InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Gratis spelletjes / retro-games op het internet / Digger

Gratis spelletjes / retro-games op het internet / Digger

Gratis spelletjes / retro-games op het internet / Digger Gratis speletjes en retro-gaming op internet - Retro-gaming is het spelen van oude(re) computerspellen en videogames. De speler maakt daarbij gebruik van de klassieke computers zoals de 'Commodore 64 homecomputer' waar wereldwijd 30 miljoen stuks van zijn verkocht of de minder bekende 'Amiga 500' en oude videogame-consoles. Ook zijn emulatoren verkrijgbaar om de oude spellen op moderne computers te kunnen spelen, doch doordat de PC wordt aangedreven door besturingssysteem Windows, werkt het trager. Gelukkig zijn ook veel - zo niet alle - spelletjes uit de oude doos op software-niveau aangepast, zodat ze gespeeld kunnen worden op moderne computers. Veel van deze spelletjes kunnen gratis gedownload worden van het internet. Ik bespreek hier een door mij samengestelde top 3 van oude computerspellen en videogames.

Inhoud

Digger

De onbetwistbare nummer 1 is voor mij Digger, ook wel Digdug genoemd die u hier kunt downloaden. Digger is in 1983 ontwikkeld door Windmill Software en het kon aangeschaft worden op floppy disk voor de IBM PC. Ik maakte halverweg de jaren '80 op de IBM computer van mijn broer voor de eerste keer kennis met het spel en ik was er meteen aan verslingerd. In het spel bestuurt de speler een goudgravertje - Digger genaamd - die alle goudklompen in de mijn moet opgraven wil hij doorgaan naar de volgende level. Iedere level bestaat uit een mijn met gangen en Digger kan nieuwe gangen graven om het goud te bemachtigen.

Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons
Ondertussen wordt hij achterna gezeten door zogenaamde Nobbins, die zich alleen kunnen verplaatsen door bestaande gangenstelsels en zelf geen nieuwe gangen kunnen graven. Na verloop van tijd kan een Nobbin transformeren in een Hobbin, die wel zelf gangen kan graven en linea recta de achtervolging inzet om Digger een kopje kleiner te maken. Digger kan zijn tegenstanders uitschakelen door onder een goudklomp door te graven, waardoor deze naar beneden valt en op een van zijn achtervolgers valt. Timing is hierbij van essentieel belang.

Als het goud van grotere hoogt naar beneden valt, dan worden het diamenten die extra punten opleveren indien ze worden opgehaald door Digger. Soms krijgt de speler een bonus aangeboden in de vorm van een kers. De kers staat bij de ingang waar de Nobbins uitkomen; uitkijken dus! Bij 'consumptie' van de kers, krijgt de speler een bepaalde tijd waarbij Digger de tegestanders kan uitschakelen door er tegenaan te lopen. Ook kan Digger een kogeltje of steentje afschieten door op functietoest 1 (F1) te drukken. Het duurt een tijdje voordat Digger weer in staat is te vuren. Als Digger een open 'oogje' heeft, dan is hij geladen. Iedere level wordt - vanzelfsprekend - moeilijker, doordat er meer gangen zijn waardoor Nobbins zich kunnen verplaatsen.

Nadeel van het spel is dat nadat de speler drie levens heeft verspeeld, hij weer bij level 1 moet beginnen. Pluspunt is dat het spel met twee spelers gespeeld kan worden.

Bron: Clker Free Vector Images / PixabayBron: Clker Free Vector Images / Pixabay

Space Invaders

Space Invaders is in 1978 ontwikkeld en geprogrammeerd door Toshihiro Nishikado voor Taito, Japan, en het is een van de beste klassieke spellen die direct na de release al enorm populair was. In 1980 kwam het spel in handen van Atari. In het originele spel bedient de speler een ruimtemachine die alleen verticaal kan bewegen en omhoog schiet, waar allerlei ruimtewezens in rijen langzaamaan naar beneden komen zakken. De speler moet voorkomen dat ze hem bereiken, anders verspeelt hij zijn leven. Af en toe vallen er ook voorwerpen (projectielen) naar beneden die de speler kunnen treffen. Gelukkig kan hij zich verschuilen achter een aantal blokken, ofschoon deze ook weggeschoten kunnen worden en hij nergens meer dekking kan zoeken.

