Facebook: voordelen, nadelen en de bescherming van privacy


Facebook, het populaire sociale media netwerk
Facebook is anno 2018 het meest gekende sociale media netwerk ter wereld en bovendien is het gratis. Door het aanmaken van een persoonlijk profiel, kan je in contact komen met vrienden. Op Facebook kan je posten, liken, informatie delen, chatten, enzovoort. Het hoofdkantoor van Facebook bevindt zich in Menlo Park in Californië (VS). Mark Zuckerberg is mede-oprichter en algemeen directeur van Facebook.Voordelen van Facebook
Nieuwe mensen leren kennen, oude contacten opsporen
Facebook is leuk om in contact te komen met nieuwe vrienden, maar kan ook handig zijn om oude schoolvrienden op het spoor te komen. Een eenvoudig vriendschapsverzoek maakt het mogelijk om terug met elkaar in contact te komen, en dit ongeacht waar de personen zich bevinden. Dankzij Facebook zijn op deze manier al heel wat familieherenigingen gebeurd.Hulp vragen op Facebook
Door een eenvoudige post op Facebook, kan je hulp vragen aan al je vrienden. Voorbeelden hiervan zijn: “Wie weet er een goede tandarts zijn in de regio?” of “Kan iemand mij vertellen hoe ik kleine kuikentjes dien te verzorgen?”. Personen in je vriendenkring kunnen je heel eenvoudig helpen en hun antwoord laten weten als een reactie op deze post. Facebook kan op deze manier helpen om problemen van mensen op te lossen.Informatie delen, publiciteit maken voor evenementen
Informatie kan gemakkelijk gedeeld worden op Facebook. Een verdwaalde hond kan op deze manier heel snel worden teruggevonden. Een post ‘sharen’ kost echt geen moeite. Publiciteit krijgen voor een evenement is heel gemakkelijk. Je kan een specifiek evenement oprichten, een foto opladen en alle gegevens van je evenement erbij vermelden. Mensen kunnen aangeven of ze interesse hebben in het evenement, en het bericht zelf delen op hun eigen profielpagina. Op deze manier kan heel snel een grote groep mensen geïnformeerd worden over een aankomend evenement.Gebruik van Facebook voor bedrijven
Heel wat bedrijven zetten in op advertenties via het Facebook-platform om reclame te maken voor hun producten en diensten. Met Facebook kan je je doelgroep van advertenties zeer nauwkeurig bepalen. Je kan ‘targeten’ op interessegebied, locatie, leeftijd, geslacht, enzovoort. De advertentiemarkt voor bedrijven is één van de groeimotoren voor Facebook.Nadelen van Facebook
Weinig echte vrienden op Facebook
Je kan duizenden vrienden hebben op Facebook, maar de hamvraag is of dat 'echte' vrienden zijn. Een vriendschapsverzoek aanvragen is niet moeilijk, en een vriendschapsverzoek aanvaarden is al even gemakkelijk. Maar zijn jullie daarom echte vrienden? Ga er maar vanuit dat persoonlijk fysiek contact veel sterker is dan het virtueel vriendencontact op Facebook. Echte vrienden kan je bellen bij een probleem. Op Facebook kunnen inderdaad ook jouw echte vrienden aanwezig zijn, maar vaak ook niet. Het kan zijn dat er op een lijst van 1000 Facebook-vrienden er maar 25 personen je echte vrienden zijn. De andere 975 vrienden zijn zeer snel toegevoegd als vage kennis, maar bij deze doelgroep kan je dan ook niet terecht als je een echt probleem zou hebben?Irrelevantie van berichten en posts
Facebook is erg geliefd omwille van de persoonlijke updates, vakantiefoto’s of andere leuke posts. Je kan heel goed volgen wat je vrienden zoal bezighoudt. De tijdlijn laat ook zien wat jouw vrienden liken en op deze manier krijg je heel wat nieuws te zien dat je eigenlijk niet aanbelangt. Conclusie: Facebook kan heel wat irrelevante berichten weergeven waar je uiteindelijk niets aan hebt.Wedstrijden met slechts 1 winnaar
Waarschijnlijk heb je ooit al eens deelgenomen aan een wedstrijd op Facebook. Meestal moet je heel eenvoudig de post liken en de post delen, om kans te maken op een leuke prijs. Stop maar met denken dat jij nu werkelijk die mooie tuinset of auto zal winnen. De kans is heel klein en uiteindelijk maak je gratis marketing voor het bedrijf. De wedstrijden kunnen dus een bron van ergernis zijn bij bepaalde Facebook-gebruikers.
