InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > De voordelen en nadelen van Facebook

De voordelen en nadelen van Facebook

De voordelen en nadelen van Facebook Wie heeft er tegenwoordig niet van Facebook gehoord? Voor veel dingen heb je Facebook 'nodig' en al je vrienden vragen of je ook Facebook hebt. Het is handig om van tevoren na te denken over de voor- en nadelen die Facebook met zich mee brengt. Facebook bestaat sinds 2004 en is opgericht door Mark Zuckerberg met als doel dat studenten van Harvard zich aan konden melden, een paar jaar later werd alles echter openbaar en kon iedereen zich aanmelden. Anno 2012 heeft Facebook ongeveer 955 miljoen gebruikers. Tot op de dag van vandaag is Facebook een van de meest gebruikte social media. Steeds meer dingen gaan via Facebook. Als je gratis artikelen wilt ontvangen moet je vaak inloggen via je Facebook-account. Ook worden afspraken tegenwoordig via Facebook gemaakt, dit zijn bijvoorbeeld afspraken en uitnodigingen voor een straatbarbeque of een verjaardag of voor andere activiteiten.

Voordelen

  • Het is leuk om up to date te blijven van wat je vrienden doen, maar dit kan je natuurlijk ook als nadeel zien.
  • Het is leuk om mensen uit je schooltijd terug te vinden om te kijken wat hen nu bezig houdt.
  • Facebook is een makkelijk communicatiemiddel. Je kan makkelijk chatten of berichtjes plaatsen met je vrienden.
  • Facebook wordt vaak gebruikt om afspraken te maken, handig en snel.
  • Als je je verveelt is er altijd wel iemand die een tip heeft wat je kunt gaan doen.
  • Als je hulp nodig hebt met iets, is er ook altijd wel iemand die je wil helpen of die raad weet.
  • Je kan oproepjes plaatsen met spullen die je wilt verkopen en natuurlijk kun je ook makkelijk reageren als iemand anders iets wil verkopen.
  • Als je een bedrijf of onderneming hebt is Facebook tegenwoordig ook een belangrijk middel om reclame mee te maken. Je kan gemakkelijk acties, nieuwtjes en andere reclame versturen. Gratis, snel en heel eenvoudig.

Nadelen

  • Het grootste nadeel is dat je weinig privacy hebt. Natuurlijk kun je heel veel instellingen handmatig wijzigen. Je kan alles openbaar maken, voor vrienden van vrienden of alleen voor je vrienden. Toch kan iedereen zien wat jij doet en waar jij bent.
  • Nog een bekend nadeel is dat het vaak lijkt alsof je veel vrienden hebt, maar in de meeste gevallen zijn dit gewoon kennissen of bekenden van vroeger. Echt vriendschappen zijn namelijk zeldzaam en zul je niet alleen via Facebook moeten onderhouden.
  • Een veel voorkomend probleem van Facebook zijn relatieproblemen. Er worden veel afspraakjes gemaakt via Facebook en dus wordt er ook veel vreemd gegaan. Het is aan te raden om alleen mensen toe te voegen die je kent en waarvan je weet dat ze niets van je willen. Facebook is een makkelijk communicatiemiddel en kleine berichtjes kunnen al snel uitlopen tot grote problemen.
  • Als laatste is inbraak soms een gevolg van Facebook. Het is leuk om te plaatsen dat je volgende week twee weken op vakantie gaat of dat je morgenavond een verjaardagsfeest hebt, maar als je dit op openbaar hebt staan, dan kan iedereen dat zien. Ook hackers kunnen makkelijk toegang krijgen tot je account en zo je gegevens achterhalen. Zo kan je afspraak of vakantie eindigen met een niet zo leuke thuiskomst. Mocht je toch die informatie willen plaatsen is het beter om dat achteraf te doen, dan kan je ook gelijk een leuke foto plaatsen.

De Facebook App

Mocht je toch besluiten om een account aan te maken dan vind je de Facebook App misschien ook wel leuk. Met deze app kan je makkelijk foto's, filmpjes en berichtjes plaatsen en je kan natuurlijk ook op de hoogte blijven van de laatste meldingen. Je kan instellen voor wat en wanneer je op de hoogte gehouden wilt worden. De Facebook App is een gratis applicatie die te downloaden is in de store van jou systeem.

Facebook verwijderen

Er zijn ook aardig wat problemen om je Facebook te verwijderen. Het is niet zo dat je op een knop drukt en bevestigt dat je account verwijderd wordt. Je moet voordat je account definitief verwijderd wordt nog een aantal stappen ondernemen. Via Google kun je vele handleidingen vinden hoe dit precies gaat in zijn werk.
Gerelateerde artikelen
Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen, hoe doe je dat?Een Facebook account verwijderen is niet moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet. Sommige mensen willen er va…
Je Facebook account verwijderen  Tips en trucsJe Facebook account verwijderen Tips en trucsMisschien heb je je wel eens afgevraagd waarom het zo moeilijk is om je Facebook account te verwijderen. Mensen kunnen o…
Facebook-profiel na overlijden, digitale erfgenaamFacebook-profiel na overlijden, digitale erfgenaamHet is niet leuk om over na te denken. Maar wat gebeurt er met je Facebook-account als je komt te overlijden? Het is aan…
Facebook: wat zijn de voordelen en nadelen van Facebook?Facebook: wat zijn de voordelen en nadelen van Facebook?Facebook is in 2012 naar de beurs gegaan en kende sindsdien nauwelijks een moment van zwakte. Integendeel, beleggers ble…
Social Netwerksite: FacebookSocial Netwerksite: FacebookOndertussen is Facebook uitgegroeid tot een zeer bekend en gewaardeerd bedrijf. Er is bijna niemand die niet weet wat Fa…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Facebook

Reageer op het artikel "De voordelen en nadelen van Facebook"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 13-09-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!