InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Online geld verdienen met dropshipping

Online geld verdienen met dropshipping

Online geld verdienen met dropshipping Dropshipping, een term die tot voor kort niet erg bekend was maar met de dag meer bekendheid krijgt. Dropshipping staat in Nederland op dit moment nog in de kinderschoenen, zeker in vergelijking tot diverse andere landen. Het komt er op neer dat je online producten verkoopt voor een groothandel of fabrikant. Dit verkopen kan gebeuren via een webwinkel, eBay, Marktplaats of een eigen website. U heeft geen voorraden nodig en hoeft zelf niets te verzenden. Wat houdt dropshipping precies in? Dropshipping is een manier van handelen op internet waarbij u producten verkoopt die u niet in uw bezit of op voorraad heeft. U verkoopt u producten voor een groothandel of fabrikant (= dropshipper). Wanneer u een bestelling ontvangen heeft brengt u hier de dropshipper van op de hoogte die direct het bestelde product naar de klant verstuurt. U heeft zelf geen producten in voorraad en hoeft deze dan ook niet zelf te versturen. De dropshipper verstuurt de bestelling naar de klant in een verpakking waarop geen gegevens van de fabrikant zelf staan. De klant ziet dus ook niet dat zijn bestelling bij de dropshipper vandaan komt. In het kort is het traject als volgt: U biedt de producten van de dropshipper aan op internet, de klant doet bij u de bestelling en maakt de betaling aan u over, na ontvangst van de betaling geeft u de bestelling door aan de dropshipper en u betaalt de afgesproken (inkoop)prijs aan de leverancier die op zijn beurt de bestelling verstuurt.

Hoe te starten met dropshipping

Producten worden tegenwoordig grotendeels via internet verkocht via websites van de fabrikant en de bekende veilingsites. Op Marktplaats en eBay verkopen zowel particulieren als bedrijven hun producten. Hier zijn dan ook tweedehands als nieuwe spullen te koop.

De eerste stap als het gaat om het starten met dropshipping is het zoeken naar producten die u wilt verkopen waar ook voldoende vraag naar is. Als er weinig vraag naar is zult u weinig verkopen. Doe als eerste een onderzoek op internet naar de vraag naar diverse producten. Een aanrader is om producten te verkopen waar u verstand van heeft zodat u eventuele vragen kunt beantwoorden en goede informatie kunt geven bij het adverteren ermee. Neem alle tijd om na te denken over mogelijkheden en schrijf alle ideeën op die u heeft. Hierbij kunt u denken aan uw hobby's, uw werk, hobby's van vrienden of familie of iets wat u regelmatig nodig heeft maar niet kunt vinden. Maak op deze manier een lijst met ideeën. Zorg ervoor dat het een lange lijst wordt en stop niet nadat er twee of drie regels op papier staan. Laat u niet beperken door van tevoren al onderwerpen te schrappen omdat u denkt dat er geen belangstelling voor is. Nogmaals, schrijf alles op wat u te binnen schiet. Dit is een belangrijke eerste stap.

Doe een marktonderzoek

Voor de producten die u wilt verkopen moet wel een markt zijn zodat u niet alle moeite voor niets doet. Onderzoek waar vraag naar is. Dit kan onder andere via veilingsites. Een goede graadmeter is of een product veel gevraagd en aangeboden wordt. Als er daarnaast veel geboden wordt op die artikelen is de kans groot dat deze artikelen relatief makkelijk kunnen worden verkocht. Een hulpmiddel bij het bepalen hiervan is te vinden op eBay. Hier is een overzicht te vinden van de artikelen die op dit moment het meest worden gezocht op eBay. Dit geeft al een redelijk beeld van de richting die u in kunt slaan wat dropshippen betreft.

Een aanvulling op bovenstaande methode is het op zoek gaan naar veel gebruikte zoekwoorden in zoekmachines. Noteer de artikelen die populair lijken te zijn bij de veilingsites en voer deze in bij de Google Adwords keyword Tool om te onderzoeken of er ook veel op gezocht wordt bij Google. Bovendien kunt u hier de hoeveelheid concurrerende sites zien. Een andere goede online tool is Market Samurai. Deze tool heeft een gratis proefperiode van 30 dagen. Hierna wordt een vergoeding gevraagd.

Waar je naar op zoek bent is een segment binnen de markt waarop veel mensen dagelijks zoeken in zoekmachines maar waar zo min mogelijk concurrerende sites van zijn. Probeer uit te vinden welke gerelateerde zoekwoorden niet veel voorkomen bij andere websites terwijl er wel op gezocht wordt. Dit is een lastige en tijdrovende klus maar zeker wel een belangrijke.

Probeer na deze stap een aantal niche markten over te houden. Denk hierbij aan een aantal van vijf of zes. Met een niche markt wordt bedoeld een afgebakend deel van de markt die gericht is op een specifieke groep kopers.

