InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Vloggen. Je hoort het steeds meer

Vloggen. Je hoort het steeds meer

Vloggen. Je hoort het steeds meer Sinds 2014 hoor je steeds meer over vloggen. Ineens wordt het massaal gedaan. Het wordt steeds populairder en dan vooral onder de jongeren tussen de 12 en 22 jaar. Mensen filmen van alles en nog wat en vertellen daar veel bij. Vervolgens zetten ze hun filmpjes online op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo. Vloggen moet men niet verwarren met bloggen, het is namelijk een variant hierop. Bij bloggen is sprake van veel tekst, bij vloggen is juist sprake van videobeelden.

Inhoud

Geschiedenis vloggen

Ondanks dat het nu pas populairder wordt, bestaat vloggen al een poosje. Het is allemaal in Amerika begonnen en later overgewaaid naar onder andere Nederland. De termen vloggen (Nederlands) en vlogging (Engels) worden beide genoemd. Rond het jaar 2000 werd er in New York met vlogs geëxperimenteerd. Pas in de herfst van 2004 werd er in The New York Times voor het eerst een artikel over vloggen gepubliceerd. Daarna werd er meer met vloggen gedaan. In januari 2005 werd er voor het eerst een videoblogconferentie gehouden. Een maand later werd Freevlog opgericht. Zij zorgden voor een instructie hoe je gratis videoblogs kon opzetten. Halverwege 2005 had De Yahoo Vlogging Group duizend leden.

RTL 4 besteedde in november 2005 aandacht aan het fenomeen vloggen. Nederland telde toen al veertien vloggers. In die periode werd het web tv-kanaal, Dutchvlog.nl, opgericht. Dit bestaat nog steeds en is het verzamelkanaal voor iedereen die iets met vloggen te maken heeft. Zo kun je er lezen hoe je je vlogs kunt verspreiden.

Wat is vloggen precies?

Bij vloggen filmt iemand iets wat hij of zij belangrijk vindt om het vervolgens met de hele wereld te delen. Eigenlijk is een vlog dus een digitaal dagboek dat met videobeelden wordt ondersteund. Vlog is trouwens een afkorting van video weblog.

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een vlog van maken. Stel je bent buiten met je hond aan het wandelen en er gebeurt onderweg iets grappigs? Je pakt je camera en begint het te filmen. Tevens vertel je erbij wat je ziet. Dat doet Enzo Knol ook en hij is hierdoor al erg bekend geworden. Veel mensen vertellen over wat hun dagelijks bezighoudt.

Waar worden vlogs nog meer voor gebruikt?

  • het geven van kledingadviezen
  • het beoordelen van make-up
  • het laten zien hoe je make-up het beste kunt opbrengen
  • het showen van stunts
  • het koken
  • het praten over games
  • het laten zien hoe je iets kunt maken. Op het internet zijn immers heel veel filmpjes over bijvoorbeeld loomen te vinden.

Is vloggen voor iedereen geschikt?

Iedereen kan vloggen, maar als je het vervelend of moeilijk vindt om voor een camera te spreken, kun je beter goed nadenken of dit wel iets voor jou is. Het kan namelijk in je nadeel werken als je erg onzeker overkomt. Een vlog moet ook niet te lang zijn, want dan raken de mensen hun interesse kwijt en kijken ze niet verder naar je. Maar als je niet zo goed bent in schrijven of weinig tijd hebt, maar graag iets wilt laten zien, dan is vloggen juist weer ideaal. En niet iedereen houdt van lezen, dus zouden ze bijvoorbeeld jouw blog, die erg interessant is, niet tot zich nemen.

Om veel geld met je filmpjes te verdienen, moet je ervoor zorgen dat er veel naar je filmpjes wordt gekeken. Het is daarvoor belangrijk dat je filmpjes origineel zijn en natuurlijk erg opvallen in het enorme aanbod. Vloggen wordt trouwens ook steeds meer gebruikt om een bedrijf te promoten.

Welke camera is geschikt

Het maakt eigenlijk niet uit met welke camera je vlogt. Het is maar net waarnaar je voorkeur uitgaat. Sommige mensen vloggen gewoon met hun smartphone, terwijl anderen juist weer met een kleine compacte camera vloggen. Wel is het handig om een kleine en lichte camera te gebruiken en het liefst in Full HD. Full HD zorgt namelijk voor haarscherpe beelden.

Bewerkingsprogramma's

Nadat je een leuk item hebt gefilmd, ben je er natuurlijk nog niet. Je kunt het nog bewerken met speciale programma's en dan op het internet plaatsen. Er zijn verschillende bewerkingsprogramma's die je kunt gebruiken voor je vlogs. Een aantal hiervan zijn:
  • Sony Vegas
  • Magix Video de luxe
  • Pinnacle studio

Natuurlijk zijn er ook apps voor videobewerking voor een smartphone en tablet. Deze zijn te downloaden in de appstore.

Nederlandse vloggers

Nederland kent al heel wat vloggers. De één is bekender dan de ander. Er zijn een aantal vrouwelijke vloggers die in hun vlog alles over fashion, lifestyle of make-up of laten zien. Daarnaast worden er ook vlogs over eten gemaakt. Een aantal vrouwelijke vloggers zijn:
  • Jiami met Lifesplash
  • Mascha met Vloggloss
  • Diana met Dazzlevlogs
  • Vera met VeraCamilla

Tips voor het vloggen

  • blijf jezelf
  • kopieer niet het gedrag van iemand anders. Je kunt je wel laten inspireren.
  • zorg voor een goede kwaliteit vlogs

Lees verder

Gerelateerde artikelen
YouTube vs VimeoJe neemt een filmpje op waarin je de nieuwe hit van Celine Dion luid scandeert en je wilt uiteraard je zangtalent tonen…
Hoe begin je met (geld verdienen met) vloggen?Hoe begin je met (geld verdienen met) vloggen?YouTube staat er vol mee: vlogs. Een afkorting voor video weblog. Een vlog valt het beste te omschrijven als een online…
Wat is een point of view (POV)? Ontdek ook de on/off-ride!POV of 'point of view' zijn termen die we regelmatig zien opduiken wanneer we websites als YouTube en Vimeo bekijken. Wa…
Geld verdienen met YouTubeGeld verdienen met YouTubeYouTube is natuurlijk de bekendste website met filmpjes. Wist je dat je ook geld kunt verdienen met deze filmpjes? Geld…
Verdien geld met YouTube!Verdien geld met YouTube!Geld verdienen met YouTube-filmpjes is een goede manier om online geld te verdienen. Nog niet zo lang geleden is AdSense…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlog
  • http://www.zzpservicedesk.nl/279/wat-vlog.htm
  • http://www.limburger.nl/article/20141023/REGIONIEUWS01/141029667
  • http://www.nu.nl/videos/3990905/meest-bekeken-vlogs-in-binnen--en-buitenland.html

Reageer op het artikel "Vloggen. Je hoort het steeds meer"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 11-01-2018
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!