Menuknoppen (menubuttons) in de navigatiebalk van uw webshop
Tegenwoordig moet je webshop ook grafisch er mooi uitzien. Hiervoor zijn er natuurlijk mooie tot zeer mooie en geavanceerde menuknoppen. Een deel van de lay-out wordt bepaald door de soort knoppen. Maar minstens net zo belangrijk is de gebruiksvriendelijkheid van uw shop en dan met name de informatie die de klant op uw webshop kan vinden. In dit artikel wordt ingegaan op de vraag welke menuknoppen gebruik je en waarom. Welke menuknoppen, welke informatievoorziening zijn voor de klant van belang?
De Navigatiebalk
De
Navigatiebalk (ook wel
linkbalk of
menu genoemd) is een set knoppen met links oftewel koppelingen naar onderliggende webpagina’s waarmee de bezoeker van een webshop of website eenvoudig door de site kan navigeren. De navigatiebalk is een belangrijk onderdeel van een webshop en kan in principe overal geplaatst worden: links, rechts, bovenaan, onderaan, of een combinatie van meerdere plaatsen. Nog steeds is de positie links het meest populair. En uiteraard hoe mooier de menuknoppen, hoe beter.
Maar welke menuknoppen gebruik je dan en dan bedoel ik niet grafisch, maar inhoudelijk. Welke knoppen zijn aan te bevelen en verschaffen bezoekers van uw webshop de broodnodige informatie. Elke potentiële klant heeft immers recht op zo zorgvuldig mogelijk samengestelde informatie. Je wilt graag dat bezoekers in uw webshop iets kopen, geef de bezoeker dan ook goede, relevante informatie om zo de kans te verhogen op een daadwerkelijke bestelling. Goede informatie vergroot de kans dat een bezoeker verandert in een klant.
Menuknoppen
Wie eigenaar is van een webshop kent het probleem: wat zet je inhoudelijk (content) op je site? Met andere woorden: Welke informatie wil je je klanten in ieder geval niet onthouden; welke informatie is wezenlijk van belang. Je zult keuzes moeten maken, want je kan de “look” van de site ook om zeep helpen door té veel menuknoppen. Door te veel knoppen wordt het gauw onoverzichtelijk en werkt het eerder averechts dan dat het iets toevoegt.
Realiseer je dat een webshop voor je bezoekers of liever gezegd je potentiële klanten echt anders is dan een fysieke winkel. Afgezien van de producten die je verkoopt, is het voor een toekomstige klant belangrijk om te weten waar hij of zij aan toe is. Geen verrassingen of misverstanden achteraf; dus het goed vooraf informeren van de klant is dan ook heel belangrijk. Als je er van uit gaat dat de omschrijving van je producten – liefst met goede images – in orde is, vraag je dan af wat een klant nog meer zou willen weten. Geef daarom duidelijke informatie over bijvoorbeeld de betaalwijze, de wijze van verzending, enz......
Kortom, informatie en nog eens informatie.
Ook de titel (naam) van de menuknop is belangrijk. De klant moet in één oogopslag kunnen zien wat voor informatie hij kan verwachten als hij deze knop aanklikt.
Hieronder volgt een lijst met
menuknoppen, ook wel
menubuttons genoemd, die aan te raden zijn:
- Contact
- Over Ons
- Betalen
- Verzenden
- Algemene Voorwaarden
- Zoeken
- FAQ
- Links
Natuurlijk kun je aan bovenstaand rijtje nog een heleboel andere knoppen toevoegen, zoals “Home”, “Login”, “Aanbiedingen”, “Sitemap”, “Tell a Friend”, “Nieuwsbrief”, enz....... Deze knoppen kunnen wel iets toevoegen aan je webshop, maar zijn niet strikt noodzakelijk voor de klant wat betreft informatievoorziening.
Contact
Elke zich zelf respecterende webshop-eigenaar heeft de “Contact” menuknop op zijn site staan. Deze knop is de verbinding tussen klant en winkel en daarom wellicht de meest belangrijke menuknop. De enige mogelijkheid voor een klant om in contact te komen met jouw webshop is via deze knop. Zet al je adresgegevens en zoveel mogelijke contact-opties onder deze knop. Zoals contact opnemen via de email, via de telefoon of via de fax. Op deze manier kan de klant kiezen voor de contact-optie die zijn of haar voorkeur heeft. Sommige mensen houden gewoon niet ervan om rechtstreeks benaderd te worden zoals bij telefonisch contact. Geef daarom de mogelijkheid om te mailen of te faxen. Anderen willen juist wel telefonisch contact, willen eerst weten wie of wat er aan de andere kant zit alvorens over te gaan tot bestellen.
