteraard kan het overzicht niet compleet zijn, maar het valt wel op dat TypeStars ontbreekt. Dat is toch alles behalve een dertien-in-een-dozijn cursus. Toen we gingen vergelijken waren we eigenlijk snel klaar. TypeStars werkt ook helemaal via internet, maar wel zo dat we het samen kunnen doen. Mijn twee zoons volgen de jeugdcursus terwijl mijn zwager, zijn oudste dochter en ik de opleiding voor volwassenen doen. Omdat we niet voor elkaar onder willen doen wordt er flink geoefend, waarbij opvalt dat de kids het beter doen op snelheid terwijl de oude garde minder fouten maakt. Ongelofelijk wat er tegenwoordig mogelijk is via internet. In mijn jonge jaren heb ik een typecursus gevolgd in het wijkgebouw, op zo'n loodzware mechanische kofferschrijfmachine. Nooit afgemaakt omdat we gingen verhuizen. Dertig jaar na dato ga ik alsnog mijn typediploma halen, samen met mijn zoons, die nu ongeveer even oud zijn als ik destijds. Waar blijft de tijd…

Theo Doornen, 21-12-2010 14:11 #1
Ik vond typetopia wel ontzettend goed. Mijn kinderen waren uren zoet omdat ze doormiddel van typegames en oefeningen leerden blind typen. Op www.typetopia.com kon je zelfs 3 gratis proeflessen proberen.

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!