Dropshippers zoeken

Ga voor de vijf of zes niche markten die je hebt overgehouden onderzoek doen naar je concurrentie. Zoek naar websites en op veilingsites naar merken of specifieke producten die worden aangeboden. In het geval van dropshipping zal er meestal geen leverancier bij staan dus zal er zelf even gezocht moeten worden naar de gegevens van deze leverancier. Denk je een aantal van deze leveranciers gevonden te hebben, neem dan contact met ze op om aan te geven dat je graag wilt helpen om hun artikelen te verdelen. Als een bedrijf al als dropshipper werkt zal je zeker een positieve reactie krijgen. Het zou ook mooi zijn als u een leverancier kunt vinden van artikelen die onbeperkt beschikbaar zijn. Dit maakt het makkelijker voor u omdat u niet telkens de beschrijvingen hoeft te wijzigen en de producten altijd op voorraad zijn.

Afspraken tussen beide partijen

Als een leverancier met u in zee wil gaan maak dan duidelijke afspraken met dit bedrijf. Spreek duidelijk af wat u zelf betaalt voor de producten. Kijk of u een lijst kan krijgen met inkoopprijzen en (voorgestelde)verkoopprijzen en baseer hierop de afspraken. Spreek ook goed af wat er gebeurt als de dropshipper het product niet (meer) in voorraad heeft. Het zou mooi zijn als de dropshipper tijdig aangeeft dat een artikel niet meer op voorraad is maar daar moet u zeker niet op rekenen. Een optie zou zijn om van de artikelen die u verkoopt er een of twee op voorraad te hebben zodat u deze zelf nog kunt opsturen naar de klant zodat u uw goede naam behoudt. Een ander punt wat u goed moet afstemmen met de leverancier is wat er gebeurt als de klant het artikel terugstuurt. Omdat bij verzending uw gegevens als afzender worden vermeld en niet die van de leverancier krijgt u het pakketje terug. Ook dit is belangrijk om af te stemmen met de leverancier. Maak afspraken over de betaling van u aan de dropshipper. Het is voor beide partijen niet handig als er per verkocht artikel betaald wordt. Probeer een regeling te treffen zodat u per vaste periode de dropshipper kunt betalen.

Val op tussen de concurrentie

Zorg ervoor dat u opvalt tussen alle concurrentie. Biedt niet alleen het product aan voor een goede prijs maar voeg er net even iets extra's aan toe. Een kleinigheidje dat gerelateerd is aan het artikel.

Voor en nadelen van dropshipping

Er zijn veel goede dropshippers die er alles aan doen om pure kwaliteit te leveren maar er kunnen ook nadelen aan dropshipping kleven.

Enkele nadelen
  • De dropshipper levert de bestelling niet of niet op tijd waardoor de klanten bij u gaan klagen
  • U heeft geen controle over de verzending van de artikelen

Enkele voordelen
  • U heeft geen kapitaal nodig
  • U heeft geen voorraad nodig
  • U hoeft niets in te pakken en te versturen

De meeste tijd zal gaan zitten in het zoeken naar een goede en betrouwbare leverancier en daar alle punten mee afstemmen. Neem hier uitgebreid de tijd voor want uw succes in de verkoop valt en staat hiermee.
© 2010 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met dropshippingGeld verdienen met dropshippingEen ondernemer heeft een dynamisch bestaan. Als ondernemer ben je steeds op zoek naar de beste manieren om je producten…
Marktplaats: voor extra inkomsten of besparen op uitgavenMarktplaats is de bekendste advertenties website in Nederland. Iedereen kan er artikelen te koop aanbieden, te koop vrag…
Het succes van MarktplaatsDe website Marktplaats.nl, die al 11 jaar bestaat, is een enorm succes in heel Nederland. Op Markplaats.nl kunt u een ad…
Oplichting op MarktplaatsOplichting op Marktplaats; bijna iedereen kent wel iemand die er ooit mee te maken heeft gehad. Die nieuwe telefoon voor…
Opgelicht via MarktplaatsEr wordt tegenwoordig veel opgelicht via marktplaats, en dat gaat meestal niet om kleine bedragen. Spullen zoals een Nin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Online geld verdienen met dropshipping"

Reacties

Panic (infoteur), 03-05-2010 00:51 #2
Je leest hier verschillende dingen over maar het is volgens mij officieel zo dat je altijd een btw nummer moet hebben dus dat zegt wel voldoende. Veel bedrijven die aan dropshipping doen vragen ook een btw nummer bij het inschrijven.

S. de Vos, 30-04-2010 15:37 #1
Ik ben hier onlangs mee gestart om producten te verkopen voor een fabrikant.
Ik wil graag weten of ik me ook moet inschrijven bij KvK of niet, aangezien het niet mijn producten zijn?

Infoteur: Panic
Laatste update: 16-02-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!