Er worden nog regelmatig op veilingsite Ebay, Space Invaders videokasten te koop aangeboden (zie foto). Voor de liefhebber is het natuurlijk fantastisch zo'n kast in huis te hebben. Een echt collectersitem, maar goedkoop zijn ze niet. Een gemiddelde kast heeft vaak een beginbod van circa 300,-.

Het spel was aanvankelijk zo populair in speelhallen in Japan, dat er een tekort aan muntgeld (de Japanse Yen) ontstond. Er werden in allerijl munten bijgeslagen. Ook werden er verscheidenen incidenten van crimineel gedrag onder de jeugd gemeld, die koste wat het kost geld wilden bemachtigen om het spel te kunnen spelen. Een meisje was betrapt op het stelen van een paar duizend euro van haar ouders en een groep jeugdigen overviel een groentenboer zodat ze weer geld hadden om het spel te spelen. Vandaar nummer 2 in mijn lijst: het spel is zeker verslavend.

Nadeel van het klassieke spel is dat de 'tank' of ruimtevaartuig die de speler bedient, alleen heen en weer kan bewegen. Voordeel is het hoge tempo van het spel. De speler kan geen moment stilzitten. Een echte shooter! Download het spel hier.

Bron: Screenshot Pac ManBron: Screenshot Pac Man

Pac Man

De nummer 3 op de lijst is Pac Man, ofschoon ik twijfelde met het spel Donkey Kong (een grote aap die een meisje gevangen houdt, die de speler moet redden van een wisse dood- zie foto rechtsonder). In 1979 kwam het spel voor de eerste keer in Japan uit. Het werd in Amerika al vrij snel een hit en het is tot op de dag van vandaag populair. De naam van het spel was oorspronkelijk Puck Man. In Japan reageerde het publiek niet meteen enthousiaist. Het spel kreeg zijn huidige naam toen het in Amerika werd uitgebrach, alwaar het vele harten wist te winnen.
Bron: Screenshot Donkey Kong Bron: Screenshot Donkey Kong
Het doel van het spel is om Pac Man door de gangen van het doolhof te leiden. Het kan niet zoals Digger gangen graven, het moet zich door de voorgegeven gangen verplaatsen. In de gangen moeten alle voorwerpen zijn opgegeten voordat de speler door mag naar het volgende niveau. Het klinkt gemakkelijker dan gedaan, want Pac Man wordt achtervolgd door spoken. Als een spookje Pac Man raakt, is hij dood en verspeelt hij een leven. Gelukkig voor Pac Man liggen er her en der ook energiegevende objecten die kan Pac Man in staat stellen de spookjes uit te schakelen door ze eenvoudigweg aan te raken. Vergelijk Digger die na het eten van een kers, zijn vijanden kan elimineren. Het spel kent nog veel meer mogelijkheden. Speel het en weet het! Klik hier voor het spel.

Voordeel van het spel is het hoge tempo, het is sneller dan Space Invaders, waardoor het spannend is en de speler in een roes terecht komt. Nadeel is weer dat de speler terug naar het eerste level moet, als hij zijn levens heeft verspeeld.
Gerelateerde artikelen
Gratis Playstation (PS3) games downloaden en spelen op de PCGratis Playstation (PS3) games downloaden en spelen op de PCHet kan allemaal. Gratis Playstation, waaronder PS3 games, op de PC downloaden en spelen. Met een Playstation emulator k…
Gratis oude Nintendo Games downloaden en spelen op de PCGratis oude Nintendo Games downloaden en spelen op de PCGratis Nintendo games op je PC spelen? Het is heel goed mogelijk om gratis Super Nintendo (SNES), Nintendo (NES), Ninten…
Zylom: online spelletjes spelenZylom: online spelletjes spelenZylom is een Nederlandse website waar je online spelletjes kunt spelen en (meestal tegen betaling) downloaden.
Gratis Nintendo DS & 3DS games downloaden en spelen op PCGratis Nintendo DS & 3DS games downloaden en spelen op PCEen handleiding voor gratis Nintendo DS en 3DS games downloaden en spelen op de PC. Het wordt geprobeerd mogelijk te mak…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gratis spelletjes / retro-games op het internet / Digger"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!