Vloggen. Je hoort het steeds meer

Vloggen. Je hoort het steeds meer Sinds 2014 hoor je steeds meer over vloggen. Ineens wordt het massaal gedaan. Het wordt steeds populairder en dan vooral onder de jongeren tussen de 12 en 22 jaar. Mensen filmen van alles en nog wat en vertellen daar veel bij. Vervolgens zetten ze hun filmpjes online op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo. Vloggen moet men niet verwarren met bloggen, het is namelijk een variant hierop. Bij bloggen is sprake van veel tekst, bij vloggen is juist sprake van videobeelden.

Inhoud

Geschiedenis vloggen

Vloggen bestaat al een langer tijd. Het is allemaal in Amerika begonnen en later overgewaaid naar onder andere Nederland. De termen vloggen (Nederlands) en vlogging (Engels) worden beide genoemd. Rond het jaar 2000 werd er in New York met vlogs geëxperimenteerd. Pas in de herfst van 2004 werd er in The New York Times voor het eerst een artikel over vloggen gepubliceerd. Daarna werd er meer met vloggen gedaan. In januari 2005 werd er voor het eerst een videoblogconferentie gehouden. Een maand later werd Freevlog opgericht. Zij zorgden voor een instructie hoe je gratis videoblogs kon opzetten. Halverwege 2005 had De Yahoo Vlogging Group duizend leden. RTL 4 besteedde in november 2005 aandacht aan het fenomeen vloggen. Nederland telde toen al veertien vloggers.

Wat is vloggen precies?

Bij vloggen filmt iemand iets wat hij of zij belangrijk vindt om het vervolgens met de hele wereld te delen. Eigenlijk is een vlog dus een digitaal dagboek dat met videobeelden wordt ondersteund. Vlog is trouwens een afkorting van video weblog.

Waarover vloggen

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een vlog van maken. Stel je bent buiten met je hond aan het wandelen en er gebeurt onderweg iets grappigs? Je pakt je camera en begint het te filmen. Tevens vertel je erbij wat je ziet. Dat doet Enzo Knol ook en hij is hierdoor erg bekend geworden. Veel mensen vertellen over wat hun dagelijks bezighoudt.

Waar worden vlogs nog meer voor gebruikt

Vlogs worden ook gebruikt om bijvoorbeeld adviezen of tips en trucs over iets te geven.
  • kledingadviezen
  • beoordelen van make-up
  • hoe je make-up het beste kunt opbrengen
  • showen van stunts
  • koken
  • praten over games
  • laten zien hoe je iets kunt maken. Op het internet zijn immers heel veel filmpjes over bijvoorbeeld knutselen te vinden.

Is vloggen voor iedereen geschikt

Iedereen kan vloggen, maar als je het vervelend of moeilijk vindt om voor een camera te spreken, kun je beter goed nadenken of dit wel iets voor jou is. Het kan namelijk in je nadeel werken als je erg onzeker overkomt. Een vlog moet ook niet te lang zijn, want dan raken de mensen hun interesse kwijt en kijken ze niet verder naar je. Maar als je niet zo goed bent in schrijven of weinig tijd hebt, maar graag iets wilt laten zien, dan is vloggen juist weer ideaal. En niet iedereen houdt van lezen, dus zouden ze bijvoorbeeld jouw blog, die erg interessant is, niet tot zich nemen. Om veel geld met je filmpjes te verdienen, moet je ervoor zorgen dat er veel naar je filmpjes wordt gekeken. Het is daarvoor belangrijk dat je filmpjes origineel zijn en natuurlijk erg opvallen in het enorme aanbod. Vloggen wordt trouwens ook steeds meer gebruikt om een bedrijf te promoten.

Welke camera is geschikt

Het maakt eigenlijk niet uit met welke camera je vlogt. Het is maar net waarnaar je voorkeur uitgaat. Sommige mensen vloggen gewoon met hun smartphone, terwijl anderen juist weer met een kleine compacte camera vloggen. Wel is het handig om een kleine en lichte camera te gebruiken en het liefst in Full HD. Full HD zorgt namelijk voor haarscherpe beelden.

Bewerkingsprogramma's

Nadat je een leuk item hebt gefilmd, ben je er natuurlijk nog niet. Je kunt de film op je computer bewerken met speciale programma's en dan op het internet plaatsen. Ook zijn er apps voor videobewerking voor een smartphone en tablet. Deze zijn te downloaden in de appstore.
De verschillende bewerkingsprogramma's voor op je computer die je kunt gebruiken voor je vlogs zijn onder andere:
  • Sony Vegas
  • Magix Video de luxe
  • Pinnacle studio

Nederlandse vloggers

Nederland kent heel wat vloggers. De één is bekender dan de ander. Er zijn een aantal vrouwelijke vloggers die in hun vlog alles over fashion, lifestyle of make-up of laten zien. Daarnaast worden er ook vlogs over eten gemaakt. Een aantal vrouwelijke vloggers zijn:
  • Jiami met Lifesplash
  • Mascha met Vloggloss
  • Vera met VeraCamilla

Tips voor het vloggen

Als je graag wilt vloggen is het heel belangrijk dat je het gedrag van iemand anders niet overneemt. Je kunt je natuurlijk wel door die andere persoon laten inspireren, maar blijf jezelf! En zorg voor goede kwalitatieve vlogs. Een vlog waarvan het beeld slecht is, zal niet snel worden bekeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
YouTube vs VimeoJe neemt een filmpje op waarin je de nieuwe hit van Celine Dion luid scandeert en je wilt uiteraard je zangtalent tonen…
Hoe kun je geld verdienen met vloggen?Hoe kun je geld verdienen met vloggen?Vloggen betekent dat je video blogs maakt. Eén van de bekendste vloggers uit Nederland is waarschijnlijk wel Enzo Knol,…
Hoe begin je met (geld verdienen met) vloggen?Hoe begin je met (geld verdienen met) vloggen?YouTube staat er vol mee: vlogs. Een afkorting voor video weblog. Een vlog valt het beste te omschrijven als een online…
Wat is een point of view (POV)? Ontdek ook de on/off-ride!POV of 'point of view' zijn termen die we regelmatig zien opduiken wanneer we websites als YouTube en Vimeo bekijken. Wa…

Buitenlandse webwinkels: Goedkoop en handig of oppassen?Het aantal aankopen via internet neemt almaar toe. Ook de mogelijkheden om in het buitenland iets te bestellen worden st…
WiFi tracking, meer informatie dan je denktWiFi tracking, meer informatie dan je denktVoor bijvoorbeeld webwinkels is het al jaren mogelijk, ze kunnen precies achterhalen hoelang de bezoekers op de website…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlog
  • http://www.zzpservicedesk.nl/279/wat-vlog.htm
  • http://www.limburger.nl/article/20141023/REGIONIEUWS01/141029667
  • http://www.nu.nl/videos/3990905/meest-bekeken-vlogs-in-binnen--en-buitenland.html

Reageer op het artikel "Vloggen. Je hoort het steeds meer"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 09-04-2020
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!