WiFi tracking, meer informatie dan je denkt
Voor bijvoorbeeld webwinkels is het al jaren mogelijk, ze kunnen precies achterhalen hoelang de bezoekers op de website verblijven, welke producten ze het meest bekijken, wat de gemiddelde besteding is er per klant, etc. Voor "offline" winkels is dit een stuk lastiger, toch zijn er enkele manieren welke worden toegepast. Hierbij kan gedacht worden aan de bonuskaart van Albert Heijn, welke informatie van klanten vaststelt. Zoals het gemiddelde bedrag wat besteed wordt per klant, maar ook gegevens over het geslacht en leeftijd van de klant in relatie met de aankopen die hieraan vast gekoppeld kunnen worden. In het huidige tijdperk is echter steeds meer vraag naar informatie over klanten bij winkels en andere ketens.
Wat is WiFi tracking
Sinds ongeveer 2011 worden telefoons getrackt door gebruik te maken van WiFi. De hedendaagse telefoons beschikken haast allen over WiFi. De telefoons die geen verbinding hebben met een WiFi netwerk, maar wel aan staan, wachten niet passief tot ze in de omgeving van een erkend netwerk komen. Ze zijn blijven constant signalen uitzenden om te proberen connectiviteit te krijgen met één van de beschikbare netwerken. Tijdens dit proces, worden constant signalen uitgezonden met de boodschap "ik ben ... (A) en ben op zoek naar ... (B)".
- (A) is hierbij een mac adres, een adres welke het apparaat uniek maakt en tevens op normale wijze niet gewijzigd kan worden.
- (B) zijn de netwerken welke geconfigureerd staan in de telefoon. Bijvoorbeeld thuiswerken, netwerkverbinding op het werk, een lokaal café, etc. (deze informatie is verder niet relevant)
Omdat het mac adres van ieder apparaat uniek is, kan er per apparaat een profiel met gegevens gemaakt worden. Hierdoor kan er simpelweg gezegd worden, dat ieder mac adres één klant is, behalve uitzonderingen van personen die meerdere apparaten op zak hebben. Door middel van deze profielen kan bijvoorbeeld een winkel veel informatie verkrijgen uit het gedrag van de klant en personen welke de winkel bezoeken.
Informatie uit WiFi tracking
Door gebruik te maken van WiFi tracking kan er voor winkeliers veel relevante informatie naar boven worden gehaald welke normaal gesproken niet achterhaald kan worden. De informatie die wordt vastgesteld door WiFi tracking, kan vervolgens opgeslagen worden in databases. Deze data kan vervolgens geanalyseerd worden en gebruikt worden om relaties te leggen. De informatie die onder andere vastgesteld kan worden door gebruik te maken van WiFi tracking is als volgt:
- Hoeveel personen er vandaag langs de winkel zijn gelopen
- Hoeveel van de personen welke zijn langsgelopen, zijn daadwerkelijk de winkel ingelopen
- Hoelang blijven de personen in de winkel (gemiddeld, per persoon, etc)
- Zijn er terugkerende klanten
- Hoe vaak keren klanten terug (wanneer, regelmaat, etc)
- Zijn er klanten welke ook in andere vestigingen van de winkelketen zijn geweest
- Welke looproute hebben klanten in de winkel gevolgd
- Welke looproutes worden het meeste toegepast in de winkel
- "Hot" en "cold" spots in de winkels
Deze informatie kan veel waarde hebben voor winkeliers en retailers. Met de informatie kunnen ze bijvoorbeeld nagaan of het invloed heeft wanneer ze een bepaalde reclame aan de buitenkant van de winkel hebben, levert dit bijvoorbeeld daadwerkelijk meer personen op die de winkel binnenlopen ten opzichte van personen die alleen maar langs de winkel heenlopen. Ook is het voor winkeliers veel makkelijker om te bepalen wanneer de drukste tijden in de winkel zijn en dus beter inplannen wanneer er meer personeel in de winkels aanwezig dient te zijn.
Huidige toepassing van WiFi tracking
In Nederland wordt WiFi tracking door verschillende organisaties toegepast. Voorbeelden hiervan zijn onder andere Dixons, MyCom en iCentre. Buiten dit blijkt uit bronnen van Bluetrace en WiFiProfs, beide organisaties welke de actief inspelen op de techniek, dat er enkele tientallen andere onbekende organisaties gebruik maken van deze techniek binnen Nederland. Een andere speler welke WiFi tracking heeft ingezet, is ProRail. ProRail heeft WiFi tracking toegepast op een station om te achterhalen van en naar welke trein de meeste mensen overstapten. Door gebruik te maken van de informatie welke tot stand is gekomen, is de inrichting van het station verbeterd.