InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Vloggen is bloggen met een video

Vloggen is bloggen met een video

Vloggen is bloggen met een video Vloggen is hot. Het aantal mensen dat vlogt, groeit maar door. Niet alleen "onbekende" mensen vloggen, maar het wordt ook door steeds meer BN-ers gedaan. In een schoolklas vloggen er meer wel, dan niet. Vaak heb je als ouder niet door wat voor filmpjes je kind op internet zet. Zolang het geen al te gekke filmpjes zijn, is dit niet erg. Met vloggen laat je immers zien wat voor jou belangrijk is en dan is het natuurlijk erg leuk dat je veel volgers hebt. Valt er met vloggen eigenlijk een boterham te verdienen?

Inhoud

Wat is vloggen

Als deze vraag een aantal jaar geleden was gesteld, wist meer dan de helft hierop geen antwoord. Nu is het de normaalste zaak van de wereld. Bijna iedereen doet mee aan deze hype, uitzonderingen daargelaten. Naast de "onbekende" vlogger, gaan ook steeds meer BN-ers dit doen. In een schoolklas vloggen er meer wel, dan niet. En dat aantal zal alleen maar meer toenemen.

Betekenis vloggen

Het woord vloggen staat misschien nog niet in het woordenboek vermeld (al is de betekenis op sommige sites wel te vinden, maar (bijna) iedereen weet de betekenis hiervan. Vloggen komt van het woord vlog en dat is niets minder dan een video weblog. Aan de hand van videos laat je zien wat jou bezighoudt en daar maak je dan een digitaal dagboek van.

Is vloggen voor iedereen weggelegd

Iedereen kan vloggen als hij/zij dit wil, maar niet iedere vlogger wordt een bekende vlogger! Het enige dat je nodig hebt om te kunnen vloggen zijn een camera, ideetjes om aan de wereld te laten zien, een programma om de filmpjes te bewerken en natuurlijk een YouTube account. En het is natuurlijk erg handig om je filmpjes goed van spraak te kunnen voorzien. Want daar gaat het bij vloggen om. Je vertelt immers wat jou bezighoudt.

Eigenlijk legt een vlogger alleen vast wat hij/zij belangrijk vindt en filmt alleen zichzelf, maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat
er toch andere mensen in beeld komen. Bijvoorbeeld een toevallige voorbijganger. Het zou dan wellicht handig zijn om aan te geven dat je dat filmpje op het internet wilt zetten en of die persoon er geen problemen mee heeft in verband met de privacy. Want als deze beelden éénmaal op het internet staan, zijn ze niet gemakkelijk meer te verwijderen. Dat is ook iets waar kinderen rekening mee moeten houden met wat ze over zichzelf op het internet zetten. Als ouder kan het daarom zinvol zijn om eerst te bekijken wat je kind online wil zetten.

Hoe krijg je de meeste abonnees

Het is verstandig om uniek te zijn, dus je van de rest te onderscheiden. Kies daarom voor een eigen stijl en laat zien dat je vloggen met passie doet. Maar probeer wel zoveel mogelijk jezelf te zijn - oprecht en geloofwaardig - anders heb je kans dat je vlogs nep overkomen. Wil je een groter bereik? Dan kan het verstandig zijn om je vlogs in het Engels te maken. Hierdoor kunnen ook mensen die geen Nederlands spreken, volgen waarover jij vlogt.

Waarover wordt het meeste gevlogd

Meiden vloggen het meest over make-up en kleding. Vaak laten ze in hun vlogs zien hoe ze bepaalde kledingstukken met elkaar combineren of hoe je make-up kunt gebruiken om een bepaalde uitstraling te krijgen. Jongens vloggen vaak over games. Dit betekent trouwens niet dat er geen meisjes zijn die over games vloggen!

Naast deze onderwerpen zijn er ook vlogs te vinden over films, sport, gadgets en eten. Vlogs over eten lijken steeds populairder te worden. In de zogeheten foodvlogs wordt er bijvoorbeeld aan de hand van recepten eten gemaakt. Of de vlogger vertelt wat hij/zij lekker vindt en hoe je dit het beste kunt klaarmaken. Vaak zien de volgers "hun vlogger" als voorbeeld en dat kan dan weer tot gevolg hebben dat anderen bijvoorbeeld gezonder gaan eten.

Kun je geld verdienen met vloggen

Het antwoord hierop is: jazeker. Er zijn vloggers die hier een serieuze boterham mee verdienen. Ze zijn fulltime met hun vlogs bezig en besluiten om te stoppen met school of werk. Maar hoe verdienen ze dat geld eigenlijk? Doordat ze veel volgers hebben, worden hun filmpjes ontzettend veel bekeken. Als hun filmpjes een bepaald aantal keren per kwartaal worden bekeken, kunnen ze partner van YouTube worden. Bij hun filmpjes worden advertenties getoond en daarin zit het hem. Aan die advertentie weergaven verdienen ze. Zo kunnen ze per duizend weergaven tussen de vijf cent en vijf euro verdienen. Het hangt natuurlijk wel van hun populariteit af. Zou iedereen daarom vloggen, of gewoon omdat ze het leuk vinden?