Over Ons
De “Over Ons” menuknop is dé mogelijkheid om je voor te stellen aan de klant ondanks dat alles online gebeurt. Vertel kort en bondig wie je bent of wat voor bedrijf je bent. Maak het persoonlijk, geef de klant het gevoel dat hij ook weet bij wie hij wat koopt. Speel open kaart en vermeld ook je KvK-gegevens, je nummer waaronder je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Zulke informatie wekt vertrouwen, want je geeft te kennen dat je het geen probleem vindt dat iedereen je gegevens kan opvragen.
Betalen
Onder deze menuknop geef je de klant alle informatie over mogelijke betaalopties, zoals iDEAL, PayPal (Creditcard), Overboeking, Rembours, op factuur betalen, enzovoorts. Een klant wil graag kunnen kiezen, dus hoe groter de keuze des te beter.
Vermeld je bankrekening en indien je in je webshop ook betalingen uit het buitenland verwacht, plaats dan ook je IBANnummer en BIC-code (SWIFT address = BIC) onder dit menu-onderdeel.
Verzenden
Als de klant wil weten hoe de verzending plaatsvindt, kan hij onder deze menuknop alle informatie daarover vinden. Vertel wie de vrachtvervoerder is. Dat kunnen een heleboel verschillende zijn en de klant vindt het wellicht fijn om hierover geïnformeerd te zijn. Is je vrachtvervoerder TNT, of GLS, of DPD, of UPS, of DHL, of...... Kortom: Wie kan de klant aan huis verwachten? Vertel wat de aflevertijden zijn en vertel natuurlijk wat de verzendkosten zijn. Vermeld ook duidelijk wanneer er franco (geen verzendkosten) geleverd wordt, indien daar sprake van is.
Algemene Voorwaarden
Zowel voor de klant als voor de webshop zelf een absolute must. Iedereen wil graag vooraf weten onder welke voorwaarden er geleverd wordt. Niets is vervelender dan misverstanden achteraf; wees daarom helder en duidelijk in de formulering van de Algemene Voorwaarden. Een klant heeft er recht op om zijn rechten, maar ook zijn plichten te weten.
Zoeken
Hoe overzichtelijk je webshop en navigatiesysteem ook moge zijn; er zullen altijd klanten zijn die om wat voor reden dan ook niet langs de reguliere weg het product (artikel) kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Een menuknop “Zoeken” kan dan uitkomst bieden; het is dus gewoon een extra stukje informatievoorziening voor je klant. Klant is koning, maak het hem daarom maar makkelijk.
FAQ
FAQ is de Engelse afkorting voor “Frequently Asked Questions”. In het Nederlands “Frequent Aangekaarte Questies” of liever gezegd “Veel Voorkomende Vragen”. Onder deze menuknop vind je als bezoeker wellicht een antwoord op je vraag. Veel bezoekers zijn je voor gegaan en als velen dezelfde vraag gesteld hebben, is de kans groot dat je bij FAQ het antwoord aantreft. Door op je webshop deze FAQ-button te plaatsen, verleen je als webshop-eigenaar jouw bezoekers een stukje extra service en hopelijk de informatie waar ze naar op zoek zijn.
Links
Onder de menuknop “Links” of “Referenties” kun je een bezoeker van je webshop laten zien bij welke portals of linkpartners je vermeld staat. Je promoot zo je eigen webshop, aangezien je de bezoeker laat zien welke portals jouw webshop blijkbaar interessant genoeg vonden om op te nemen. Ook deze informatie kan doorslaggevend zijn voor een bezoeker om daadwerkelijk een bestelling te plaatsen. Met Referenties probeer je ook het vertrouwen te winnen van potentiële klanten. Je vertelt in feite welke klanten (bedrijven) tevreden over jou zijn en met wie jij dus zaken doet. Ook dit is informatie waar een bezoeker mogelijk naar op zoek is.