Het algoritme van Facebook bepaalt wat je ziet
Een groot nadeel van Facebook is dat het zelf bepaalt wat interessant is voor jou. Als je in Facebook aanduidt dat je de meest recente berichten op je tijdlijn wil zien, dan krijg je andere updates op je scherm dan wanneer je Facebook gewoon zou openen. Op deze manier heb je als gebruiker het gevoel dat je geen echt overzicht krijgt van wat er leeft bij je vrienden en in de wereld.Verlies van privacy - wel of niet?
Bij het aanmaken van een profiel dien je heel wat persoonlijke gegevens in te vullen zoals je leeftijd, geboortedatum, interesses, enzovoort. Je doet dat met plezier omdat jouw vrienden wel mogen weten wanneer je bijvoorbeeld verjaart. Echter deze open data is eveneens een droom voor malafide personen. Inbrekers zouden eventueel kunnen volgen wanneer jij niet thuis bent. Als jij bijvoorbeeld een foto post op Facebook in een gezellig restaurant, dan kunnen inbrekers concluderen dat je niet thuis bent en dat het moment is aangebroken om actie te ondernemen. De openbaarheid van persoonlijke informatie en het verminderen van de privacy zijn een groot nadeel bij Facebook. Een goede kennis van de werking van Facebook is daarom heel belangrijk.Bescherming van je privacy door Facebook
Facebook doet er alles aan om de privacy van zijn gebruikers te respecteren. Facebook gebruikt de gegevens in hun bezit om diensten te leveren en te ondersteunen. Facebook heeft onder andere als missie om de wereld opener te maken en hechter te verbinden. Facebook omschrijft heel duidelijk welke gegevens verzameld worden en hoe deze worden gebruikt en gedeeld. Een overzicht van al deze maatregelen kan je vinden via Facebooks algemene informatie over privacy.5 tips om zelf je privacy op Facebook te beschermen
- Maken van vriendenlijsten: Niet iedereen hoeft al jouw informatie te zien. Jouw baas, die eventueel een Facebook-vriend is, hoeft niet al jouw vakantiefoto’s te zien. Je kan je vriendenlijstjes opdelen in collega’s, goede vrienden of sportvrienden. Zo kan je informatie afschermen voor bepaalde doelgroepen.
- Nieuwsoverzicht en prikbord: deze overzichten kun je aan- en uitzetten. Indien je deze uitzet, dan krijgen je vrienden geen berichtgevingen op hun tijdlijn over jouw dagelijkse activiteiten.
- Foto’s afschermen: Elk fotoalbum heeft zijn eigen privacy-instellingen. Kies de vriendengroep die je foto’s mag zien. De andere personen zullen je foto’s niet zien.
- Tags op foto’s: het is altijd mogelijk, indien je getagd wordt, om de tag zelf te verwijderen, ook als de foto’s niet door jou geplaatst werden.
- Applicaties: via de knop ‘toepassingsinstellingen’ onder ‘instellingen’ krijg je een overzicht van alle applicaties die toegang kregen tot jouw persoonlijk profiel en jouw persoonlijke informatie. Toepassingen die je niet vertrouwt of niet kent, kan je gewoon verwijderen.