Wie zijn populair

Een aantal populaire vloggers zijn:
  • PewDiePie (de Zweedse Felix Arvid Ulf Kjellberg) is al een paar jaar een populaire vlogger. Hij begon al in 2010 en vlogt over videogames.
  • Roman Atwood is een vlogger, You-Tuber en komiek. Hij begon al met filmpjes maken toen hij nog op de middelbare school zat. Hij heeft een eigen lijn van producten die hij verkoopt.
  • Lilly Singh begon in 2010 en is naast vlogger ook actrice, You-Tuber, schrijfster en komiek.
  • Smosh (het duo Anthony Padilla en Ian Hecox uit Amerika). Zij begonnen in 2002 al met het plaatsen van filmpjes op hun eigen website. In 2006 zijn ze op YouTube begonnen. Zij maken komische vlogs met zelfgeschreven liedjes en komische filmpjes.
  • HolaSoyGerman (de Chileense Germán Alejandro Garmendia Aranis). Hij begon in 2011 en maakt komische videoblogs.
  • Jenna Marbles (de Amerikaanse Jenna N. Mourey). Zij is onder andere een komische vlogger. Naast een eigen YouTube kanaal heeft ze rollen in series en een eigen hondenspeelgoedlijn.
  • NigaHiga (de Japans-Amerikaanse Ryan Higa). Hij is een komische vlogger en maakt zijn vlogs alleen of samen met andere YouTube gebruikers.

Dutch YouTube Gathering en YouTuber Community

Dutch YouTube Gathering

In 2010 werd Dutch YouTube Gathering opgericht. Ieder jaar wordt er een Dutch YouTube Gathering evenement gehouden en het aantal bezoekers wordt ieder jaar meer. Tijdens zo'n evenement kan iedereen die van online video's houdt in contact met elkaar komen, elkaar ontmoeten en indien gewenst het uitwisselen van ervaring of het vergroten van het netwerk. Bij zo'n evenement zijn niet alleen bekende YouTubers aanwezig, maar ook adverteerders en managers. Op 21 en 22 april 2018 wordt dit evenement in de jaarbeurs in Utrecht gehouden.

YouTuber Community

Ook is er een YouTuber Community in het leven geroepen. Hier kunnen ze elkaar opzoeken, ervaringen uitwisselen en eventueel tot een samenwerkingsverband komen.

Is er ook een keerzijde

Volgers kunnen je maken of breken. Als er alleen maar commentaar op je wordt geleverd of negatieve dingen over je worden gezegd, kan dit als resultaat hebben dat je het vloggen helemaal links laat liggen. Dat is helaas bij sommige vloggers al gebeurd.
Ook kan het zijn dat je jezelf op een andere manier laat zien, dan je in werkelijkheid bent. Je kunt je veel vrolijker en gelukkiger voordoen dan je je voelt. Dit is namelijk gebeurd bij de jonge vlogger Djermaine, die uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd. Niemand heeft ooit iets van zijn depressiviteit gemerkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
YouTuber Joe SuggYouTube wordt steeds populairder. Er ontstaan wereldberoemde kanalen waarop mensen van over de hele wereld hun dagelijks…
YouTuber Tanya BurrZe begon haar YouTube-kanaal zonder er veel van te verwachten maar groeide uit tot een hele bekende YouTuber. Met haar l…
Wat is bloggen en vloggenWat is bloggen en vloggenVlogging en blogging zijn benamingen die je steeds vaker in onze maatschappij hoort. Maar wat is het nu precies en wanne…
Geld verdienen met professioneel bloggenGeld verdienen met professioneel bloggenSteeds meer mensen verdienen geld door professioneel te bloggen. Ruim tweeduizend bloggers verdienen er in Nederland een…
Met YouTube geld verdienenMet YouTube geld verdienenYouTube wordt beschouwd als hét platform van de toekomst. Het wordt door velen zelfs omschreven als de opvolger van tele…
Bronnen en referenties
  • http://trendsincommunicatie.blogspot.nl/2015/02/het-verdienmodel-achter-populaire.html
  • http://www.nu.nl/nuzakelijk-overig/3888358/vlogger-had-nooit-verwacht-vloggen.html
  • http://www.allerecords.nl/populairste-youtube-kanaal-ter-wereld/
  • http://allesoverjongeren.nl/alles-over-youtubers/
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3580622/2014/01/20/YouTubesterren-verdienen-miljoenen-met-gek-doen.dhtml
  • http://www.mediawijzer.net/jongerendocumentaire-shinewereld-over-het-megapopulaire-vloggen-vanavond-op-bnn/
  • http://www.quotenet.nl/Nieuws/Dit-zijn-de-10-BEST-VERDIENENDE-YOUTUBERS-TER-WERELD-188567

Reageer op het artikel "Vloggen is bloggen met een video"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 27-09-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!